Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av magnusf »

Nasos! Skärplottern är fantastisk men den har sina begränsningar vad gäller storlek...

Jag jobbar på med vädringen, det jag siktar mot är en blöt, kall och smutsig vinterlook från november 1941. Nu börjar man se detaljerna men den ser fortfarande väldigt fabriksny ut på ovansidan!

Bild

Bild

Trevlig helg!

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av magnusf »

Bild
Äntligen på egna ben! Jag gav den en tunn omgång mattlack för att försegla och jämna ut vädringen. En stor del av kontrasten försvinner tyvärr i den processen så jag ska nog gå över den ett varv till med pigment och allmän gegga.

Bild
Kylare och luftintag på plats!

Hälsningar

Magnus
Rickard Andersson
Inlägg: 95
Blev medlem: 27 sep 2012, 19:59
Namn: Rickard Andersson

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av Rickard Andersson »

Alltid spännande med lack på modellerna, det tonar ut och ändrar nyanserna.
Använde du MRP helmatta?
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av Henrik R »

Småskalemodellens mästare. Det ser sjukt krispigt ut. Som vanligt är det svårt att bedömma om det är 72 eller en 48. Bra gjort så långt.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av magnusf »

Rickard! MRP helmatt ja. Den blir trots allt inte sådär helt ökenmatt ändå, tror det krävs fler lager och eventuellt ytterligare lite mattgörare i den då. Har en öken-FW på gång lite vid sidan av där den frågeställningen blir mer aktuell snart...

Henrik! Tack för det ☺

Limmat hjulen på ställen ikväll, nu står Hurricanen på tork...

Hälsningar Magnus
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av nasos79 »

Den ser så snygg ut!!! Väldigt vacker vädring, fint utförd och med övertygande resultat!

Jag är VÄLDIGT avundsjuk på dina färdigheter Magnus!!! Önskar att jag kunde vädra en modell på likadant sätt.

Det blir ännu mer spännande med varje uppdatering och särskilt nu när det närmar sig till slutet.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av magnusf »

Nasos! Tack :) ! Prova och öva är viktigast men för min del, för att komma till prova och öva-stadiet var det mest en fråga om att VÅGA! Jag tror att det i sin tur hängde ihop med att jag byggde alldeles för lite så när jag väl gjort klart mitt senaste mästerverk (6-8 månader för ett vanligt 1/72-jaktplan var ganska vanligt utan att resultatet blev alltför märkvärdigt ändå :) ) så var jag alldeles för rädd för att sabba den med något brutalt vädringsmisstag. Ökad produktionstakt (skiter sig den här så kan jag bygga en ny på en månad (nåja...)) och en insikt att många missar faktiskt går att rädda gjorde att jag vågade gå hårdare fram och ungefär där är jag nu!

Vill du ha lite tips så tycker jag du ska kolla in den här killen på Youtube: Youtubekanalen Night Shift. Han bygger pansar men jag gillar hans anspråkslösa stil, det är inte knutet till något speciellt märke av produkter utan det mesta är billigt och enkelt att få tag på och det mesta av det han gör blir väldigt bra på flygplan också. Om du kollar så kommer du snart att märka att mycket av motivationen för vad han gör går ut på "...realistic, well I don't know, but it makes the model look more INTERESTING". Det finns säkert folk som bygger flygplan också och visar på samma sätt men jag har fastnat för honom.

Har man väl skaffat sig en liten verktygslåda med trick så är det enkelt att anpassa vilka av dessa och hur mycket för att få något som ser rätt ut. Eller som man själv gillar vilket kanske är viktigast :) !

Man KAN ju ta fram någon gammal modell och testa på men det har jag inte gjort än. Jag har alltid varit av åsikten "klart är klart" men det kanske man skulle ompröva?

Mot Hurricanen!

I instruktionerna så dateras den här till november 1941 och det betyder för mig LERA. Gärna BLÖT lera!
Bild
Det visade sig att få saker att se ut om blöt lera var mycket svårare än jag någonsin kunde föreställa mig. Jag har gjort vädringen ovan med MiGs Oilbrushers och de blir matta när de torkar. Sedan har jag försökt pensla över "Wet Effects" (jag antar det är i princip klarlack...) men det biter inte riktigt, det ser fortfarande ganska torrt ut...

Bild
Geggan på hjulen byggde jag upp med oljefärg och pigment men de ser också torra ut. Efter att nästan ha bestämt mig för att lösa det här den enkla vägen (maska av hjulen och måla om maskinen i ökencamo :) ) så beslutade jag mig att försöka med lite utspädd Vallejoklarlack istället. Dit har jag inte kommit riktigt än dock, rapport följer i nästa inlägg!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av Andre B. »

Antar att du har några kanoner liggande med?
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av nasos79 »

Tack för ett detaljerat svar Magnus. Du är väldigt ödmjuk och har missat att nämna en väsentlig ingrediens: skickliga händer, vilka du uppenbarligen har. Samt ett öga (eller två) för detalj.
Och jag måste säga att dina detaljerade presentationer hjälper sådana som mig att få inspiration och försöka "kopiera" några av dina tekniker. I den utsträckning man kan, förstås. :)

Tack för tipsen om Night shift också. Jag brukar även titta på den här snubben: PlasMo heter hans kanal. Han gör helt otroliga saker. :)

Men tillbaka till din modell nu...
Jag tycker att din lera ser rätt övertygande ut. Önskar att jag kunde bidra med några bra idéer, men du har redan gjort allt jag kan komma på.
En liten kommentar bara, om man får? Borde inte lite lera finnas på landningsställen också? De ser väldigt rena ut. Fint målade och vädrade, men helt utan lera. Är det så de brukade vara?

Allt annat ser helt otroligt ut. 👌
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av magnusf »

André! Det är ju en IIc - klart man har kanoner till den :) ! Kommer snart men de är väldigt tunna i svarvad mässing så jag monterar dem till sist!

Nasos! Nu tänkte jag skriva något tramsigt om skillnaden mellan Magnus på Internet och Magnus i verkligheten men jag gör inte det utan nöjer mig med att säga tack för ditt vänliga omdöme!

Tack för Youtube-tipset, han måste fasen bygga på heltid för att hinna med så mycket känns det som. Jag ska kolla!

Och vad gäller leran så får du kolla nedan, jag har lerat vidare nu på fler ställen :) ! Vad gäller hur det SKA se ut så är det inte så lätt att se på bild, de flesta bilder jag har tillgång till är helbilder på maskinerna och då ligger ofta de här områdena i djup skugga. Så mycket bygger på hur jag tycker det BORDE sett ut. Men att maskinerna var rätt skitiga i största allmänhet finns det bra belägg för!

Bild
Avgaser med pigment...

Bild
...på båda sidor. Någon har kört rätt hårt med den här!

Bild
Och så lite mer lera...

Bild
...fast jag har fortfarande inte tagit tag i det där med att det ska se blött ut. Jag provar kanske några svängar till med Wet Effects innan jag desperat kör på med klarlack...

Hälsningar

Magnus
Skriv svar