Hur ska jag bryta en dålig spiral?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hur ska jag bryta en dålig spiral?

Inlägg av Björn B »

DSC_0275.JPG
DSC_0275.JPG (185.71 KiB) Visad 5634 gånger
Här är nio modeller mer eller mindre klara för målning. I en annan låda plockade jag ner fem Hellcats i samma stadium av färdigställande (eller brist på färdigställande).
Börjar jag rota i lådor så kommer jag hitta fler. Jag har alltid tyckt att måla är tråkigt men det har aldrig varit så illa som nu. Det är ingen fobi eller rädsla får målning utan bara att det finns absolut inget nöje i den delen av modellbygge. Jag behöver tips till att bryta denna spiral av påbörjade men ej färdigställda modellbyggen.
Önskar att jag kunde få ett likadant ryck av surdegsbakning som förra året då jag lyckades färdigställa många döda projekt.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Hur ska jag bryta en dålig spiral?

Inlägg av Andre B. »

Jag känner lite som du. Det har idag blivit så mycket av själva målningsmomentet i ett bygge att det stannar upp. Det skall vara rätt färg, det skall maskeras mm i en grad att modeller blir stående.

Jag försöker undvika det genom att bygga modeller utan allt för många målningsmoment. Har lyckats lite när det gäller mina Mustanger. Men så stoppar det när jag kommer till hjulen. Behöver färdiga "cirklar" i rätt diameter för julen. Att bygga en Boeing 747 är rena mardrömmen i det avseendet. Önskar att det medföljde maskeringsset för hjul, huvar mm när man köper en modell...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur ska jag bryta en dålig spiral?

Inlägg av Stellan »

Paint party is the shit.

Bjud in några polare som får måla det du bygger. Om du vet med dig att du slipper måla så kanske det också blir roligare och mer avslappnat att bygga. Dessutom får du ju mer tid att såga om andra målar. Många namnkunniga modellbyggare (som jag inte kommer på namnet på just nu...) gör ju så.
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur ska jag bryta en dålig spiral?

Inlägg av Björn B »

Då jag ligger på 100+ påbörjat så är dom flesta redan gömda :). Den senaste (10-12 modeller) ökningen beror nog till en viss del ett inköp av fritidshus. Är ingen större TV eller filmtittare så jag kopplar hellre av med lite modellbygge på kvällen men målningsmöjligheterna finns inte just nu. Får se vad som kan göras åt det till våren även om jag tror att det inte påverkar lusten för målning.
En sak man kanske skulle göra är att lägga byggandet på hyllan ett tag och lära sig program för att rita dekaler och 3D-modellerande. Har en del planerade modeller som saknar dekaler och det är inga jag tror kommer ges ut av någon annan. Mycket av detta finns reda som pixelritat men det är hopplöst att få någon att skriva ut sådant. "Det går inte att skriva ut från sådant" så jag lära mig Corel Draw eller något liknande.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Hur ska jag bryta en dålig spiral?

Inlägg av Henrik R »

Du gillar att hellre bygga och finner målning tråkigt. Jag finner byggning svintråkigt, men gillar att måla. Jag inser snabbt varför jag inte har mer än ett projekt igång. Jag får liksom en sorts ångest när jag är klar med en modell och "måste" dra igång med ett nytt. Så var det inte för några år sen. Då var jag nästan sjukligt taggad att bygga en ny modell direkt. Jag vet inte riktigt vad det beror på. Men kanske så har min bygghobby mättats en aning. Sen när jag tänker efter så är nog förvaringen av 1/32 modeller det största hindret just nu. Förvaringsutrymmet börjar tryta.
Hogge
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 apr 2012, 20:32

Re: Hur ska jag bryta en dålig spiral?

Inlägg av Hogge »

Jag har en god vän som hatar att måla, han kör bara Tamiyas sprejburkar och skiter i om det är 100% rätt färg. Hjulen målar han med en svart tuschpenna. På lite gunmetal här och där och sen på med dekaler. Klart! Den där lådan skulle han nog fixa på en helg. Resultatet tycker jag är helt ok. Skulle man vädra modellerna (vilket han inte gör) så skulle de inte skämmas för sig alls.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur ska jag bryta en dålig spiral?

Inlägg av Björn B »

Tog mig i kragen och tog fram färgsprutan igår så nu är högen påbörjad.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hur ska jag bryta en dålig spiral?

Inlägg av magnusf »

Björn! Känns som om jag är med och gafflar överallt men jag kan inte riktigt låta bli...

Jag hade också målningsfobi i många år. Eller rättare sagt, jag hade fobi för PROCESSEN kring målningen, det var så jobbigt att rigga upp för att måla så projekten samlades på hög ungefär som hos dig (fast inte i DE mängderna, jag är en långsam byggare :) ). Rigga ner efteråt var inte heller så jäkla kul.

Lyftet kom när jag fick möjlighet att låta kompressorn stå framme under bordet, stickkontakten satt i väggen och sprutorna satt i ett ställ på bordskanten med slangen inkopplad. Det innebär att all "grovriggning" var klar, det var bara att vrida på kontakten på kompressorn för att dra igång.

Några andra tricks som hjälper för att göra processen så enkel som möjlig:

* Måla med akrylfärger för att slippa lacknafta.
* Köp pasteurpipetter från någon labfirma, de kostar under en krona styck och är engångs, man slänger dem när man är klar.
* Blandad färg förvarar jag i "bubblan" överst på avklippta pipetter, förslutna med Parafilm (skaffa sådan också från någon labfirma). (Funkar inte om man bygger storskaligt men för småfåglar räcker en sådan skvätt färg länge :) !
* Använd ett munskydd från 3M (eller en riktig andningsmask) för att undvika att dra i dig färgdamm, det blir mindre stressigt då.
* Blå nitrilhandskar för att handskas med modellen.
* Skumblock för att sätta fast delar i när man målar och för att ha någonstans att låta dem torka.
* Till slut: det är inte hyperviktigt att göra sprutan minutiöst ren efter varje session. Blås ur färgen, städa koppen och blås igenom T-röd så att den är hyggligt ren och inte beckar ihop. Man kan alltid ta en storrengöring då och då istället för att riva den efter varje målningsomgång.

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Hur ska jag bryta en dålig spiral?

Inlägg av Andre B. »

Kan man få tag i en tyst kompressor för hemmabruk som är maskerad likt många brandsläckare idag och med det smälter in i hemmamiljön på ett snyggt sätt? ;)

Skönt åsido så känner jag att den mörka årstiden vi är på väg in i är rätt tung när det gäller målning av modeller. Behöver ett bra ljus eller nya ögon typ.

Tack för bra och kortfattade tips annars Magnus. Klarar mig bra med sprayburkarna allt som oftast men för vissa saker vill jag gärna använda min spruta som blivit liggande i brist på kompressor...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar