Kompressorköp?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Kompressorköp?

Inlägg av Andre B. »

Hej,
Funderar starkt att till slut köpa den där kompressor. Men vilken skall man köpa? Tittade lite på vad Alfa Hobby erbjöd och det kändes som en djungel. Vad jag behöver är något tyst för mindre jobb i köket, typ måla flygplan i 1/72...
Mvh. André

https://www.alfahobby.se/airbrush-kompr ... minifilter
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Kompressorköp?

Inlägg av magnusf »

Jag tvivlar på att den där är tyst, maila eller ring Alfa innan du beställer för säkerhets skull!

Hälsningar Magnus
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Kompressorköp?

Inlägg av Niklas »

Jag tror du får räkna med minst det dubbla för att få en tyst kompressor. Jag har en som jag köpte via Puma Hobby, om du går in på hans sida (pumahobby.se) så har han lite att välja på. De ligger dock rätt mycket högre i pris...
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Kompressorköp?

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,

Jag tror du vill ha en kompressor med följande egenskaper:
- Tryckregulator
- Fuktavskiljare
- Tryckvakt/automatisk on/off
- Tank på minst någon liter (gärna 2-3 liter)
- Låg ljudnivå
- Tryck på ca 1,5 bar (lite beroende på vilken spruta du använder o hur du målar kommer du använda mellan 0,5 och 1,5 bar). Luftflödet brukar inte vara ngt bekymmer eftersom färgsprutor för hobbybruk kräver lågt flöde.
- Manometer kan vara bra men är inte nödvändigt (man lär sig höra när färgsprutan pyser lagom mycket)

Eftersom en kompressor har LÅNG livslängd (lätt 20 år) tycker jag personligen att det är värt att satsa en slant på en bra kompressor, det gör modellbyggandet både roligare och lättare.

Jag tror TC-610H+ skulle räcka. Vill man lyxa till det lite så köper man sig en Euro-Tec 30A (den kostar ca dubbelt så mycket men Alfa Hobby ser ut att ha ett bra pris på den faktiskt) då har du även kapacitet att använda två sprutor samtidigt, vilket kan vara om man bygger o målar tillsammans med kompisar ibland.

Lycka till!
Rickard
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kompressorköp?

Inlägg av Stellan »

Dystra sanningen är nog att du får punga ut med mer...men om du ringer eller mejlar Alfa så får du ju exakt svar. Antingen ber du om det som finns för en specifik peng eller så betalar du för de egenskaper du vill ha.

Tänk på att du kanske måste ha mellankopplingar till slang och kompressor. Också något att fråga om när du ändå håller på.

Denna kostar mer men kanske är vad du vill ha, sök på produktnumret på respektive produkt så hittar du specifikationerna.
https://www.pk-pro.de/H-S-compressor-EU ... 30A-160030

Jag har använt min kompressor i 15 år utan problem. Så om du slår ut priset på några år blir det, ehem, inte så mycket.
Stellan Schroeder Englund
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Kompressorköp?

Inlägg av jonaszett »

Den här har jag köpt till bi-föreningen som jag är med i.
inte super-tyst men inte så att man måste ha hörselkåpor när man står bredvid heller.
Oljefri och 25 l tank
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... or-008554/

Bild
999Kr
Z
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Kompressorköp?

Inlägg av Andre B. »

Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn H
Inlägg: 213
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Kompressorköp?

Inlägg av Björn H »

Här finns en videolänk på just den här kompressorn

https://www.youtube.com/watch?v=b0JigGHPNs4

//Björn H
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Kompressorköp?

Inlägg av Johan Elvin »

Jag har också behov av att inskaffa en ny kompressor. Min nuvarande kompressor läcker in olja i luften för sprutan.
Euro-Tec 30A ser ju ut som ett vettigt alternativ
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Kompressorköp?

Inlägg av bergwall »

Jag har en SilAir Euro-tex 30A och kan också rekommendera den även om jag inte målat ihjäl mig. Kompressorn går dock mycket mer än jag förväntade mig, dvs mängden luft i tanken räcker inte jättelänge.
Skriv svar