På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önskas!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önskas!

Inlägg av Emil Lindberg »

Jag har blivit kontakta av ett företag (får ej ännu avslöja vilket) som har för avsikt att tillverka plastbyggsatser för SK 60 och SAAB 105 i skala 1/48. Jag avser hjälpa honom efter bästa förmåga.

Formarna kommer till viss del att tillverkas med hjälp av CAD och man siktar på en kvalitet motsvarande Hasegawa. Det kommer att bli ”vanliga” modeller, alltså inte kortserie. Avsikten är att ge ut minst tre varianter.

Vi har tänkt oss följande upplägg:

SK 60A/B/C med motor RM 9 (d.v.s 1966 till ca 2001)
- 2 st katapultstolar resp. 4 st fasta stolar
- Lösa roder och klaffar
- Lite olika instrumentpaneler beroende version/tidsperiod/avionikstatus
- Beväpningsbalkar
- Sikte
- Raketer
- Akankapslar
- RB 05-trimklaff på höger vinges ovansida
- Dekaler som möjliggör fler märkningsalternativ/förebilder än de som kommer att presenteras/instrueras i byggsatsen, ev. med ett fåtal bonusdekaler (Team 60 kommer ej att tas med)


SK 60A/B/C med motor RM 15 (d.v.s ca 1997 till idag)
- 2 st katapultstolar resp. 4 st fasta stolar
- Lösa roder och klaffar
- Lite olika instrumentpaneler beroende version/tidsperiod/avionikstatus
- Beväpningsbalkar
- Sikte
- Raketer
- Akankapslar
- Dekaler som möjliggör fler märkningsalternativ/förebilder än de som kommer att presenteras/instrueras i byggsatsen, ev. med ett fåtal bonusdekaler (Team 60 kommer ej att tas med)


SAAB 105Ö
- 2 st katapultstolar resp. 4 st fasta stolar (de sistnämnda ej samma som i SK 60)
- Lösa roder och klaffar
- Beväpningsbalkar
- Sikte
- Raketer
- Akankapslar
- Vinten kamerakapsel
- Dekaler som möjliggör fler märkningsalternativ/förebilder än de som kommer att presenteras/instrueras i byggsatsen, ev. med ett fåtal bonusdekaler


Är det något som vi har tänkt galet?
Är det något som vi har missat?
Är det något vi bör tänka på?
Vilka märkningsalternativ/individer skulle ni vilja ha med?
Hur vill ni, som presumtiva kunder, ha det?

Låt förslagen, feedback, synpunkter, kritik och idéer hagla!
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska

Inlägg av Björn Fransson »

Underbart!!! Tycker att ni har tänkt på allt - och mer därtill! Strålande tider! :D
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska

Inlägg av Erik_G »

Hur JAG vill ha det? JAG VILL HA!!!

Jag tycker ordet "Hasegawakvalitet" är den kanske viktigaste punkten, som gör att byggsatsen kommer sälja till fler än de redan frälsta.

Men om jag för önska mig något så skulle jag gärna vilja se detta märkningsalternativet:
Bild

:-)

/E
AndersN

Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska

Inlägg av AndersN »

Ja tack. Fem ggr om.
PeterSandh
Inlägg: 79
Blev medlem: 19 feb 2012, 20:12

Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska

Inlägg av PeterSandh »

Hasegawakvalitet låter ju fantastiskt, alltså inte AZ :o)
Puman56
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:45

Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska

Inlägg av Puman56 »

Hi,
Låter fantastiskt bra!
Kör så det ryker.

mhv/P-O :D
Lennart

Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska

Inlägg av Lennart »

Vår bästa tid e" nu! Låter helt otroligt bra det där.Blir det med lösa nosdelar då,så man kan bygga med kamera nos också?
Tänk om någon då kunde göra trovärdiga svenska pilotfiggar i 1/48 som passar till en sån ,eller kommande Viggen modell.Gä'rna en mek också.
För övrigt missade jag trimklaffen
Bild
Lennart
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska

Inlägg av Niklas »

Lennart, Just SK 60C är väl med kameranos, om jag inte missminner mig..? ;) Så jag tolkar Emils inlägg som att det kommer en byggsats med kameranos.

Emil, låter för mig som ni tänkt på allt faktiskt. En sak att försöka tänka på dock, är att göra fälgen separat från hjulet. Det underlättar målningsarbetet väldigt mycket för byggaren. Luftbromsarna är också en sån där sak man kanske skulle vilja ha separat, om man nu får önska. ;)

Ser mer spänning fram emot mer om detta!

Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska

Inlägg av Emil Lindberg »

Niklas skrev:Lennart, Just SK 60C är väl med kameranos, om jag inte missminner mig..? ;) Så jag tolkar Emils inlägg som att det kommer en byggsats med kameranos.
Ja, tanken är att SK 60-modellerna ska ha nos för både SK 60A/B resp. SK 60C. Skillnaden mellan A och B är/var ju bara det mattsvarta Rb 05-fönstret på nos"spetsen", något som lätt ordnas med färg/dekal.
Niklas skrev: Emil, låter för mig som ni tänkt på allt faktiskt. En sak att försöka tänka på dock, är att göra fälgen separat från hjulet. Det underlättar målningsarbetet väldigt mycket för byggaren. Luftbromsarna är också en sån där sak man kanske skulle vilja ha separat, om man nu får önska. ;)
Bra förslag med separerade däck och fälg! Hoppas att det går att ordna.

Tänkte också på det där med luftbromsarna, det hände ju att de "hängde ut" på marken.

Dragkraftbromsar (klaffarna akter om motorutloppen) bör kanske också göras lösa? Det hände ju att de stod i utfällt läge på marken.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska

Inlägg av Henrik R »

Emil, Jag skulle vilja kunna göra den klassiska "flygvapnet" i 1/48. Så gärna märkningar för en sådan i 1/48. så man kan ersätta den i 1/72... :-))

Bild
Skriv svar