Dubbel-bubbel-Spitfire i 1/48 - Båda klara

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dubbel-bubbel-Spitfire i 1/48 - en klar, den andra kommer strax

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan skrev: 31 mar 2020, 16:37 Man bygger alltid så många man har. När dessa är klara blir det in alles sex kärror som kommer trängas i vitrinet.
Så är det ju. Snart har jag lika många Spitfire att klämma in. Och ännu fler som väntar på att bli byggda. En dansk IX, ytterligare en Maltabaserad maskin och Tamiyas suveränt fina nya 1a. Lite svårt att välja bara.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dubbel-bubbel-Spitfire i 1/48 - Båda klara

Inlägg av Björn Fransson »

Då, så. Då var även tjugotvåan i hamn!

Bild

Originalet flögs från Ta'Qali-basen på Malta strax efter kriget. Området är numera en slags hantverksby, men längst in gömmer sig ett litet, men väldigt trevligt flygmuseum. Rekommenderas skarpt för den som åker till Malta. Vilket borde vara obligatoriskt för alla med någon form av intresse för historia i allmänhet och andra världskriget i synnerhet. Ett av mina absoluta favoritresmål!

Bild

Ett snabbygge av en oväntat trevlig modell. Och väldigt rolig att måla och vädra! Nedsmutsningen är som vanligt gjort med torrpastell medan jag använde silverpennor av modell blyerts till chippningen. Har inte testat det så ofta, men det funkade över förväntan!

Bild

Bild

Mer Spitfire blir det. Men först dags att göra klart några surdegar. :)
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Dubbel-bubbel-Spitfire i 1/48 - Båda klara

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snyggt.
Kul med snabba byggen som blir bra.
Uffe
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dubbel-bubbel-Spitfire i 1/48 - Båda klara

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, Uffe! Ja, ibland går det undan. :)
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Dubbel-bubbel-Spitfire i 1/48 - Båda klara

Inlägg av Henrik R »

Gillar den urtvättade kammofärgen. Mycket övertygande, snyggt Björn!
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Dubbel-bubbel-Spitfire i 1/48 - Båda klara

Inlägg av Niklas »

Riktigt snygga Spittar du fått till där, Björn! Imponerande byggtakt, som vanligt. Önskar en annan haft samma takt, då kanske högen hade minskat istället för att bara öka varje år.. :P
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dubbel-bubbel-Spitfire i 1/48 - Båda klara

Inlägg av Björn Fransson »

Tack Niklas! Mitt tips är att sänka kraven inför vissa byggen. Då är det lättare att komma igång, sedan brukar det bli ungefär lika mycket jobb ändå till slut. :) Men tröskeln till byggbodet blir inte lika stor.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Dubbel-bubbel-Spitfire i 1/48 - Båda klara

Inlägg av magnusf »

Superfina båda två Björn! Och intressant iakttagelse det där med ambitionsnivå och slutresultat - jag upplever att det blir som det blir hur man än gör :) ! Och att byggrutin påverkar mer än ens egna kravnivå :) !

Du chippade med pennor - vilka använder du? Jag har provat men tycker de är lite feta och kladdiga och får ingen riktig stuns i det. Det blir långt ifrån samma resultat som på de här byggena!

Är det byggsatsdekaler på Malta-maskinen? Trodde jag byggt samma individ i 1/72 men det visade sig vara några regnummer bort från din med Xtradecal-dekaler.

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Dubbel-bubbel-Spitfire i 1/48 - Båda klara

Inlägg av Anders.Edblad »

Fint byggda och lagom mycket vädrade, känn ingen press men jag ser fram emot den tredje!

Anders E
Rickard Andersson
Inlägg: 95
Blev medlem: 27 sep 2012, 19:59
Namn: Rickard Andersson

Re: Dubbel-bubbel-Spitfire i 1/48 - Båda klara

Inlägg av Rickard Andersson »

Snygga, men nu får du bygga något svenskt ;)

mvh Rickard
Skriv svar