J-28 vampire

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
thomas wilner
Inlägg: 54
Blev medlem: 05 maj 2012, 14:53

J-28 vampire

Inlägg av thomas wilner »

hej på er hade vampirerna på tredje divF-9getingen på kärrorna
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: J-28 vampire

Inlägg av Nicklas Karlén »

Första och andra division hade ju divisionsmärke på sina maskiner så jag antar att man på tredje hade det också. Jag får kolla i Vampire boken när jag kommer hem, det borde finnas någon bild där som kan bekräfta saken.

/Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: J-28 vampire

Inlägg av jonaszett »

Liten kapning...
Vad skiljer en D.H. Vampire Mk.3 från en Mk 5 (50)
Z
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: J-28 vampire

Inlägg av magnusf »

Jonas! Trean har rundade vingspetsar, femman (och exportvarianten 50) har avhuggna.

Bild
Den här norska trean gjorde jag från Hellers byggsats som är en Mk 5, enda ändringen var att jag gjorde nya vingspetsar. Nu är jag inte 100 säker på att det inte är mer som skiljer men det var det enda jag ändrade!

Bild
Fanns en bild på det också :) !

Thomas! Hoppas Nicklas kan hjälpa dig med din fråga, jag har dålig koll :) !

Hälsningar

Magnus
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: J-28 vampire

Inlägg av Mats Averkvist »

thomas wilner skrev: 23 okt 2019, 08:23 hej på er hade vampirerna på tredje divF-9getingen på kärrorna
Har bara hittat en bild på sidan 102 i boken Vingat vapen över Göteborg. Och märket är mycket mindre än på J 21 och J 22. Verkar som det var mer vanligt på 1:a div med div.märke. Och verkar också bara ha funnits på flygplanets vänstra sida.
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: J-28 vampire

Inlägg av Nicklas Karlén »

Det var ju bra att Mats hittat en bild som bekräftar detta för jag hittar inga bilder på maskiner från tredje divisionen över huvud taget i mina böcker om Vampire.
Det står skrivit att F 9 var det enda förbandet som hade divisionsmärken på sina Vampires, övriga förband använde flottiljmärken
Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: J-28 vampire

Inlägg av bergwall »

Jag kan bara bekräfta det Mats och Nicklas skriver, jag försökte hitta en individ från F9/3 som hade geting och känt serienummer men det är nästan omöjligt att utläsa siffrorna på stjärten då bakgrunden (grön) är så mörk. Annars hade jag gärna tagit med en sådan i mina dekaler. Man kan såklart gå på flygplan listor och plocka valfri individ med känt serienummer och stationskod men då kan man inte få bekräftat om det fanns något divisionsemblem (vilket som redan påpekats inte är särskilt vanligt på bilder, kanske var vanligt när man inte hade kameror i närheten vad vet jag! :D ).
Magnus Billestedt
Inlägg: 63
Blev medlem: 30 jan 2012, 13:02
Namn: F 9 Magnus
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: J-28 vampire

Inlägg av Magnus Billestedt »

Kolla in min hemsida om F 9 där hittar ni olika svar på F 9 kärror
1,a divisionens symbol hade ingen vit ring runt emblemet som 2,3 division hade
och medparten av J 28 hade emblem

https://www.gotaflygflottilj.se/3-e-div ... an-1661480

Mvh F 9 Magnus
Uppskjut ej till morgon
vad du kan skjuta ner idag
Skriv svar