Unikt felsteg AH-1 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Unikt felsteg AH-1 1/72

Inlägg av Henrik R »

Inte ofta är jag på fel sida av skalorna :-) Men under påsken behövde jag nåt kul att göra, så jag drog igång ett 1/72 bygge(av de ytterst få jag har). Jag tänkte även att dessa modeller mår väldigt bra av fotoets, Till skillnad från Magnus Fridsell så älskar jag fotoets. Eller ja, i måttlig mån i alla fall. Det är kul att jobba med. Det här är Italeris AH-1 med eftermarknads ets från Eduard. Jag fick även göra andra egna lösningar så som ny propelleraxel till bakrotorn, den ur lådan var aldeles för klumpig för etskonstruktionen. Det enda jag stör mig på är att sjtärtrotorn är alldeles för tjock och är delen ur lådan, det följde tyvärr inte med en i Eduards fotoets, skumt?. Att dom inte gjort den är ett mysterium. Det hela blev inte så kul som jag trodde det skulle bli, mina ögon är inte inställda för 1/72. Här kravs det faktiskt riktigt bra syn speciellt med Fotoets. Det är lite fusk när man bygger 1/32. Det är knappt man behöver syn den skalan, skämt och sido.. :-) Och en sista sak...Jag tänker INTE berätta hur många svordommar jag sagt under byggtiden på denna kärra.

Bild

Motorn provpassad och den nya proppelleraxeln måttad.
Bild

Lagerbanorna till axeln monterade och det ser faktiskt bra ut, bättre än vad jag trodde.
Bild


Bild

Lite rotormekanik!
Bild

Lite cockpitgöra på G.
Bild

Färg på G
Bild

Nåväl, här kommer resultatet!

Bild

Bild

Bild

Bild
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Unikt felsteg AH-1 1/72

Inlägg av Anders.Edblad »

Är det nya trenden med lilliplutt helikoptrar i 1/72?
Först Rickards sen den här.
Ingen trend som jag kan haka på då jag aldrig skulle få ihop en sån där fotoets orgie.
Supersnyggt!

Anders E
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Unikt felsteg AH-1 1/72

Inlägg av Niklas »

Den där blev ju riktigt läcker! Jag har, precis som Magnus, svårt för ets, så jag är mäkta imponerad av ditt arbete! Hatten av.
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Unikt felsteg AH-1 1/72

Inlägg av magnusf »

Men vilket trevlig felsteg :) ! Jag hade en sådan också en gång i tiden fast det var något slags kortserie som var typ BARA ets och en vacuumformad plastbubbla. Jag bytte bort den vilket jag ångrar, inte för att jag skulle vilja bygga den utan med "kul att ha" :) !

Har du limmat eller lött?

Och vad gäller konstiga saker som saknas i Eduards ets så är det standard. Det som retar mig mest är att det inte bara saknas det som man tycker skulle vara uppenbart utan även att det finns med prylar som är helt överflödiga!

Edit! Ha! Hittade modellen! Det var en sådan här jag hade. Esoteric Models! Det var bättre förr :) !

Hälsningar

Magnus
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Unikt felsteg AH-1 1/72

Inlägg av Joakim Hultman »

Åh så pilligt! Blev ju jättebra! "Krispig", som det heter.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Unikt felsteg AH-1 1/72

Inlägg av Andre B. »

Jösses, verkligen ett imponerande litet bygge. När man sett Den där så kan man ju inte bygga den i plast. Och tyvärr är man inte i närheten av att vara en hejare på stå. Men hatten av i det här fallet. Ett mycket fint bygge!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Unikt felsteg AH-1 1/72

Inlägg av Henrik R »

Anders Tack. Det var inte meningen egentligen, när Rickard postade sin HKP 5 så var jag nästan klar med min. Det var helt utan min vetskap. Det är nästan lite scary att det blev 2 st microhelisar under samma helg.

Nicklas Tack! Jag har full förståelse till din inställning kring fotoets. Jag gillade heller inte fotoets tidigare innan mitt Bismarck/Missouri byggen i 1/200, Det var liksom efter dem som min hjärna slog runt :-)

Magnus Tack! Den där såg lite värre ut än min. Men den hade varit "kul att ha" som sagt. Jag har faktiskt, igen limmat denna helikopter, Jag fegade ur när det gällde storleken på fotoetsen. Den kändes lite för tunn och jag var rädd att fotoetsen hade slagit sig om jag hade provat att löda. Jag föredrar att löda lite tjockare fotoets. Det hade säkert gått, men jag tog inga risker. Jag trodde faktiskt att stjärtrotorn fanns med, men insåg när bygget gått rätt långt att den inte fanns med. Men jag hade säkert kunnat slipat ned den så den blev tunnare, men men.

Joakim Tack, Man kanske skulle utmana den i "Michols minne" 08 Open 21 :-)

André Tack,tack, Precis ser man den byggd ur lådan så det den faktiskt rätt yxig ut. Det känns som rörkonstruktionen inte funkar med italeriplast, den är för grov. En ny utgåva av Tamiya eller Pilot Replicas så hade plasten säkert tunnats ut rätt mycket.
Rickard Andersson
Inlägg: 95
Blev medlem: 27 sep 2012, 19:59
Namn: Rickard Andersson

Re: Unikt felsteg AH-1 1/72

Inlägg av Rickard Andersson »

Trevligt felsteg du gjort, ser bra ut med fackverks bommen i fotoets. Har själv varit lite skeptisk till ets då det ser lite platt ut istället för rör. Får kanske ta tag i min HKP 2 med ets.
Du får gärna göra fler sådana här felsteg.
mvh Rickard
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Unikt felsteg AH-1 1/72

Inlägg av Joakim Hultman »

Henrik R skrev: 14 apr 2020, 21:32 Joakim Tack, Man kanske skulle utmana den i "Michols minne" 08 Open 21 :-)
Jag tror den är en stark kandidat till glasfågeln! :)
Skriv svar