GE 44 AC

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: GE 44 AC

Inlägg av Lennart 12 »

Tack och bock Henrik! //Lennart
Bild
Bild
Bild
Bild
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: GE 44 AC

Inlägg av Henrik R »

En levande 3d printer, det är du Lennart! Otroligt snyggt jobbat med den. Rakt och fint blir det, jag gillar ditt öga för detaljer!
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: GE 44 AC

Inlägg av Lennart 12 »

Tack och bock Henrik!
Har kommit en bit nu med det dynamiska bromsarna, samt främre del av alternator(/generator.
//Lennart
Bild
Bild
Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: GE 44 AC

Inlägg av magnusf »

Du jobbar träget på Lennart! När tror du att du blir klar eller du bara bygger på och så får det bli vad det blir?

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: GE 44 AC

Inlägg av Lennart 12 »

Jo, jag tar en bit i taget. Kalkylerade med att det kanske tar ett till två år att bli färdig, så jag tar det som det kommer. Det kan ju gå en dag eller två ibland, innan jag vet hur" jag skall göra en detalj eller del. Det blir mycket studerande av bild och referens material, i böcker och tidskrifter. har även viss kommunikation med GE , där det uppstår luckor. Men när det väl löst sig så, går det hyfsat fort att bygga. Tack Magnus //Lennart
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: GE 44 AC

Inlägg av Henrik R »

Snyggt som vanligt Lennart! Får jag fråga vad du använder för lim när du limmar plastickard?
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: GE 44 AC

Inlägg av Lennart 12 »

Jag använder Etylacetat" har testat Tamiyas men var inte nöjd. Tamiyas med vit etikett luktar dessutom väldigt mycket, och man bli groggy efter ett par timmar . Nu är dem på plats. Det dynamiska bromsarna är en form av generatorer, för att dämpa alternatorn. Kraften överförs via en resistor, och överskottet går tillbaka till drivkällan. Moderna lok har ju numera växelström, alternator, mot äldre typer, likströms generator. Skall in en del andra detaljer också. Tack så mycket Henrik !
//Lennart
Bild
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: GE 44 AC

Inlägg av Andre B. »

Inte så att GE börjar bli nyfikna och köper modellen av dig?

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: GE 44 AC

Inlägg av Lennart 12 »

Det vore nog att " gå över ån efter vatten" Andre"
Finns minst ett företag i USA som gör helt otroliga modeller i stor skala av dessa lok typer. Och företagen har ju även olika promotion enheter, där man framställer modeller för mässor, m.m. Jag har nog inget att bidraga med i et sammanhanget.

Däremot så blev det tydligen överraskade både av mitt intresse, och att jag tog mig tid att skriva ett vanligt brev, med papper och penna :)

//Lennart
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: GE 44 AC

Inlägg av Lurifax »

Maaaaaagiskt, maaaaagiskt, vad man kan göra med lite plasticard och en rejäl dos hantverksskicklighet. :)

Det ska bli riktigt kul att se det färdigt.
holst

CU@C4
Skriv svar