"fock-off 2019"

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

"fock-off 2019"

Inlägg av Anders.Edblad »

Fick den här av min gode vän Thorbjörn och en låda full av delar från MDC, True Details och Verlinden. Modellen är en Tamiya.
Bild

Ska försöka att få två långnäsor klara.
Mycket bra passform på delarna från MDC.
Bild

Lite bilder från bygget.
Bild

Bild

Bild

Bild

Full fart i Focke Wulf fabriken.
Bild

Den här hittades av de Allierade i slutet av kriget den verkar vara ett hopplock av andra flygplan med en ovanlig målning av vingen.
Bild

Bild

I MDCs sats finns det delar så att hjulbrunnarna går att göra mer korrekta. Det går alltså utmärkt att titta under modellen med en tandläkarspegel.
Bild

Jag målar alla beteckningar och sätter bara stenciler på mittendelen av kroppen.
Bild

Bild

Bild
Nu är det bara vädringen kvar på den här. Delar som är bytta är kanoner, hjul, cockpit, propeller, hjulhus och den övre delen av motorkåpan.
Bild

Testade HGW dekaler för första gången för de mindre märkningarna. Läste på Britmodeler där en byggare gjort en väldigt tydlig beskrivning med bilder och tydlig text, resultatet såg väldigt bra ut. Men han påstår att man bara ska använda Gunze Mr.Mark Setter. Enligt honom är det bara den som ska användas.
Men på HGWs hemsida visar dom att det är Mr.Mark Softer som ska användas. Jag följde HGWs råd och det funkade bra.
Bild

Men med den andra långnäsan gick det sämre. Så här ska man inte göra!
Min färgspruta har ett uttag i bakkant på färgkoppen om man fyller den med mycket färg är det lätt att det rinner över om man lutar sprutan bakåt det har hänt flera gånger men det här är första gången jag gjort det på en modell.
Bild Bild

Det går att fixa men det hinns inte med till den tredje.

Anders E
LasseE
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 dec 2016, 02:37
Namn: Lasse Enfjord

Re: "fock-off 2019"

Inlägg av LasseE »

Snyggt! Upp till kamp på tisdag!
Ett tips när du spiller färg, iaf när det gäller lackfärg. RÖR DET INTE! Ställ modellen plant så att färgen inte rinner iväg, torka sedan med hårtork. Så blir inte skadorna lika allvarliga och ibland räcker det med att bara måla över.
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: "fock-off 2019"

Inlägg av BGB »

Vackert!!

Mvh
Boris
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: "fock-off 2019"

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack alla!
Bra tips om hur man ska göra när det spills färg på modellen. Min Fw får vara ett bra exempel på hur det blir om de råden inte följs.
Vädringen är påbörjad jag använder konstnärsoljefärg utspädd med vitsprit.
Fw vädrad 2.jpg
Fw vädrad 2.jpg (191.22 KiB) Visad 6468 gånger
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: "fock-off 2019"

Inlägg av Anders.Edblad »

Föredrar en målningsmask istället för dekal till spinnern. Magnus har säkert någon "enkel" matematisk formel för hur man räknar ut hur masken till spiralen ska räknas ut, men jag använde en mask från Montex.
Bild Bild

MDC propellern har lösa blad, Quickboost har jiggar till sina propellrar som är lätta att arbeta med. Den här är till ett annat flygplan men den går bra att använda. Propellern till höger är Tamiya´s det skiljer inte jättemycket. MDC har lite bredare blad och större spinner.
Bild Bild
Tänkte göra lite aluminium chipping på bladen men upplystes om att Fw-190D hade propellerblad av trä.

Det var lättare än jag trodde att ta bort den spillda färgen på den andra Focke-Wulfen. Det mesta av grundfärgen är kvar om man slipar lite försiktigt.
Bild Bild

Anders E
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: "fock-off 2019"

Inlägg av Anders.Edblad »

På grund av färgspill blev det stopp i FockeWolf produktionen. Nu är det full fart igen.
Det var lättare att åtgärda färgspillet än vad jag trodde att det skulle bli.
Bild

Bild

Den här är helt klar.
Bild

Bild

Anders E
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: "fock-off 2019"

Inlägg av Henrik R »

Den där blev ju riktigt snygg! Läckert målningsalternativ. Hatten av för den modellen! Nu väntar jag på färdigbilder på den andra också.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: "fock-off 2019"

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag har väntat med att lacka den andra Focke Wulfen för att ha något att öva på innan det är dags för min Drake. Nu har jag lagt på några tunna lager av Alclads matta lack. Gjorde det igår och idag är den hanterbar. Att lägga tunna lager och att vänta ett tag mellan varje lager förbättrar torktiden. Det står på flaskan att man ska vänta 10min mellan varje lager, men så länge hade jag inte tålamod att vänta.
Fw Matt.jpg
Fw Matt.jpg (182.35 KiB) Visad 5865 gånger
Fw Matt2.jpg
Fw Matt2.jpg (169.48 KiB) Visad 5865 gånger
Anders E
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: "fock-off 2019"

Inlägg av Björn Fransson »

Suveränt målningsarbete, riktigt fina båda två!
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: "fock-off 2019"

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack Björn, mottlingen är målad med mycket utspädd Gunze färg.

På den huv som jag valt fanns det ingen mekanism som spände antennvajern när huven öppnades. Jag brukar alltid använda elastisk tråd till vajern det gjorde jag den här gången också men jag spände den inte.
Jag pillade in tråden i ett 0,3mm rör från Albion Alloy som jag stoppade in i hålet i kroppen och gjorde likadant med tråden som går från huven.
Huv.jpg
Huv.jpg (58.86 KiB) Visad 4254 gånger
Tejpade fast huven i stängt läge och limmade tråden på fenan och den som kommer från kroppen på vajern.
Huv 2.jpg
Huv 2.jpg (57.62 KiB) Visad 4254 gånger
Öppnade huven och limmade fast den, då borde det bli rätt häng på vajern.
Huv klar.jpg
Huv klar.jpg (161.89 KiB) Visad 4254 gånger
Anders E
Skriv svar