Reservdelar till Biltema Airbrush 17-372

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Reservdelar till Biltema Airbrush 17-372

Inlägg av Fenix »

Min fråga är finns det reservdelar till Biltemas Airbrush 17-372 jag undrar för jag såg idag att min sprutnålspets har lyckats bli böjd så det kommer ingen färg bara luft (jag tror det är orsaken till att det inte kommer någon färg).
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Reservdelar till Biltema Airbrush 17-372

Inlägg av Mats Averkvist »

https://www.everythingairbrush.com/

Bör vara samma delar som till AB-130 som Biltema sålde för en del år sedan.

http://www.flygloster.com/images/modell ... AB-130.jpg
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Reservdelar till Biltema Airbrush 17-372

Inlägg av Björn B »

Har du kontaktat Biltema?
Om felsökning står det bl.a i deras manual:
Byt ut den böjda nålen, samt även munstycket eftersom det ofta blir skadat av en
böjd nål.
Ska man kunna följa den instruktionen måste dom ju hålla med reservdelar.
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Reservdelar till Biltema Airbrush 17-372

Inlägg av Horrocks »

Jag köpte reservnålar och munstycken till Fengda på Ebay som funkade bra (iofs till en 17-371). Tror det är Fengda som tillverkar åt bl a Biltema. Jag har pensionerat min Biltema så om du vill testa kan jag donera nålar och munstycken. PM:a mig adress isf så lägger jag dem på posten.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Reservdelar till Biltema Airbrush 17-372

Inlägg av Fenix »

Jag fick lite reservdelar donerade som passade i min Airbrush men det fixade inte mitt sprutproblem den spottar och ibland kommer det bara ut luft och hela tiden bubblar koppen över (Jag har bara testkört med vatten) google sa rengör munstycke och nål så ska det sluta bubbla över i koppen men vad jag kan se så är de reservdelarana antingen oanvända eller redan urtvättade ordentligt
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Reservdelar till Biltema Airbrush 17-372

Inlägg av Björn B »

När jag köpte min Evolution så började det dåligt. Färgen sprutade ur koppen så allt hamnade på handen. Jag plockade isär sprutan och gjorde ren den och provade den sedan med vatten. Samma sak hände så det var bara att göra om rengöringen ige. Sedan funkade den menjag kom aldrig på var stoppet satt.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Reservdelar till Biltema Airbrush 17-372

Inlägg av Fenix »

Vilket lösningsmedel är rekommenderat för att rengöra min spruta jag har använt Tamiya's Akrylfärg nästan uteslutande i sprutan.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Gert J
Inlägg: 40
Blev medlem: 10 aug 2013, 20:44
Namn: Gert Johansson

Re: Reservdelar till Biltema Airbrush 17-372

Inlägg av Gert J »

T-röd eller liknade funkar bra. Ta för vana att ibland skruva isär alla tänkbara delar och lägg dem i T-röd. Använd lämpliga verktyg som tops, fin ståltråd, fin borste. Packningar kan behöva bytas ibland. Det brukar märkas när det läcker luft eller färg.
Frasse
Inlägg: 182
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Reservdelar till Biltema Airbrush 17-372

Inlägg av Frasse »

Kan rekommendera Alcros penseltvätt som löser all sorts färg, även färg som torkat i t.ex. penslar om det får stå och "dra" ett tag. Jag använder penseltvätten regelbundet när jag rengör mina färgsprutor och jag använder Humbrol enamel men även Tamiya acryl och Mr Hobbys-Gunze acryl. När sprutan är rengjord spolar jag bara ur med rent vatten.
// Göran
Paint it black ! :twisted:
Skriv svar