Beställa gjutstammar från Tamiya

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
mange
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 dec 2015, 14:24
Namn: mange

Beställa gjutstammar från Tamiya

Inlägg av mange »

Hej,

Har någon av er försökt beställa nya enskilda gjutstammar direkt från Tamiya?

Går det? Eller ska man vända sig till importören?

//Magnus
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Beställa gjutstammar från Tamiya

Inlägg av bergwall »

Hej,
Jag har gjort det här två gånger för runt 10 år sedan via HLJ (parts@hlj.com om jag mins rätt). Men jag tror de lagt ner den tjänsten vad jag kan förstå. Även om det är överflödig information just nu, så gick det jättebra DÅ. Man hittar en del andra importörer i U.K. osv som ska ställa upp med samma tjänst men jag fick inget svar av tex enquiries@hobbyco.net när jag försökte för några månader sedan. Återkom gärna om du lyckas hitta en framkomlig väg.
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Beställa gjutstammar från Tamiya

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hej,
När jag var i samma läge vände jag mig till Puma hobby, han ordnade delarna åt mig. Om han fortfarande har den möjligheten vet jag däremot inte.
Lycka till!
Mvh
Rickard
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Beställa gjutstammar från Tamiya

Inlägg av Lurifax »

mange skrev: 06 jan 2020, 07:29 Hej,

Har någon av er försökt beställa nya enskilda gjutstammar direkt från Tamiya?

Går det? Eller ska man vända sig till importören?

//Magnus
Kanske inte ett svar på frågan men en fundering. Beroende på vad man ska ha så kanske man ska överväga att köpa en ny modell. Hanteringen av enstaka gjutstammar är förmodligen tids- och resurskrävande så det är inte säkert att det är särskilt lönsamt om man t ex är ute efter ett figurset eller liknade i en modell.
holst

CU@C4
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: Beställa gjutstammar från Tamiya

Inlägg av Johan_Röd »

Hej,

Jag håller med "Lurifaxen". Det blir väldigt dyrt att gå via grossisten, det vet jag av erfarenhet.
Jag hade otur (oskicklighet?) med banden till Tamiyas Somua strv. Banden (lösa länkar) bara sprack
när de fogades samman. Jag kontaktade Vestergaard i Danmark för nya länkar.
Jag fick till svar: Det vil komme til at koste ca.200,00 dkr. Horribelt med tanke på svenska kronans värde!
200 DKK blir nästan precis 300 SEK... Hundra spänn till så har man en ny modell!

Med vänlig hälsning,
Tor
Skriv svar