1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Tor! Siktar på Hööööggg Standarrrrrrdddd! Tack :) !

Bild
Efter en sista mörk wash för att skrämma upp skuggorna lite ytterligare

Bild
...och montering av inredningsdelarna i sina kroppshalvor så kan det nog bli lite ordentlig flygplansmontering i eftermiddag!

Notera att instrumentpanelen är plasten från byggsatsen med dekal över, blev riktigt fint! Brydde mig faktiskt inte om fotoetspanelen i det här fallet som bara var samma sak fast etsad.

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Bild
Lade två timmar ikväll på att montera båda Yakarna. Passformen är grym fast det kräver att man är noggrann!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Veckans arbete har varit att förbereda allt för primer.

Bild
Modellen passar som jag tjatat om tidigare superbt (en av de bästa modeller jag byggt) men det finns lite sjunkmärken här och där som behöver fixas: bakom cockpit, runt stabbarna och bakom vingen på undersidan. Inget jättejobb men det ska göras. Försöker också skynda långsamt med spackel så att så mycket lösningsmedel som möjligt ska hinna dunsta innan slipning för att undvika att det krymper senare!

Bild
Såhär ser det ut efter en första omgång Tamiya Fine White (inte jätteintressant men ändå...).

Bild
Småpryttlar!

Bild
Och till slut ett kamotest på min gamla Matchbox-Spit... Jag gillar det grön/svarta mycket men inte den grå sidan. Jag tänkte mig att båda färgerna skulle se mer blå ut, nu går den ljusa aningens mot rött och den mörka är lite brunaktig. Nåja, jag har tid på mig att labba med färgerna...

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Nytt camo-test:
Bild
Jag behöll den ljusare grå (AMT-11) och testade med ett recept på AMT-12 som jag fick från Eduards Yak-3-instruktioner via Rickard (TACK!): Gunze H331. Några droppar vitt i för att ljusa upp den och någon droppe blått så blev det såhär. Betydligt bättre och känns någorlunda rätt tycker jag, ska nog minska lite på det blå innan jag går live på Yaken dock! Notera remsan med Hatakas variant på AMT-12 ute vid vingspetsen, inget vidare tycker jag...

Bild
Färdigmaskade huvar...

Bild
...som målats grå...

Bild
...och så en runda blått undertill!

Trevlig helg!

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Bild
Jag maskade av undersidorna på båda modellerna och sedan fick de var sitt lager med basfärg, båda är Hatakas färger direkt ur flaskan fast med en skvätt Mr Paint klarlack i för att få lite bättre yta.

Bild
Efter att ha lämnat Yakarna på tork i några timmar så målade jag det svarta kamot på den gröna maskinen (färgen är 50/50 Hataka "Night Black" och AMT-12 "Dark Grey") på frihand, det kändes lite lagom ryskt tyckte jag! Några mindre justeringar att göra men på det hela tycker jag det känns godkänt!

Bild
Det här var däremot mindre kul... När jag målade igår kväll så hördes ett tilltagande väsande av tryckluft som smet ut där den inte skulle. Efter undersökning i morse så hittade jag felet: slangen till tryckvakten har spruckit vid pilen :( ... Taskig kvalitet tycker jag, jag har bara haft kompressorn sedan mars 1996 :) !

Nåja, ska se om jag kan korta slangen lite idag för att kunna fortsätta att måla, sedan skaffar jag 6 mm PA-slang i veckan och fixar den permanent!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av Andre B. »

Känns som att Arma Hobby är på väg att ge eduard en match när det gäller att skapa fina modeller. Får försöka ge mig på deras nya Hurricane i väntan på att de skall ge oss en P-51B eller C.

Du bjuder på snygga byggen liksom fina bilder som vanligt Magnus! ;)

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av Henrik R »

Aldrig kul när utrustningen går sönder, men 23 år får man väl säga är bra. :-)
Läge kanske att se över resten så du inte skjuter nån annan slang!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

André och Henrik! Tack!

På spåret igen!
Bild
Jag hittade lite laboratorieslang här hemma som verkar duga för tillfället. Ska till en kund imorgon och jag vet att de har en rulle riktig pneumatikslang i verkstan, ska be snällt att få ta några decimeter :) !

Bild
Med kompressorn i nyfunnen toppform så lyckades jag både måla det grå kamouflaget OCH lägga på ett lager klarlack, kanske jag till och med hinner lite dekaler ikväll.

Den gröna hade i verkligheten något slags märklig "fiskfjällseffekt" på kamot kring nosen som jag inte funderat ut hur jag ska åstadkomma. Ska labba lite, återkommer i frågan :) !

Trevlig kväll!

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av Stellan »

Så nu ska du skära masker till röda stjärnor och vit bård? Fiskfjällseffekt..har du någon bild? Osett så kanske du kan lägga något nät över och blåsa på ny färg så får du någon form av fiskfjäll.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Yak-1b från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Stellan! Jag inser mina (och min skärplotters) begränsningar: det blir dekaler på den här :) !

Fiskfjällen har fastnat på bild en bit ner på sidan här, finns även en profil på maskinen. Tror det blir pensel på något sätt...

Hälsningar

Magnus
Skriv svar