Problem med wash

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Problem med wash

Inlägg av Lurifax »

Ibland händer det något konstigt med washer. Mörka washer blir ljusa. Någon som vet vad det beror på?

Bild

Bild

Bild

Bild


Jag har använt den här produkten men det har även hänt med oljefärg och thinner. Alltså när jag själv tillverkar washen (som man gjorde på den gamla goda tiden. ;) ) Så jag är inte säker på att just Mig är problemet.

Bild
holst

CU@C4
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Problem med wash

Inlägg av Snussugen »

Måhända en dum fråga, men har du rört om i washen ordentligt? Jag har MIG's dark wash, samt deras oil & grease stain mixture i samma slags flaskor, och det brukar alltid bli en tjock sörja på bottnen som man måste röra om och blanda ordentligt och sedan skaka om för att de ska se riktigt bra ut. Skakar man bara lite snabbt innan användning så kan de bete sig underligt, som t.ex torka för ljust eller ta sjuttiofyra ljusår på sig att torka.
Live & let dry.
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Problem med wash

Inlägg av Lurifax »

Snussugen skrev: 08 mar 2020, 18:40 Måhända en dum fråga, men har du rört om i washen ordentligt?
Ja ... inte så dum som den låter. Lite som "har du satt i sladden". Jag har själv svurit över den f-bannade IT-avdelningen och sedan insett att, visst ja ... jag glömde ju sätta i nätverkskabeln efter att flyttat om på skrivbordet. :lol:

Och faktiskt blev jag osäker. Jag har valde mellan den här och den som heter Dark Wash så det är möjligt att jag inte skakat tillräckligt. Skakade den ena men blev sedan osäker på vilken. Jag gjorde ett nytt försök med en rejält skakad burk. Det blev bättre men inte bra. Sen använde jag Dark Wash som gav ett helt perfekt resultat. Det hela är mycket märkligt. Särskilt med tanke på att samma fenomen har uppkommit när jag blandat egen wash.

Färgen på modellen har torkar i en vecka och visar inga som helt indikationer på att angripas eller lösas av thinner.
holst

CU@C4
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Problem med wash

Inlägg av Lerxzt »

Kan problemet inte vara att mig washen på bilden är en 'neutral wash'?

Bara en tanke...

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Problem med wash

Inlägg av Lurifax »

Lerxzt skrev: 11 mar 2020, 18:05 Kan problemet inte vara att mig washen på bilden är en 'neutral wash'?

Bara en tanke...
Hmmm ... jaaa ... ingen dålig tanke. Det ser ju rätt okej ut trots att det inte är det resultat jag förväntar mig. Så det är kanske tänkt att det ska se ut så här. Men vad som fortfarande är märkligt är att den blir ljusare när den torkar. Bugg eller feature? som vi säger på jobb ...
holst

CU@C4
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Problem med wash

Inlägg av Lerxzt »

Det är nog så att just den washen blir lite trist gråaktig.. Ta nån wash' som heter dark wash' alternativt fixa till en egen blandning (testa på nån skräpmodell tills du får till resultatet du önskar).

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Skriv svar