Hasegawa 1/48 SAAB J35B Draken

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Hasegawa 1/48 SAAB J35B Draken

Inlägg av Jon MW »

Kanske ska ta och kasta upp ett par bilder på de senaste projekten som har blivit klara. Utgick från en Hasegawa D Drake, har lagt till Maestro insug, fena, och instrument panel för att konvertera den till en B. Använde även Aires cockpit och motor, Quickboost stol och Eduard hjul. Målades i MRPs splinter färger, dekalerna är ett hopplock från olika ark.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hasegawa 1/48 SAAB J35B Draken

Inlägg av Urban Gardini »

Riktigt läckert! Draken passar i sitt testkamouflage, synd bara att hon inte fick flyga operativt med det!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Hasegawa 1/48 SAAB J35B Draken

Inlägg av Henrik R »

Som jag skrev i B-17 tråden om byggena. Det där kamouflaget är så snyggt på en draken.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hasegawa 1/48 SAAB J35B Draken

Inlägg av magnusf »

Jon! Som allt annat du bygger: väldigt snyggt och genomarbetat!

Några frågor: är det MRP direkt ur flaskan eller har du bråkat något med färgerna? Jag tycker de fångar känslan i kamot otroligt bra nämligen! Och har du något bra trick för maskeringen eller är det bara tejp, linjal, skalpell och sittfläsk?

Hälsningar

Magnus
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: Hasegawa 1/48 SAAB J35B Draken

Inlägg av Jon MW »

Tackar!
magnusf skrev: 08 nov 2019, 08:30 Några frågor: är det MRP direkt ur flaskan eller har du bråkat något med färgerna? Jag tycker de fångar känslan i kamot otroligt bra nämligen! Och har du något bra trick för maskeringen eller är det bara tejp, linjal, skalpell och sittfläsk?
Grunden är MRP direkt ur flaskan, sen är det väl 4-5 blandade nyanser per färg för att liva upp det lite. Blandade med gröna, gula, bruna och gråa färger tills jag va nöjd.

Maskningen va inte nått kul. Började med att täcka hela planet med maskeringstejp och skissade alla fälten. Det tog ett par försök innan det gick ihop och alla fält fick plats. Jag skar även tejpen längs ytter kanterna på vingarna och gjorde märkningar så det gick att få tillbaka allt på samma ställe. Sen va det bara att flytta tejpen till skärmattan, ta fram linjalen och börja skära. För att sen flytta tillbaka allt till modellen och börja måla.
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Re: Hasegawa 1/48 SAAB J35B Draken

Inlägg av kyrkis »

Hej!
Jo då, 35220 flög i detta camou i operativ tjänst på F18.
Två st 35or vad jag vet, målades i splintercamou, den andra som dock inte flög var en av J35F protoyperna.

kyrkis
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Hasegawa 1/48 SAAB J35B Draken

Inlägg av Janne.S »

Riktigt tjusig denna där :D läckert konverterat!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar