Tamiya 1/48 P-51B Mustang #61042 - Klart s. 2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Tamiya 1/48 P-51B Mustang #61042 - Klart s. 2

Inlägg av nasos79 »

Bilder på den färdiga modellen finns här.


Här är jag igen, den här gången med en riktig WIP. Min ambition är att dokumentera hela bygget, från början till slutet.

Aktuell byggsats är den här: https://www.cybermodeler.com/hobby/kits ... 1042.shtml
En enkel, billig modell som även kommer att fungera som en provbädd för några tekniker som jag har sett här och där och gillat.
Nu kör vi!

Bygget börjar med "kontoret", som vanligt. Och här kommer första tekniken som ska testas: Chipping med hårspray, vilket innebär att alla små bitarna målades med Hu56 aluminium som grundfärg:
Bild
Jag blev inte imponerad på Humbrols färg och jag har ingen aning hur den kommer att se ut under den gröna sen. Men vi får se hur det ska bli.

Nästa tekniken har med vingarna att göra. Den delen av vingarna som ligger närmast kroppen brukar stå ut med ganska mycket. Hittills brukar jag använda en silver penna för att göra lite chipping i efter hand. Men nu tänkte jag använda aluminiumfolie under färgen (flygplanet kommer att målas i olive drab). Med hjälp av microsols micro metal foil adhesive limmade jag två små bitar aluminumfolie på två paneler på varje vinge.
Bild

Ser rätt ok, tycker jag. Det som oroar mig är huruvida färgen kommer att fästa på aluminumfolien eller inte. Det ska bli kul att se... :lol:

Tack för er tid. God natt på er.
Senast redigerad av nasos79 den 13 feb 2020, 21:18, redigerad totalt 3 gång.
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: WIP Tamiya 1/48 P-51B Mustang #61042

Inlägg av nasos79 »

Bygget av det lilla mustang fortsätter:

Målade cockpiten med Hu226 efter lite "förskuggning" (om det heter så på svenska). Jag vädrade allt och lade till några droppar Humbrol clearfix för instrumenten.
Bild Bild Bild Bild Bild

Sätet målades på samma sätt. Hade en gammal dekal från Mosquito som jag klistrade på maskerings tejp för att ge lite tjocklek till bältena. De ser inte väldigt imponerande ut, men de duger.

Bilderna ser bättre ut om man inte zoomar in för mycket. :lol:

Nästa steg är att limma och stänga kroppen.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: WIP Tamiya 1/48 P-51B Mustang #61042

Inlägg av magnusf »

Tamiya-Mustangen är känd som den perfekta nybörjarmodellen: billig, passar bra och dessutom blir det en väldigt fin Mustang :) !

Ska bli kul att se hur det blir med din aluminiumfolie, jag är väldigt dålig på att chippa med penna och pensel så det kan vara värt att prova. Det gör inte så mycket att färgen inte fäster superbra så länge man inte maskerar över!

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: WIP Tamiya 1/48 P-51B Mustang #61042

Inlägg av Anders.Edblad »

Ska bli intressant att se hur det funkar med aluminium folien.
Ett tips inför chippingen med hårspray som gäller när man målar med Gunze färger är att det har stor betydelse hur länge färgen
torkar och hur lätt det är att ta bort färgen. Jag brukar chippa några timmar efter att jag målat.

Anders E
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: WIP Tamiya 1/48 P-51B Mustang #61042

Inlägg av nasos79 »

magnusf skrev: 25 jan 2020, 10:38 Tamiya-Mustangen är känd som den perfekta nybörjarmodellen: billig, passar bra och dessutom blir det en väldigt fin Mustang :) !

Ska bli kul att se hur det blir med din aluminiumfolie, jag är väldigt dålig på att chippa med penna och pensel så det kan vara värt att prova. Det gör inte så mycket att färgen inte fäster superbra så länge man inte maskerar över!

Hälsningar

Magnus
Hej Magnus!
Det stämmer väl, modellen är super enkel och än så länge ser det ut som att det finns potentiell. Har inte gjort någonting dumt (ännu) i alla fall. :lol:
Det där med att inte maskera över aluminiumfolie kommer att vara lite svårt. Jag är inte så förtjust i vita dekaler och bestämde mig därför att måla de vita strecken... Jag använde Tamiya med nitro-baserat förtuningsmedel och hoppas på att det ska hålla. Annars så blir det myyyyyycket chipping på vingarna. :mrgreen:
Anders.Edblad skrev: 27 jan 2020, 07:52 Ska bli intressant att se hur det funkar med aluminium folien.
Ett tips inför chippingen med hårspray som gäller när man målar med Gunze färger är att det har stor betydelse hur länge färgen
torkar och hur lätt det är att ta bort färgen. Jag brukar chippa några timmar efter att jag målat.

