WIP Special Hobby 1/48 T-2 Buckeye, camouflaged trainer #SH48129

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

WIP Special Hobby 1/48 T-2 Buckeye, camouflaged trainer #SH48129

Inlägg av nasos79 »

Dags för någonting lite mer spännande.

Under tiden P-51an torkar tänkte jag bygga lite stämning inför mitt nästa bygge, som kommer att påbörjas inom kort.

Det handlar om den här modellen:
Bild

Mer info finns att läsa här: https://www.scalemates.com/kits/special ... ye--145585

Jag börjar med en liten presentation. Förrätt, typ. :mrgreen:
Så fort man öppnar locket möts man av det här:
Bild

Alla bitarna finns i en plastpåse. :o

Andas djupt och öppnar påsen:
Två vacuum-formade huvar (jag kommer förmodligen att förstöra båda eftersom jag aldrig någonsin har haft att göra med sådana)
Bild


Schyst i alla fall att Special Hobby erbjuder två, antar att de förstår riskerna med vacuum-formade huvar.

En liten skattkista:
Bild

och dess innehåll:
Bild
(den lilla biten längst nere på bilden var faktiskt redan bruten. Den kommer från sätet, ingenting som lite CA-lim inte fixar.

Och nu det vanliga:
Bild Bild Bild Bild Bild Bild

samt dekaler och PE:
Bild

Tänkte inte fota instruktionerna, men om ni verkligen vill kan jag skanna in dem på jobbet och lägga upp en pdf.

Dekaler finns för tre olika maskiner, en amerikansk 🤮, en grekisk och en venezuelansk. Ni vet kanske att jag kommer från Grekland, vilket gör att det faktiskt är ganska sannolikt att jag kommer att bygga det grekiska flygplanet. Men å andra sidan tycker jag väldigt mycket om Venezuela, vilket gör att jag är lite splittrad. En lösning är att köpa en till likadan, så klart. :mrgreen:

Jo, avrundar inlägget för idag. Återkommer snart med bilder från det riktiga bygget.

God natt! :)
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: WIP Special Hobby 1/48 T-2 Buckeye, camouflaged trainer #SH48129

Inlägg av nasos79 »

Hej mina herrar (och eventuellt damer).

T-2-an ligger redan på bänken och lider av min behandling.

Som jag redan nämnde (och ni säkert gissar) så är den här modellen ingen Tamiya byggsats... Det syns och känns, bland annat i mina skurna fingertoppar. :lol: Jo, Special hobby och nya, kirurgiska skalpellblad är en farlig kombination. :roll: Och om ni undrar varför man använder skalpell så mycket...
Bild Bild Bild

Och dessa är bara några få exempel. :? Hur som helst...

Det här bygget är alltså mycket mer utmanande än P-51-an jag byggde strax innan. Det visste jag, förstås. Så nu befinner jag mig i det här läget där jag funderar på hur mycket extra arbete jag vill göra för att förbättra några punkter, eller om jag helt enkelt vill bygga klart och bli av med den. :mrgreen: Än så länge lutar jag mot att faktiskt lägga ner lite extra tid för att komma fram till ett fint resultat. Vi får bara se hur mycket tålamod jag har.
Så, den första punkten som jag ingrep (används ordet "ingripa" i det här sammanhanget :?: ) var den där "stången" som höjer och sänker huven. Special Hobby erbjuder bara en stång, utan någon detalj alls. Som ni dock kan se här (varning för stor bild) så har den här delen "gängor", eller vad dessa nu heter. Och jag tänkte att jag borde representera dem, på något sätt.
Först tänkte jag att jag kan snurra lite koppartråd runt SH:s ursprungliga stång. Problemet var att den blev för tjock och att den dessutom var lite för kort och huven sitter för lågt om man använder modellens egna del (det läste jag någonstans på webben men jag kommer inte ihåg var). Så, istället för det så hittade jag en nål från en gammal spruta som råkade finnas i min låda, kapade den med hjälp av ett skalpellblad (utan att beräkna längden dock, det här kommer att bli spännande) och vevade koppartråd runt den. Så här gick processen:
Bild Bild Bild Bild
och ni kan även jämföra de olika delarna.
Den punkt där stången fastnar på huven blev inte perfekt, men den kommer inte att synas så mycket, om alls.

Parallellt har jag förberett samtliga kontrollytor, hjul, säten och de olika delar som utgör kontoret, som avvaktar grundmålningen.
Bilder på dessa kommer i ett annat inlägg. Hoppas ni finner mitt projekt intressant.

Tack för er uppmärksamhet och god natt.
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: WIP Special Hobby 1/48 T-2 Buckeye, camouflaged trainer #SH48129

Inlägg av nasos79 »

Första uppdatering efter ett tag...

Bygget går framåt, dock långsamt. T-2an är den modell jag har haft störst tålamod med i hela mitt liv. Den är en krånglig modell. Inte svår och inte heller super avancerad eller utmanande liksom, bara krånglig.
Passform är... ganska liberal. Om det finns två delar som passar bra ihop, så är det snarare av en slump än med avsikt. Pinmarks finns överallt. Vissa har jag orkat få bort, andra har jag inte ens brytt mig om (men de sitter inte i vägen av någonting heller). En sak som dock lyser med sin frånvaro är "fit guides" (eller vad heter dessa små håll och -förhoppningsvis- motsvarande plugg som byggsatser har så att de olika delarna hamnar rätt? ). Ursäkta min brist på specifika ord ibland, men de ingick inte i min SFI-utbildning. :roll:

Hur som helst, den är en rätt rolig modell att bygga, trots all. Så länge man inte har "tamiya"-förväntningar, förstås.

Hittills har jag hunnit göra det här:
Vingar:
Bild
De två delarna passar bra ihop... Efter det att man har slipat och sandat rätt mycket, sen provat utan lim, slipat och sandat igen och till slut offrat två Tamiya F-14 som brännoffer till Modellgud. :lol: A man's gotta do what a man's gotta do... Eller hur?

Cockpit:
Bild Bild
Piloternas kontor består av både plast-, resin- och PE-delar. Jag tänker inte prata om passformen just här, eftersom jag försöker bli en bättre människa och vill inte förstöra mitt zen-läge. :D Detaljnivån är i alla fall hög, tycker jag. Den är målad med GS H53 som grund och vädrad med en kombination av oljefärger, pigmentpulver och tamiyas panel line accent colour i svart och brun.

Säten:
Bild
De två sätena kommer i 1 resin-del var och kompletteras bara med handtaget över huvudet, också i resin. Sen behöver man bara måla. 3 dekaler erbjuds också. Jag har skapat en sådan "luftslang" med tun metalltråd och placerat där. De ser ganska övertygande ut, tycker jag. Jag kommer att måla spännena med silver, jag glömde det. :oops:

Instrumentpaneler:
Bild
Jo, inga konstigheter där. 2 PE-plattor som limmas på varandra för att ge lite djup, som sen limmas på den där "huven". Den ena panelen är inte installerad på bilden.

Huv:
Bild
Som jag redan har nämnt så erbjuds huven som vacuformed plast. I en del, vilket innebär att utöver att man behöver skära bort överflödigt material, måste man också dela den, om man vill att den ska vara öppen förstås.
Har ni något bra tips för hur man lättast gör för att skära nära kanten? Jag är lite rädd att använda kniv där, eftersom det inte syns så tydligt var huven slutar. Försökte avgränsa kanten med maskeringstejp men det fungerade inte så bra. Jag behöver kanske "after-market" ögon... :lol:

Bild
Sen finns också det här staget, som jag har visat tidigare. Jag tror att det kommer att se fint ut.

Övrigt:
Utöver det så finns det en hel del andra bitar, som är färdiglimmade och väntar på sin tur.
Bild

Men nu behöver jag bli en ansvarsfull vuxen och städa, laga mat och göra några andra ärenden... Ska fortsätta igen ikväll.

Hoppas ni finner det här bygget intressant.

Ha en trevlig lördag allihopa.
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: WIP Special Hobby 1/48 T-2 Buckeye, camouflaged trainer #SH48129

Inlägg av nasos79 »

Kroppen stängdes idag.
Passformen var helt ok. Lite spackel kommer att behövas, förstås, men inte ens i närheten av vad jag trodde...

Bild Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: WIP Special Hobby 1/48 T-2 Buckeye, camouflaged trainer #SH48129

Inlägg av magnusf »

Special Hobby har sina ups and downs men på senare år tycker jag de blivit riktigt bra. Sedan har ju förstås toppskiktet också pushat gränserna för kvalitet med Tamiya och Eduard i spetsen...

Vacuumhuvar är lite halvknepiga, jag har aldrig blivit riktigt kompis med dem men några tips som brukar funka har jag i alla fall:

1) Skär inte rakt igenom direkt utan rispa dig igenom med ett vasst skalpellblad många gånger istället.
2) Det går att fila till kanterna efter att man skurit ut huven, jag tycker en slipsticka funkar bäst (Kicks har nagelslipstickor som är bra). Skydda både ut- och insida med tejp innan du börjar slipa, det är lätt att huven viker sig och man kommer åt glasytorna och sedan är det kört, det går inte att polera upp vacuumhuvar som man repat.

Vad gäller det där med osäkra skärlinjer så skulle jag prova att sätta en tejpremsa för att skapa en egen kontur att skära efter, kombinerat med ovanstående om att bara rispa försiktigt så borde det funka!

Blir det den snygga maskinen på boxarten?

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: WIP Special Hobby 1/48 T-2 Buckeye, camouflaged trainer #SH48129

Inlägg av Henrik R »

Undrar om den där är en nedskalad 32 modell eller om det är tvärt om. Jag har stora planer att införskaffa just den i 32 skalan. JAg har sett på den flera gånger men fegat ur. Men i år köper jag nog en sån där trots att man behöver fixa till en del på den. Jag följer detta med stort intresse
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: WIP Special Hobby 1/48 T-2 Buckeye, camouflaged trainer #SH48129

Inlägg av nasos79 »

Hej Magnus och Henrik.

Tack för era svar.
Henrik R skrev: 10 mar 2020, 21:48 Undrar om den där är en nedskalad 32 modell eller om det är tvärt om. Jag har stora planer att införskaffa just den i 32 skalan. JAg har sett på den flera gånger men fegat ur. Men i år köper jag nog en sån där trots att man behöver fixa till en del på den. Jag följer detta med stort intresse
Jag har hört samma sak och hittade en "in-box review" för att bekräfta.
Det är inte exakt likadant, men väldigt nära. Den stora modellen har lite mer detalj, som förväntat, men i grund och botten verkar det vara samma ritningar, med några tillägg för den store brodern. Cockpiten i 1/32 är mer plast än resin men sen märkte jag några resin-delar i filmen ovan som jag inte kände igen från min modell. Huven i den stora är gjuten i plast, istället för vacuformed.
magnusf skrev: 10 mar 2020, 11:53 Special Hobby har sina ups and downs men på senare år tycker jag de blivit riktigt bra. Sedan har ju förstås toppskiktet också pushat gränserna för kvalitet med Tamiya och Eduard i spetsen...

Vacuumhuvar är lite halvknepiga, jag har aldrig blivit riktigt kompis med dem men några tips som brukar funka har jag i alla fall:

1) Skär inte rakt igenom direkt utan rispa dig igenom med ett vasst skalpellblad många gånger istället.
2) Det går att fila till kanterna efter att man skurit ut huven, jag tycker en slipsticka funkar bäst (Kicks har nagelslipstickor som är bra). Skydda både ut- och insida med tejp innan du börjar slipa, det är lätt att huven viker sig och man kommer åt glasytorna och sedan är det kört, det går inte att polera upp vacuumhuvar som man repat.

Vad gäller det där med osäkra skärlinjer så skulle jag prova att sätta en tejpremsa för att skapa en egen kontur att skära efter, kombinerat med ovanstående om att bara rispa försiktigt så borde det funka!

Blir det den snygga maskinen på boxarten?

Hälsningar

Magnus
Den här byggsatsen är ursprungligen Two Bobs, så jag vet inte riktigt om det räknas som en av Special Hobbys "ups" eller "downs". :lol: Men den är ganska rolig.

Du räddade mitt liv (ok, kanske inte, men mitt humör i alla fall) genom att tipsa mig om att det inte går att polera upp en sådan huv. Jag maskerade den innan jag attackerade den med slipstickor och sandpapper. Till slut polerade jag den med Tamiya polishing compound i alla fall, bara för att kunna säga att jag har gjort det, och den fick ett långt bad i Future och sen låg den och torkade under ett lock för att skydda den från partiklar i luften. Den ser rätt ok ut faktiskt.

Bild

Passformen är dock lite intressant där framme.
Bild Bild
Den kommer att behöva spacklas myyyyyyyyyyycket!!!!!!! :( :( :(

I övrigt så ser allt annat så här ut:
Bild Bild Bild Bild

"Magen" är också stängd nu, med en sådan... "bottenplatta", vilken var ett äventyr... Jag skulle visa bild på den också, men jag blir arg varje gång jag tittar på den, så jag hoppar över i det här läget... Försvarsmekanism! :mrgreen:

Efter gymmet ikväll kommer jag att fortsätta lite till.

Och ja, jag glömde svara på din sista fråga Magnus. Det blir den grekiska maskinen. Funderade en stund på att bygga den venezuelanska, men det får bli det nästa. :)

Ha en trevlig kväll alla.
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: WIP Special Hobby 1/48 T-2 Buckeye, camouflaged trainer #SH48129

Inlägg av nasos79 »

Här är jag igen.

Jag nämnde någonting om passformen i ett av mina tidigare inlägg. Och då sa jag att om, mot all förmodan, två bitar passar bra ihop då är det av ren slump? Ja, alltså........

Bild Bild Bild Bild Bild

:o :shock: :?

Jag har angripit den med stretched sprue, vilket för min del fungerar bättre än spackel, för stora raviner... eeeeehm, ursäkta, klyftor menar jag, usch, nej, förlåt, luckor. :lol: Ja, luckor ska vara rätt ord för skalan, va? :mrgreen:

Återkommer med fler bilder när modellen ser lite finare ut. 8-)
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Batmobilen är FÄRDIG!!!

Inlägg av nasos79 »

Bild

Oj, nej, vänta... Jag bygger inte Batmobilen nu. Vad var det jag bygger, igen??? :?

Just det, jag bygger T-2:an! :D

I förgår skrev jag att jag attackerade modellen med stretched sprue.
Bild

Efter två dagar av spackling*, slipning och spackling* och mer slipning bestämde jag mig att förklara modellen "färdigslipad".
Bild
(* jag "spacklade" endast med stretched sprue och lite Mr Surfacer 1200)

Och ikväll sprayade jag en "black base", vilket gav mig intrycket att jag bygger Batmobilen. :lol:
Bild Bild Bild

Ni ser att det finns brister, men jag har faktiskt gjort allt jag orkade. Om jag hade slipat lite mer så skulle modellen ha gått ner till 1/72 nästan. :mrgreen:

Nu får den vila en natt. Och jag med.

Godnatt! 8-)
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: WIP Special Hobby 1/48 T-2 Buckeye, camouflaged trainer #SH48129

Inlägg av nasos79 »

:D Plot twist!!!

Enligt instruktionerna finns det två skillnader mellan ett grekiskt och ett venezuelanskt T-2. De grekiska T-2 har tydligen HUD, som inte finns i de venezuelanska maskinerna. Instrumentet kan ses på den här bilden: https://www.milavia.net/specials/haf-12 ... pea_79.jpg
Jag vet inte vad som har blivit fel, om jag har missat någonting eller om Special Hobby har klantat till det. Men det är helt omöjligt att behålla HUD-systemet och ha vindrutan på plats.
Bild Bild Bild

Men, ingen panik... Bra att jag upptäckte problemet i tid. Nu ska jag bygga den venezuelanska maskinen istället, och det går lika bra för mig.
Skriv svar