S 29C?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

S 29C?

Inlägg av PederT »

Jag har funderingar på att bygga en S 29C med utgångspunkt från Pilots J 29F och Hobby Boss J 29B.
Kollar om det går att byta bakkropp. Men hur är det med Maestros S 29 konvertering, är den avsedd för
AZ:s 29:a? Kan den möjligen fungera till Pilots framkropp? Hobby Boss-modellen är ju i skala 1/52 eller liknande.
Jag har dock ingen aning om skalan på AZ:s 29:a.
Någon som vet??

//Peder
thomas wilner
Inlägg: 54
Blev medlem: 05 maj 2012, 14:53

Re: S 29C?

Inlägg av thomas wilner »

Det har jag provat och det sket sig ganska fort det va inte något som stämde med pilots J-29 och fram kroppen från rebbel stämde inte så jag la ner projektet det får vänta
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: S 29C?

Inlägg av Björn Fransson »

AZ:s är i korrekt 1/48, så nosen borde kunna funka.
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: S 29C?

Inlägg av Johan Elvin »

Utan att veta hur det passar, så känns det som att underdelen (kameradelen)av S 29 konverteringsnosen borde gå att få att passa Pilot Replicas. Inte helt utan jobb kan jag misstänka.
Det svåra att få till är ju bakkroppen/motorkåpan, där finns det inget alternativ än att scratchbygga i nuläget. Hobby Boss J 29B är ju som sagt i fel skala.
(här finns det utrymme för nån som är lite haj på 3D att göra en insats, hint hint Jon)

Vingen behöver man inte göra nåt med om man inte vill. S 29C blev ju också moddade med E vingen, och då fick dom den (inofficiella?) benämningen S 29E.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: S 29C?

Inlägg av Jon MW »

Johan Elvin skrev: 15 nov 2019, 05:52 Det svåra att få till är ju bakkroppen/motorkåpan, där finns det inget alternativ än att scratchbygga i nuläget. Hobby Boss J 29B är ju som sagt i fel skala.
(här finns det utrymme för nån som är lite haj på 3D att göra en insats, hint hint Jon)
Undrar vad det här kan va för nått.

BildUntitled-1 by Jon Wahlén, on Flickr

Problemet ät bara att Pilot Replicas tunna är inte helt rätt i formen så 3d modellen måste justeras på frihand tills den passar. Så jag la projektet på is men nån dag så.
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: S 29C?

Inlägg av bergwall »

Hej,
Vad är tokigt med formen på PR Tunna?
Hälsningar
Robert
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: S 29C?

Inlägg av Jon MW »

bergwall skrev: 15 nov 2019, 13:12 Hej,
Vad är tokigt med formen på PR Tunna?
Hälsningar
Robert
Inte mycket alls, vi snackar tiondels mm. Men det märks när man försöker få ihop kroppen med en ny motorkåpa. Och har för mig att den va lite fel skala, och då pratar vi lite, typ 1/48,3 eller nått sånt. Så det är inga stora saker som nån märker på modellen, men försöker man utgå från SAAB ritningar för att göra delar som passar perfekt så kommer de behöva lite massage innan de passar.
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: S 29C?

Inlägg av bergwall »

Ja, precis, PR har jobbat med liknande underlag som du visar där. Ritningen (?) från SFI om jag mins rätt.

Jag hittade tillslut igen deras första jämförelsen, innan de tog fasta på informationen ur SFI:n. Det borde inte skilja mycket, det handlar kanske om vilken "pixel man träffar". Det som visas här i bilderna är alltså inte en representation av den slutgiltiga plastmodellen.

Bild
Bild
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: S 29C?

Inlägg av Jon MW »

Den där bilden va bra, testade att lägga den över ritningen jag har som är från SAAB. Det är lite skillnad mellan de, ganska exakt samma skillnad som det va på min prototyp motorkåpa och modellen. Så kanske kan utgå från den här ritningen för att rita motorkåpan.
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: S 29C?

Inlägg av Johan Elvin »

Nice
Hade för mig om att jag hört av nån som inte ska nämnas med namn att du pillade på nåt sånt också.

Nästa grej att bli klar med efter 210:an?
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Skriv svar