Gripen färger?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Gripen färger?

Inlägg av Björn B »

Sitter och tittar på mina anteckningar för att bygga Gripen och har lite frågor.
En anteckning säger att sena Gripen har en mörkare nyans än tidiga. Från vilken tidpunkt eller individ skulle det vara från?
Flottiljkoden på fenan. Försvann den samtidigt som treställiga nummer infördes?
Tittar på tidiga flygbilder av Gripen med 101 i par med 02. Har 101 den gamla prototypfärgen. Den ser ljusare ut än 02.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Gripen färger?

Inlägg av Pelle F »

PÅ en flygdag på Malmen 2012, hade de besök från de flesta Gripenländerna; Ungern, Thailand, Sydafrika och Empire Test Pilote's school. Ett varsitt plan från varje, som stod uppställda bredvid varann ihop med ett par svenska varianter. Och det slog mig då att nyanerna på några av planen var aningens annorludna, men väldigt små (sommarljus, molnig dag men bra fotoväder). Jag tänkte då hur i hela världen det skulle vara möjligt att lösa de små nyansskillanderna om man ville göra modeller av alla att jämföras med varann. Sydafrikanen har jag för mig hade en aning blåton på den ljusare grå, jämfört med tecken/svensken/ungraren. Jag fick uppfattningen att thailändaren hade en lite annan ton än den svenska också. Lite "krämigare" grå ton, vad jag nu menar med det. varmare kanske? Det är inte något direkt svar på din fråga, utan mest en antydan till att det är väldigt små nyansskillander och frågan är hur det skulle göra sig på en modell.
/Pelle
marcusjohnson717
Inlägg: 68
Blev medlem: 28 jan 2012, 18:00
Namn: Marcus Johnson
Ort: Moholm

Re: Gripen färger?

Inlägg av marcusjohnson717 »

De första 27 maskinerna var målade i ljusare kulörer, samma som JA 37 Viggen. Omkring 97-98 gjordes första proven med low-wiz märkning. Vet att 39028 var en av de första. Man kom då fram till att Gripen borde målas i en mörkare kulör. I början av leverans av nya maskiner så satt flottiljsiffran kvar och nummerna var tvåställda. Senare försvann den och F7 gjorde på prov att sätta ett G på fenan. När serienummer kom närmare 70 och att Gripen B började levereras bestämdes det att Gripen skulle få tre siffriga nummer som skulle motsvara de tre sista i serienumret.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gripen färger?

Inlägg av Björn B »

Det lustiga är att när man tittar i böcker så ser dom tidiga kärrorna mycket mörkare ut på bild än dom senare.
Det finns en bild där 27 och 28 startar i rote och jag tycker att 27 ser lite mörkare ut an syskonet i low vis.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gripen färger?

Inlägg av Björn B »

Nu blir det förvirrat. I denna tråd sägs det att det är tvärt om. Att nyare Gripen är ljusare: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... =11&t=7440
På bild ger dom tidigare ett mörkare intryck som jag sa.
marcusjohnson717
Inlägg: 68
Blev medlem: 28 jan 2012, 18:00
Namn: Marcus Johnson
Ort: Moholm

Re: Gripen färger?

Inlägg av marcusjohnson717 »

Hmm.. Jag säger inte emot, jag gjorde mitt antagande utifrån Mr Paint! Jag har precis byggt en JA och målat den i 033 och 032. Och sen en Gripen målad i Panzer grey och duvgrå och jag upplevde den grå, på ovansidan, mörkare på Gripen. Men Emil har mycket bättre koll än jag på exakta färger.
//Marcus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gripen färger?

Inlägg av Stellan »

Björn B skrev: 21 mar 2020, 12:40 Det lustiga är att när man tittar i böcker så ser dom tidiga kärrorna mycket mörkare ut på bild än dom senare.
Det finns en bild där 27 och 28 startar i rote och jag tycker att 27 ser lite mörkare ut an syskonet i low vis.
Rotebilden fonns ju i Kronmärkt. Där förklaras också att de båda har olika nyanser. Dessutom finns en bild med text om att märkningen på 28 var olämplig i nyansen och ytterligare en nyans togs fram. Kan vara de olika kontrasterna som spelar ett spratt.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar