Tamiya 1/48 P-51B Mustang #61042 - Klart s. 2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: WIP Tamiya 1/48 P-51B Mustang #61042

Inlägg av Andre B. »

Ställ gärna frågan om du får vara med. Du började bygga modellen efter det att gruppbygget drog igång. Oftast så brukar de bjuda in istället för att utestänga...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: WIP Tamiya 1/48 P-51B Mustang #61042

Inlägg av nasos79 »

På med dekaler!
Bild

Det börjar bli dags för lite spännande vädring.
Bild

God natt!
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: WIP Tamiya 1/48 P-51B Mustang #61042

Inlägg av nasos79 »

Klart!

Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild

Jag vet att jag kunde ha vädrat det lite mer, men jag är ganska nöjd som det är nu också.

Att använda aluminium folie under målningen för att sen skräpa lite istället för att göra chipping med färg gick faktiskt ganska bra. Det kräver dock att man ska vara mycket mer försiktig med maskeringen.

Tackar alla för era kommentarer under det här bygget. Om ni ser någonting som kan förbättras inför nästa bygget, så tar jag mer än gärna emot konstruktiv kritik. Jag tar gärna emot dekonstruktiv kritik också, men jag lovar inte att vara snäll i så fall. :mrgreen:
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Tamiya 1/48 P-51B Mustang #61042 - Klart s. 2

Inlägg av Lurifax »

Superduper! :D
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tamiya 1/48 P-51B Mustang #61042 - Klart s. 2

Inlägg av magnusf »

Snyggt! En riktigt fin Mustang! En kul detalj som jag inte sett förr är uppdragen som bokförts på nosen separat för P-47 och P-51.

Ser fram emot ditt Buckeye-bygge! Det är en jädra underlig flygmaskin :) !

Hälsningar

Magnus
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Tamiya 1/48 P-51B Mustang #61042 - Klart s. 2

Inlägg av nasos79 »

Lurifax skrev: 14 feb 2020, 11:18Superduper! :D
Tackar, tackar. :D
magnusf skrev: 15 feb 2020, 22:01 Snyggt! En riktigt fin Mustang! En kul detalj som jag inte sett förr är uppdragen som bokförts på nosen separat för P-47 och P-51.

Ser fram emot ditt Buckeye-bygge! Det är en jädra underlig flygmaskin :) !

Hälsningar

Magnus
Tack Magnus! Det blev rätt ok till slut, trots att jag var lite orolig pga hur det blev med post-shading.
Ja, jag märkte också det där med de utförda uppdragen, tyckte att det var roligt. Sen fattar jag inte riktigt vilken klok människa som frivilligt skulle lämna ett P-47 för ett P-51, men ja... det finns och har säkert funnits konstiga människor, vad kan man säga? :mrgreen:

T-2an har påbörjats och kommer snart att ta några bilder, än så länge är det bara tråkiga saker som händer. Ska inte skriva för mycket här, men jag kan ändå säga så här...... det är ingen Tamiya byggsats. Och det syns.................. :roll:
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tamiya 1/48 P-51B Mustang #61042 - Klart s. 2

Inlägg av Björn Fransson »

Riktigt snyggt, härligt jobbat! Om jag ska komma med lite konstruktiv kritik, kan jag nog tycka att vädringen följer panelerna lite väl mycket. Alltså att det är lite för tydligt pre/postshade. Samtidigt är det väldigt snyggt genomfört, men kanske lite på bekostnad av realismen. Det är mer på moderna jetplan som panellinjer och därtill hörande skuggning är så tydlig. Men i övrigt som sagt både snyggt byggt och tjusigt målat!
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Tamiya 1/48 P-51B Mustang #61042 - Klart s. 2

Inlägg av Urban Gardini »

Snyggt till en viss del då preshaden i mitt tycke är lite för överdriven. Men utöver det så är det ett fint bygge. Själv så har jag helt gått ifrån den klassiska preshaden och föredrar black basing.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Tamiya 1/48 P-51B Mustang #61042 - Klart s. 2

Inlägg av nasos79 »

Björn Fransson skrev: 19 feb 2020, 11:50 Riktigt snyggt, härligt jobbat! Om jag ska komma med lite konstruktiv kritik, kan jag nog tycka att vädringen följer panelerna lite väl mycket. Alltså att det är lite för tydligt pre/postshade. Samtidigt är det väldigt snyggt genomfört, men kanske lite på bekostnad av realismen. Det är mer på moderna jetplan som panellinjer och därtill hörande skuggning är så tydlig. Men i övrigt som sagt både snyggt byggt och tjusigt målat!
Hej Björn. Tack för dina synpunkter. Allt du skriver är sant. Jag har själv märkt att jag är lite för bekväm med mina gamla metoder och tekniker. Jag har hittat en otroligt duktig snubbe på YouTube som gör helt otroliga saker (ett exempel finns här) och sen ser jag er, här inne, som också producerar underbara modeller, men jag vet inte riktigt vad jag gör fel och kan inte köra samma tekniker som ni och han på yt. Då och då försöker jag utmana mig och testa någonting nytt, men oftast går det snett, vilket leder till att jag återgår till min bekvämlighet. Men jag hör vad du säger och jag vill/försöker bli bättre på det.
Urban Gardini skrev: 19 feb 2020, 15:44 Snyggt till en viss del då preshaden i mitt tycke är lite för överdriven. Men utöver det så är det ett fint bygge. Själv så har jag helt gått ifrån den klassiska preshaden och föredrar black basing.
Hej på dig också Urban och tack för din kommentar. Du har helt rätt, preshaden ÄR överdriven och inte med avsikt. Det blev till och med både pre- OCH postshade längs vissa panellinjer, men det blev inte som jag hade tänkt, i mitt försvar. :mrgreen: Ambitionen var alltså att det skulle se annorlunda ut.
Har skaffat mig en burk svart grundfärg och har testat en gång på ett Mosquito. Det blev dock så där, då "mottlingen" som följde inte var snygg. Här ser du två bilder på vad jag menar.
Bild Bild
Det är inte fullt, men inte speciellt spännande heller, tycker jag.

Nu bygger jag T-2an, som är en ganska billig modell (med tanke på att den är multimedia och ganska sällsynt dessutom) och sen har jag köpt två Airfix, som är fina och billiga (min favorit kombination) och tänker testa black basing igen. Eller kanske till och med på T-2an, varför inte? Jag ska posta fler bilder från olika skeden.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Tamiya 1/48 P-51B Mustang #61042 - Klart s. 2

Inlägg av Urban Gardini »

Nu tycker jag att du snackar strunt här. Din Mossie är riktigt fin i mitt tycke och ser bättre ut. Nu är det ju min åsikt men jag tycker att vi bör försöka gå ifrån de överdrivna målningarna till mer subtila variationer.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar