Carnotaurusen Camilla - Klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
EMP
Inlägg: 196
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Carnotaurusen Camilla - Klar

Inlägg av EMP »

Ett mycket trevligt C4 senare är inspirationen på topp igen. Det blev en rejäl hög färger och lite penslar inhandlat (och ungefär hur många små coola basplattor som helst - hurra!).

Bild

Tänker mig därför, efter helgens inköp, att det inte kan skada att påbörja en byst som kräver minimal mängd byggande/verktyg och väldigt lite arbetsyta för att måla.

Och om jag nu ska bygga en byst vore det ju synd att frångå det vanliga temat. Så det blir en liten tuff tjej med knubbig nos, ett visst överbett med vassa tänder, massor med fjäll och ett par små horn som vi inte riktigt vet vad de skulle vara bra för (vetenskapen har åtminstone fått det att se bra ut på det här djuret till skillnad från vissa andra äldre teorier kring huvuddekorationer på andra arter som jag lite humoristiskt tänker återkomma till vid annat tillfälle *fniss*).

Hur som hur, detta är en Carnotaurus och de är allmänt kända för att vara coola! De hade också, som parantes, ännu kortare armar än Rexen.

Där var ganska lite att fixa till på lilla djuret i form av gjutskägg etc inför första lagret primer. Det var mest det vanliga, peta bort lite material runt tänderna, leta upp gjutskarven och snygga till, lägga till ett par bitar spackel för att fixa en luftbubbla eller två.

Bild

Bild

Bild

Tanken är att bysten ska få en annan bas sen när den är målad. Men tills vidare får den som följde med vara med under byggets gång. Första lagret primer avslöjade ett par skavanker som jag inte sett tidigare. Har fixat dessa sedan bilderna togs och ska inspektera resultatet av lager 2 med primer i morgon.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Fortsättning följer (lite då och då) från min nuvarande bygghörna som är något under A3 format i storlek ;)

Bild

/Emma
Senast redigerad av EMP den 27 sep 2020, 21:17, redigerad totalt 1 gånger.
EMP
Inlägg: 196
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Carnotaurusen Camilla

Inlägg av EMP »

Ögon i glas är skoj till djurmodeller. Det lyfter liksom hela intrycket rätt rejält har jag upptäckt.

Kort beskrivet så finns det i huvudsak två typer av ögon att använda:

- Färdigmålade ögon som ska se ut som riktiga ögon från ett specifikt djur (tenderar att vara väldigt verklighetstrogna). Bra utbud men ändå något begränsat när det gäller olika storlekar.

- Omålade ögon som man helt enkelt målar själv för att få till det utseende man vill ha. Betydligt bättre utbud av olika storlekar (framförallt pyttesmå ögon) men större risk att så att säga inte riktigt få till realismen.

Den här gången valde jag att måla egna för att testa hur det blir. De ser ut såhär när man får hem dem:

Bild

Och en stund senare blir det ungefär såhär (eller hur man nu vill att de ska se ut):

Bild

Bild

Bild

Före och efter ser det ut såhär:

Bild

Massa skoj det här :D

/Emma
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Carnotaurusen Camilla

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snygga ögon!
Ser fram emot att se vad du gör med den här dinon.

Uffe
EMP
Inlägg: 196
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Carnotaurusen Camilla

Inlägg av EMP »

Ulf Lundberg skrev: 28 okt 2019, 17:52 Snygga ögon!
Ser fram emot att se vad du gör med den här dinon.

Uffe
Tack så mycket! :D Det har varit väldigt skoj att prova på att måla den här typen av ögon. Hör sen och häpna, mindre än 48 timmar efter start på bygget är det dags att börja måla på riktigt så det bör inte dröja allt för länge innan det börjar synas hur modellen ska se ut när den blir klar :)

/Emma
EMP
Inlägg: 196
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Carnotaurusen Camilla

Inlägg av EMP »

Då var det dags att installera ögonen i glas. Först borras de skulpterade ögonen bort från modellen (ser inte alls creepy ut… nej nej…).

Bild

Bild

Sen plockas lite Magic sculp på plats i det utborrade hålet till ögonen

Bild

Bild

Så småningom är ögonen på plats och dinon ser minst sagt lite förskräckt ut ;)

Bild

Bild

När ögonen är på plats skulpteras ögonlocken tillbaka för att dinon ska se lite mindre förskräckt ut och för att hålla ögonen på plats.

Bild

Bild

Och såhär blir det med färgvalet till ögonen.

Bild


/Emma
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Carnotaurusen Camilla

Inlägg av Lurifax »

Ohyggligt coolt med de där ögonen!
(Här hade jag satt in en "tummenupp-mojj" om jag haft någon)
holst

CU@C4
commander
Inlägg: 128
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: Carnotaurusen Camilla

Inlägg av commander »

Det där blev ju bara för ruggigt bra! Du är en mästare på allt vad som har med skulptering och förbättringar i lagom mängd att göra! Kommer bli helt suveränt bra det här :)

Stay in the flow!

/Andreas
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Carnotaurusen Camilla

Inlägg av Anders.Edblad »

Den här tråden ska bli intressant att följa, dina dinousariebyggen är i en klass för sig!
De där ögonen av glas var köper du dom?

Anders E
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Carnotaurusen Camilla

Inlägg av Urban Gardini »

Ögonen gör en enorm skillnad!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Carnotaurusen Camilla

Inlägg av Janne.S »

Urtjusigt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar