1/72 Eduard Fw 190 F-8

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av Stellan »

Vill minnas att jag sett någon bild från Afrika med 109or som har samma camou. Fläckarna smälte ihop bra med markens tuvor.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av magnusf »

Stellan! Finns en välkänd bild på en 109 E som flyger över öknen men jag tror faktiskt den är kolorerad i efterhand, det stämmer lite FÖR bra :) ! Men det är ett fräckt kamo och en sådan 109:a borde man absolut bygga. En vacker dag...

Nästan där:

Bild
Bomben på plats och kanoner tillverkade av Albion-rör!

Bild
Närbild på kanonerna tillsammans med originaldelen i plast.

Bild
Edit! Bilden jag tänkte på finns (bland MÅNGA andra ställen) på IPMS Stockholm sedan den "gamla goda tiden" när vi publicerade ett riktigt webzine :) !

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av Stellan »

Magnus, kolorerad eller inte. Förmodligen stämmer dock kontrasterna och då funkar ju camout. Stenhård beväpning. Måste uppfört sig som en fullastad kundvagn med den där kinapuffen under.
Stellan Schroeder Englund
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av Henrik R »

Grym bomb Magnus. Kanonerna kommer göra sitt. Sjukt mycket bättre.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av Snussugen »

Mycket snyggt bygge, och färgschemat gillar jag skarpt.

Jag har Airfix gamla 1/24 Focke-Wulf 190 A5/A6 liggandes - hur mycket måste jag modifiera modellen för att konvertera den till en F8? De ser väldigt snarlika ut, men jag är ingen expert. Blir så sugen på att måla den i ökencamo när jag ser din, så tänkte jag frågar. :D
Live & let dry.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av magnusf »

Stellan! Det där var nog det tyngsta man kunde få upp i luften med en FW, tror inte den flög varken speciellt långt eller speciellt bra med den lasten. Jag kortade faktiskt dämparna för att få den att sitta lite tyngre!

Henrik! Jo, två 30 mm visar att man menar allvar. Jag undrar hur de här flög, det känns som om de skulle varit rätt klumpiga. Å andra sidan så ersatte de ju Stuka och då är valet enkelt :) !

Snussugen! Tack! Jag har dålig koll på FW-190 (de ser ju rätt lika varann ut allihopa vid en första anblick) men jag kan glädja dig med att du inte behöver konvertera utan det flög A-6:or i det här kamot så det är bara att ladda färgsprutan och dra igång :) !

Det tog några dagar till men nu får det vara klart! Jag tyckte vädringen var lite halvjobbig på den här, de ser ganska rena ut på bild och mina avgasspår är betydligt mer än vad den egentligen hade i verkligheten. Jag fattar inte om det är så att BMWn gick renare eller aerodynamiken gjorde att avgaserna höll sig borta från flygkroppen för de måste väl ha tankat alla maskiner med samma soppa? Nåja, spelar mindre roll, jag har fler sådana här och är rätt sugen på att prova en lerig i vinterkamo från östfronten bara för att testa hårspraysteknik på ett bygge!

Vad gäller modellen så är den fantastisk med i princip perfekt passform, massor av detaljer och fortfarande väldigt enkel att bygga!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Glad Påsk!

Hälsningar

Magnus
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av Snussugen »

Mycket snyggt. Vid första anblick hade man inte kunnat tro att det är 1/72; ser större ut än så. :D

Glad påsk.
Live & let dry.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av Stellan »

Sjukt läcker. Nu bara måste jag bygga något i ökencamou.

Har inte avgasandet delvis med flyghöjd att göra, hur blandningen luft/bränsle ställs in? Min favorit Skyraider framställs ju ofta i modellsammanhang som totalt svartskitig när den i själva verket ofta var helt ren. Tror detta delvis har att göra med hur den flögs men även vilka ambitioner underhållspersonalen hade. Styrencowboys vill ju oftast dra på allt som går dock.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av magnusf »

Snussugen! Det är bomben som gör det, med en sådan under magen så ser allt stort ut :) !

Stellan! Försökte hålla i tyglarna innan det skenade, tur det inte drog iväg värre :) ! Du kan säkert har rätt om blandning och flyghöjder.

Hälsningar

Magnus
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av Niklas »

Känns som du har ångan uppe nu Magnus, bara att köra vidare, så kanske det blir nytt personbästa i antalet färdiga på ett år?! :)

Snyggt blir det också. Alltid krispigt, som vanligt när det gäller dig. Kammot fick du till bra, och pricket över i:et är antenntrådarna. Bra jobbat!
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Skriv svar