1/72 Airfix Gloster Gladiator

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av magnusf »

Sådär, en liten Valborgsuppdatering!

Bild
Bokstäver maskade, rundel på plats. Jag tog originaldelen till glaset bakom cockpit och slipade bort de upphöjda "spröjsen" och polerade upp den igen med slipstickor och plastpolish. Den skjutbara delen av huven kommer jag att ersätta med en Falcon-del men vindruta och den här biten behåller jag.

Bild
Jag gillar det svart/vita!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av magnusf »

Bild
Jag var så nyfiken på hur den skulle se ut i kamot så jag kunde inte låta bli att börja måla fast jag har lite jobb kvar att göra med glaspartiet bakom cockpit.

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av Henrik R »

Krispigt målat som vanligt Mange! Jag gillar de svart/vita jag också.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av magnusf »

Henrik! Ytterligare en bit på väg! Inser dock varför man sällan ser någon sådan här byggd, det är ett j-a maskande och pilligt i 1/72 :) !

Det här blir rätt foto-tungt, jag har fotat hela veckan men inte blivit färdig att posta förrän nu.

Bild
Efter att ha lagt en direkt ohälsosam mängd tid på att slipa och polera bakre delen av huven så var maskeringen enkel. Tunna skurna remsor av tejp och sedan fyllde jag i de stora ytorna med MicroMask.

Bild
Så här ser det ut efter ett varv med "British Interior Green".

Bild
Maskering av det som ska vara "Light Earth"...

Bild
...och efter en omgång "Light Green"!

Bild
Efter att ha maskat av nederdelen av kroppssidorna och en omgång "Dark Earth" på ovansidan av kroppen så var det dags att maska för "Dark Green". Att skära masker som passar över kroppen är inte så himla lätt så jag använde Letraset-tejp som jag skaffade för många år sedan men nog aldrig använt. Funkade OK men även om tejpen bara är 0,5 mm bred så är den svår att böja så tufft som jag egentligen vill.

Bild
Herregud, det här var inte snyggt! Jag fyllde i ytorna som skulle lämnas bruna med tejpremsor och tätade sedan mot Letraset-tejpen med MicroMask. Ser fasansfullt ut...

Bild
En snabb omgång grönt...

Bild
...och sedan var det dags att pilla bort alla maskerna, typ julafton :) ! Fick lite färguppbyggnad mot bokstäverna men det kan jag polera ner efter att ha låtit färgen härda ordentligt något dygn.

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av Stellan »

Länge sedan jag höll på med dylika maskningsprojekt där resultatet ser mer ut som en välanvänd fotboll innan maaklagrena åker av. Kul är det dock med sådana övningar! Roligt när målningsordningen visar sig stämma med tänkt slutresultat. Spännande utseende med två gröna och två bruna nyanser.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av magnusf »

Stellan! Det är ett lite udda målningsschema, tror det bara var Gladiatorn som någonsin hade det och det var inte så många av dem, tror de resignerade och gick på Dark Earth/Dark Green som på alla andra maskiner ganska snart...

Hälsningar

Magnus
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av Björn B »

Hade inte valrossarna något liknande med ljusare färger på undervingen än på den övre, eller om det nu var tvärtom?
Snyggt jobbat men jag måste säga att som kamouflage ser det för j-igt ut med den stora kontrasten mellan brunfärgerna.
Nä ska jag någonsin bygga en Gladiator till får den bli svensk (igen) med m/37 märkning
kai
Inlägg: 946
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av kai »

Som jag förstått det skulle skolbiplan fr o m april 1940 ha Dark Green/Dark Earth på övervingen och Light Green/Light Earth på undervingen (som ju normalt ligger i skugga), så alltså huvudsakligen Tiger Moth. Visste inte att Gladiator också hade det, men det förefaller logiskt.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av Stellan »

Kai, minns väl att mitt bygge av Matchbox TM i 1/32 för ungefär 100 år sedan innebar att jag var tvungen att blanda till ljusare nyanser för undervingen.

Björn, alla Royal Navys biplan hade väl olika nyanser då de camouflerades? Exvis Seafox och Walrus. Otter, Swordfish och Albacore torde väl också fått den behamdlingen men jag kan ha fel...
Stellan Schroeder Englund
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: 1/72 Airfix Gloster Gladiator

Inlägg av MartinN »

Jag var först lite besviken på att du valt Glosters trevliga krabat men missat att bygga den svensk/norsk/finsk men erkänner mig besegrad! Det är mycket snyggt och det kan ju bli fler byggda framöver – inte sant?

/M
Skriv svar