Anders E
Hej Anders.
Tack för tipsen.
Jag tycker att chipping med hårspray är lite för grov för flygplansmodeller. En annan sak om man bygger lastbilar eller stridsvagnar i 1/35, där ser den rätt realistisk ut. Men flygplan i 1/48... Om inte flygplanet har spenderat de senaste 30 åren i skogen känns det lite överdrivet med hårspray.
Det jag gör istället är att använda en tandpetare några minuter (inte timmar) efter att jag har målat och "chippa" försiktigt några repor här och där.
Men så klart, chippar man med hårspray ska man göra det innan färger torkar helt.

Så, några små framsteg har gjorts på min lilla häst. :)

Bild Bild

Några hårstrån som syns på bilderna är lösa på modellen och ska försvinna, de kommer från min hund. Hundföräldrar vet vad jag pratar om. :mrgreen:

Ett kort uppehåll nu, tills färgen har torkat och sen fortsätter vi med en olive drab.

God natt på er alla.

/Nasos
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: WIP Tamiya 1/48 P-51B Mustang #61042

Inlägg av Andre B. »

Det pågår ett "Mustang gruppbygge" på Brittmodeller för tillfället. De släpper nog in dig och ditt fina bygge med om du är intresserad.

Vänligast/ André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: WIP Tamiya 1/48 P-51B Mustang #61042

Inlägg av nasos79 »

Hej alla glada!
Hoppas allt är bra!
Andre B. skrev: 29 jan 2020, 15:18 Det pågår ett "Mustang gruppbygge" på Brittmodeller för tillfället. De släpper nog in dig och ditt fina bygge med om du är intresserad.

Vänligast/ André
Tack André, men jag har svårt att hålla ett bra tempo. Jag tror inte att jag kan bygga i takt med ett gruppbygge. :)

Så... Fredagsmys ikväll med mustangen. :)

Bild

Som ni ser så är olive drab sprayad och den torkar nu. När den är tork nog för att kunna hanteras med vinylhandskar kommer jag att göra post-shading.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: WIP Tamiya 1/48 P-51B Mustang #61042

Inlägg av Andre B. »

Gruppbygget håller på fram till mars. Vissa håller på rätt mycket längre. Det handlar inte om tid och tempo utan mer om att samlas som byggare runt ett tema. Skulle det inte bli färdigt så är det inte hela världen...
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: WIP Tamiya 1/48 P-51B Mustang #61042

Inlägg av nasos79 »

Andre B. skrev: 01 feb 2020, 03:54 Gruppbygget håller på fram till mars. Vissa håller på rätt mycket längre. Det handlar inte om tid och tempo utan mer om att samlas som byggare runt ett tema. Skulle det inte bli färdigt så är det inte hela världen...
Mvh. André
Hej igen André.
Tack för infon, jag gick in och kollade, det visar sig att modellen inte får vara mer än 25% klar, så mitt bygge är inte längre lämpligt. Nästa gång. 8-)

Och nu, några nya bilder:
Bild Bild

Målningsarbetet är klart. På den ena bilden ser ni också den huvudansvarige för jobbet, :mrgreen: som nu är ren och fin och vilar i sin låda. T-2:an ska målas med min Iwata.

Ni märker kanske att undersidorna av vingarna attackerades av Mad Riveter. Det var min första gång med min riveter, trots att jag har haft verktyget i längre än 10 år. Jag vågade dock inte använda det på översidorna också, eftersom det syns där. :lol: Vi får se hur resultatet ska se ut efter vädringen. Om jag tycker om det, så kan jag kanske prova igen. Annars så får Janne ta rivetern. :lol:

Senare ikväll ska jag börja med dekalerna.

Ha en fortsatt bra söndag!
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: WIP Tamiya 1/48 P-51B Mustang #61042

Inlägg av Andre B. »

Ställ gärna frågan om du får vara med. Du började bygga modellen efter det att gruppbygget drog igång. Oftast så brukar de bjuda in istället för att utestänga...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar