Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av Urban Gardini »

Vad ska jag säga till mitt försvar annat än att jag är lat... :mrgreen:

Är det vildkatten som är deras nästa eller är det en gammal nyhet?

Apropå Master så kan jag säga att det är riktigt bra skit!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av Henrik R »

Ett sista bygge innan året tar slut! Tror du att du hinner innan tolvslaget i morgon? :-)
Följer som vanligt med stort intresse
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av magnusf »

Urban! Vildkatten var det ja och jag antar att du läst i nyhetsbrevet att de kommer att jobba sig vidare genom Hurricane-familjen, det finns inte så många att välja på så jag skulle gissa att chanserna är goda att du får din IId :) ! Erkänner villigt att Wildcaten inte var vad jag hoppats på men skit samma, det är säkert en lika fin modell som de de redan gjort och jag kommer givetvis att skaffa en. De säger även att de planerar för fyra modeller nästa år, lite oklart om fler Hurricane är inräknade i detta eller inte men det kanske finns plats för en P-51B bland dem?

Henrik! Svaret på den frågan blev dessvärre nej :) !

Det blir en lite krystad update ikväll, jag har mest slipat skarvar på skrovet och det blir så trista bilder men lite detaljfix har jag trots allt hunnit med!

Bild
Propen klar och väntar på dekaler och så har jag hunnit med lite basic vädring på avgasrören. När de är torra på riktigt så ska jag på dem med metallpulver så får vi se hur det blir eller om de behöver tonas ner lite mer. Just nu är de lite väl orange och rostiga känner jag...

Bild
Jag har också byggt om sporrhjulet till Mk I-standard, det visade sig att mitt valda märkningsalternativ inte hade det vanliga Mk II-sporrhjulet. Jag kände inte för att plundra någon av mina Mk I-byggsatser och det här var faktiskt inte raketforskning (som synes...).

Trevlig kväll!

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av Urban Gardini »

Nej har inte läst nyhetsbrevet men det låter lovande det du säger. Jag hoppas även på en Yak-1 så man kan göra Lydia Litvyak's plan...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av magnusf »

Bild
Avgasrören efter en omgång metallpulver, jag är väldigt nöjd med mig själv :) !

Bild
Efter lite polering så är det dags för primer.

Bild
Den spacklade ytan bakom vingen hade gått att undvika, jag tryckte för hårt när jag limmade den. Blir det fler byggen ska jag sätta något i kroppen som stöttar vingen från insidan så detta inte händer.

Bild
Maskad! Dags att gå och skaka en primerburk nu!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av magnusf »

Hann en sväng primer redan i morse så nu var det bara att jobba vidare...

Bild
Det finns väldigt fina detaljer på vingrötterna, Jag avvaktade tills jag primat modellen och slipade sedan ner dem en del för att komma lite närmare något som är någorlunda skalenligt.

Bild
Kommer ni ihåg dessa? Från en helt annan tid men fortfarande väldigt användbara! Jag behåller vindrutan och använder den skjutbara delen av huven från Falcon-setet.

Bild
Och som vanligt när det är möjligt så får mina skala-piloter givetvis ett Quickboost-sikte!

Trevlig kväll!

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av magnusf »

Efter en veckas skidåkning med sol och frisk luft så längtade jag verkligen hem till ljuset från arbetslampan och doften av thinner :) !

Bild
Rutan limmad och maskad med Falcon-huven löst monterad på kroppen för att kolla att den passar.

Bild
Efter en första omgång målning. Som vanligt är det knepigt att få till skarvarna mellan klarplasten och resten av modellen, det här behövs en sväng till med spackel och putsning. En ytterligare fördel med Falconhuvar är att man kan använda originalhuven som maskering!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av Andre B. »

Vad för primerburk grundmålar du med? Tamiya? Ser fint ut det där!

Visst, en P-51B hade jag med tyckt om. Men en katt till i samlingen är nog inte fel. Har alltid gillat flygmaskiner från Gruman... ;)

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av magnusf »

Hej André! Precis som du gissade: Tamiya Fine White som är min pålitliga favorit :) !

Jag tror det kommer en P-51B i år, jag känner det i mitt Mustang-knä :) !

Hälsningar

Magnus
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Arma Hobby Hurricane Mk IIc

Inlägg av nasos79 »

Supervackert Magnus. Otroligt att den här modellen är i 1/72 och du har ändå byggt den med så pass mycket detalj!!! Riktigt bra jobbat!!!
Skriv svar