1/72 Eduard Fw 190 F-8

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av magnusf »

Henrik! Det är Mr Paint nr 68, RLM 79. Den är ganska gul (betydligt gulare än Gunzes motsvarighet som logiskt nog har nummer 079...) men min vädring leder alltid till blekare/mörkare så jag är bättre på att tona ner än liva upp i vädringsprocessen!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av magnusf »

Det tog några kvällar med färgsprutan men nu är de gröna fläckarna på plats! Jag valde att använda Gunze istället för MRP för dessa, Gunze vinner fortfarande när jag ska måla frihand!

Bild

Bild
Och när jag ändå var igång så blev det en omgång blått och kors målade på undersidan.

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1278
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av Urban Gardini »

Snyggt jobbat! Kör du med MRLT till Gunze, är det Hobby eller Color?
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av magnusf »

Urban! Jag kör MRLT (Leveling Thinner), färgen är Gunzes "aqueous hobby color", alltså den som går att späda med alkohol och till nöds med vatten, inte den rena lackfärgen.
Bild
Det mesta av målningen är klart nu, en vän på Aeroscale påpekade att den var rätt gul, vilket den som synes är :) ! Tror en anledning är att jag målade över vit primer, grå primer hade nog tonat ner det hela lite. Nu har jag gått över modellen igen i samma veva som jag snyggade till lite missar i det gröna med den originalgula och den blir lite mörkare med "sig själv" under. Resten litar jag på att vädringen tar hand om, det blir alltid lite mörkare och dovare hur jag än bär mig åt...

Mimmi Pigg på plats på nosen, enda dekalen jag kommer att använda. Hakkorsen var övermålade i verkligheten och jag tror samma sak gäller för småtexter och servicemarkeringar också.

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av magnusf »

Här jobbas det på i metodisk takt...

Bild
En wash för att skrämma upp lite ytdetaljer, och som bonus så har det gula lugnat sig lite!

Trevlig kväll!

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av magnusf »

Vänner! Nu ska den här göras klar...

Medan jag gjorde det sista på Hurricanen så fanns det lite ledig tid att peta med den här också...

Bild
Undersidorna fick också en wash för att skrämma fram lite detaljer och tona ner (nice try...) den fortfarande rätt färgglada blå färgen.

Bild
Ovansidorna fick en omgång med "Buff" och "Dust" från MiG's Oilbrushers för att bleka ytorna lite. Det är svårt att se på bilderna men det gjorde rätt mycket för att få den att se dammig och "torr" ut!

Bild
Och efter en omgång mattlack med lite extra mattgörare i så börjar den se klart öknig ut!

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av Anders.Edblad »

Fint målat och vädrat!
Håller med dig om MrP och Gunze av någon anledning känns det lättare att måla Gunze på frihand och tycker jag att blanda.
Absolut ingen kritik bara nyfiken, är det av någon speciell anledning du målar och vädrar innan du sätter dit stabbe och sidoroder?

Anders E
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av Stellan »

Ser ut som innehållet i en påse Gott & blandat. Fantastiska färger och sedvanlig Fridsellsk stuns. Inga kors på ovansidan av vingarna?
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av Andre B. »

Jag gillar Revell's lilla Fw 190 F-8/R-11. Men eduard's verkar ha lyckats med att höja ribban ändå. Imponerande frihandsmålning. Undrar med lite nyfiket hur du gör med målning av huv, roder och stabbe med avseende på kamouflage.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Fw 190 F-8

Inlägg av magnusf »

Anders! Enkelt svar på monterings- och målningsfrågan: för att det går :) ! Det är lite knixigt att komma åt att måla inne "i hörnen" mellan fena och stabbe och på den här så går det bra att montera bitarna i efterhand utan större besvär. Samma sak gäller ju faktiskt 109:an medan på de flesta (alla?) allierade maskiner går det här tricket inte. Som tur är så är de ju sällan ökenfläckiga :) !

Stellan! Inte skrämmas så :) ! Jag var tvungen att kolla igen och nej, det ska inte vara kors på vingarna. Och inget på fenan heller!

André! Alla lösa bitar är målade i samma veva som resten av maskinen, huven höll jag på plats med en tejpremsa under målningen för att fläckarna ska stämma. Sedan är det inte så kritiskt ändå eftersom jag kommer att lämna huven öppen. Revells FW är inte så dum men du skulle nog gilla den här också!

Bild
Landstället på plats...

Bild
...ett klassiskt jobbigt moment på de flesta FW 190-modeller. Jag har byggt några från olika tillverkare och den här är nog den som funkat bäst hittills!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar