Hawker J-34 1/32 Klar sida 3

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Hawker J-34 1/32

Inlägg av Henrik R »

Tackar grabbs.
Det går framåt, på gott och ont. Bygget i sig har fungerat jättebra. Dekaleringen har också fungerat bra, Däremot vill jag framföra mina dekalåsikter åt Moose Republic. Det är inte kritik utan mer en information om kanske en ändring(om det ens är möjligt) Först och främst är rundlarna på undersidan något för stora, Jag antar att Du Robert, utgått från de riktiga rundlarna och förminskat dem, men på Revells Hunter så passar dem mindre bra mellan pylonerna av nån anledning?. Sen är den streckade cirkeln på vänster sida om cockpit för stor. Jag vet inte om det är Revells "hål" som är förlitet i och för sig. Men på Revells Hunter verkar den inte stämma. Det är bara en reminder till er som vill använda dekalerna. Alla andra dekaler på arket är spot on. Mycket bra dekaler från Moose Republic, rekomenderas skarpt!
Jag byggde och dekalerade Gul Kalle.

Klart för målning!
Bild

Efter preshading så målade jag utsatta delar med Alclad, för senare använda mig av hårsprays tekniken.
Bild

Lite Wash...
Bild

Sen slipade man fram Alcladden.
Bild

Dags för övningsmarkeringarna!
Bild

Bild

Bild

Flappsarna är hur coola som helst.
Bild

Det har blivit dags för sista mattlacken och den slutgiltiga vädringen innan den är klar. Sen kommer jobbet med piloten som ska så brevid. Och då använder jag mig av Pilot Replicas 32-gubbe.
Bild

Bild
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Hawker J-34 1/32

Inlägg av bergwall »

Hej!
Wow vilket fint bygge (som vanligt förstås)! Jättebra att du framför sånt här även om det är tråkigt. Att kronmärket på undersidan verkar vara för stort är märkligt. Enligt kronmärkt ska det vara 1320 mm vilket stämmer med min fil, dvs 41.25 mm. Jag mins inte hur diametern på den andra märkningen du nämner fastslogs men jag ska kolla upp det, tack för påpekandet och tack för ett jättefint bygge.

EDIT: Jag ser nu i orginalmärkningsritningen att avståndet från den streckade ringens centrum till första bokstaven i texten (” NÖDUTLÖSN HUV..") ska vara 3". Det verkar fel i min fil, men det stämmer om jag skalar ner det 66%, dvs jag verkar ha skalat upp det (150%) en gång för mycket... dumt! Jag korrigerar det vid nästa tryck, frågan är när det kan bli.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Hawker J-34 1/32

Inlägg av Janne.S »

Asgrymt! Fast det är väl väntat.... härligt hur du får allt att se så lätt ut :)
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Hawker J-34 1/32

Inlägg av Johan Elvin »

WOW
Hur snyggt som helst, och som tidigare talare har sagt så repeterar jag det också, inte annat att förvänta sig från ditt håll.
Älkskar verkligen vädringen.

Helt klart väldigt inspirerande. Jag kommer nog oförskämt att sno väldigt mycket av ditt bygge när jag ska göra min i 1/48.

EDIT:
Vad det gäller storleken på krondeklerna på undersidan så ser det nog ut som Robban har fått till det rätt.
Jag skulle nog tippa på att det är balkarna på modellen som sitter lite fel?

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Hawker J-34 1/32

Inlägg av Henrik R »

Tack för kommentarerna! De värmer!
Johan--> Givetivs, det kan vara så också. Och jag tror du och Robert har rätt i att storleken stämmer. Jag har inte gjort några akademiska studier på den yttre vapenbalken, Det rör sig om ca 3-4 millimeter fel. Det är lite svårt att se den exakta placeringen på kronmärket på de bilder jag sett på internet. Man kan ju urskilja att kronmärket kanske faktiskt inkräktar under vapenbalken, synvilla? För det var väl så att vapenbalken bara utrustades på en del J-34, inte alla. Så jag tänker i banorna att dom inte gav undersidan mindre kronmärken som skulle ha passat däri mellan.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hawker J-34 1/32

Inlägg av magnusf »

Har alltid känt att Huntern är en av de svåraste FV-maskinerna att få till snyggt i modell. Ett vackert flygplan men det är så otroligt rent i ytor och former så det är svårt att skrämma fram något intressant i ett sådant bygge. Men du har lyckats - inte för att jag betvivlade det ett ögonblick men i alla fall :) !

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Hawker J-34 1/32

Inlägg av Henrik R »

Tack! jo jag var själv fundersam hur man ska kunna få liv i en så tråkig yta, det var en utmaning.
Som jag skrev tidigare så hade jag tänkt att ha en pilotfigur till den. Jag hade ingen aning hur en typisk Hunterpilot i Sverige såg ut. Däremot hittade jag en figur från Pilot Replica i 1/32, Jag utgick från en riktigt tidig Drakenpilot ur Bo Widfeldts bok. Där hittar jag en bra bild. Jag tänkte att det kanske inte var så stor skillnad på Drakenpiloter eller Hunterpiloter på 50-talet Så här blev min pilotfigur i alla fall. Figurer är inte min starka sida....

Bild

Bild
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hawker J-34 1/32

Inlägg av Stellan »

Fin figge. Kommer pryda sin plats. Huntern blev riktigt fin den med. Ja, Hunter är möjligtvis det skönaste flygplan som någonsin designats. Så skön att den är tråkig, dock har du fångat dess uttryck på ett riktigt fint sätt. Även det odramatiska måste få ha sin plats.
Stellan Schroeder Englund
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Hawker J-34 1/32

Inlägg av Johan Elvin »

Snygg pilot. Den pryder sin plats bredvid kärran.
En liten undran bara, färgen på halsduken, har för mig om att jag läst nånstans att den hade samma färg som divisionen man tillhörde? Rätta mig om jag har fel. Och eftersom planet är gul K så borde i så fall halsduken också vara gul?


Vad det gäller J 34 vara ett "tråkigt" flygplan som det inte händer så mycket på så vill jag nog vara av annan åsikt. Se bara dom härligt vädrade exemplaren man kan se från F9 där kronmärkena på kroppen är nästan helt upplösta av vätskor som runnit på kroppen.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Tobbe
Inlägg: 153
Blev medlem: 06 feb 2012, 18:43

Re: Hawker J-34 1/32

Inlägg av Tobbe »

Instämmer i hyllningskören både vad gäller flygplanet och figuren, snyggt jobbat!!

Kan bekräfta Johans kommentar om halsduken, den bör vara gul om ingen från första divisionen förvirrat sej in hos grannen. När vi är inne på ämnet så ska mössan dessutom vara mörk marinblå med guldemblem, googla "flygvapnet båtmössa" så får du massa bilder.

Kommer du ha en stege också?

/Tobias
Skriv svar