Italeri?

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Fun light express
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 jan 2018, 16:19
Namn: Magnus Aaro

Italeri?

Inlägg av Fun light express »

Hej

Jag undrar om det hänt med italeris passafrom och kavalitet?
kai
Inlägg: 946
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Italeri?

Inlägg av kai »

Moderna Italeri är väl helt OK. Det kan vara värt att kolla på https://www.scalemates.com/search.php?q ... ION[]=Kits när formarna för en viss modell är skapade.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Italeri?

Inlägg av Andre B. »

Menar du om det hänt något med nya modellers passform och kvalité jämfört med gamla modeller gjutna i samma formar?

Italeri generellt tycker jag gör sämre modeller idag än vad de gjorde på 70 och 80-talet. Modeller som exempelvis deras Dornier Do 217, Junkers Ju 88 och Gruman A-6 Intruder samt Ca-313 Caproni känner jag var mycket bra modeller för sin tid och de har en hög kvalité än idag.

Nyare modeller känner jag dock ofta är drabbade av missar som är oförklarliga. Det känns ibland som pengarna tagit slut vid konstruktionen av modellerna men man väljer ändå att sätta dem i produktion trots uppenbara missar kunde/borde åtgärdats med . Tänker då exempelvis på deras P-51D Mustang, Kfir och JAS 39 Gripen som har rätt uppenbara brister eller där man förväntat sig mer utav en "modern modell".

Man får lusläsa "reviews" på nätet när det gäller kvalité och passform. Jag brukar ofta läsa dem som finns på Britmodeller, Modelling Madness och Hyperscale. Scalemates är ofta en källa för att finna fler "reviews" avseende många modeller.

Till skillnad från exempelvis nyare Airfix så får jag dock säga att jag sällan stött på några dåliga njutningar när det gäller Italeri's modeller. Produktionen av dem är ofta mycket bra vilket gör att man slipper gjutskägg och skeva modeller...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Italeri?

Inlägg av Björn B »

Modern och modern. Gripen är ju 20 år gammal och Mustangen ett par år äldre. Kfir gavs ut 1992. Åren går fort. :o
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Italeri?

Inlägg av Andre B. »

Björn B skrev: 19 jan 2020, 18:23 Modern och modern. Gripen är ju 20 år gammal och Mustangen ett par år äldre. Kfir gavs ut 1992. Åren går fort. :o
Jo, men Italeri har liksom inte lyft sig själva kvalitetsmässigt sedan 70 och 80-talet. Deras Sunderland och Stirling har väl inte direkt rosats av marknaden. Och det är väl lite så även med F-22, YF-23? Med tanke på vilken erfarenhet de har så har inte direkt kvalitén blivit bättre. Förhoppningsvis så har man tagit tag i ett och annat vilket gör att vi kanske får fler modeller som deras F-35A och B som verkar vara mycket välgjorda.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar