Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Urban Gardini »

Enkelt, jag använder bara vad som finns till hands. Oftast färgburkar och annat som finns nära inom räckhåll så att jag slipper lyfta på min lata röv. Enklast är det med två-tre olika rätt så tunga prylar så att man kan luta modellen mot två av dem i önskad vinkel och placera den tredje strategiskt på framsidan så att den inte glider ner.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Urban Gardini »

Här ska du få ett tips!

http://www.dacoproducts.com/

Deras dekalvätska Strong är den bästa som jag testat på tråkiga dekaler.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Niklas »

Instämmer med Urban, Dacos starka dekalvätska är grym!
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av magnusf »

Det här kommer att bli hur snyggt som helst!

Hälsningar

Magnus
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av nasos79 »

Hej alla glada!

Tack för allas tips. Måste testa DACOs vätska, om alla säger att den är så bra. Är den för stark för vanliga dekaler eller går den att använda med alla?

Magnus, känner att jag vill tacka dig lite extra för förtroendet, men jag har lite dåliga nyheter. Bygget har inte gått så bra de senaste dagarna. Hade några problem med det...
En kort beskrivning av dem:
Använde Talens picture gloss varnish som blank klarlack i två varv. Misstag #1.
Sen klistrade jag dekalerna, som jag redan har skrivit och skyddade med Future inför vädringen. Misstag #2.
Jag brukar endast använda Future, och det funkar utmärkt. Jag fattar inte varför jag bestämde mig för att använda Talens. Resultatet i alla fall var att Futurelagret blev lite som krackelyr. Och detta syns även efter ytterligare ett varv Talens, som jag använde mig av i ett försök att moderera problemet. Och det funkade faktiskt, det ser inte lika illa ut nu.
Innan dess tänkte jag göra lite "skuggning" med airbrushen. Och för att göra det, maskerade jag över en dekal, nämligen den stora röda stjärnan på vingen. Maskeringstejpen blev dock lite förälskad i dekalen och tog med sig den! :o Som tur är hade jag en MiG-21 i gömstället, som jag planerar att bygga med egyptiska färger och lånade en stjärna. Den är lika stor men saknar konturen runt omkring. Låtsas att ni inte ser det.
Hur som helst, många bäckar små gör att modellen ser ganska tråkig ut.

Bilder:
Här ser ni krackelyren:
Bild
Bild
Bild
Bild

Och så här ser modellen ut idag:
Bild
Bild

Det visade sig att jag inte har någon matt klarlack hemma. Trodde att jag hade en, Talens igen, men den är inte alls matt längre. Så nu väntar jag tills jag köper någon, antingen från Lekia i Linköping (har bara hittat blank Tamiya X-22 där) eller online.

Men jag är besviken på mig själv eftersom jag har varit super slarvig med den här modellen. Många dumma misstag som ledde till att modellen ser dålig ut. Jag kommer att färdigställa den och behålla den tills jag köper en ny likadan och bygga från början, förhoppningsvis med bättre resultat.

Återkommer med bilder på den färdigställda modellen, eventuellt under helgen.

Blogginlägget hittar ni här om ni är intresserade, texten är på engelska då jag har vänner i Grekland som inte läser svenska. Inlägget kommer att uppdateras samtidigt som den här tråden.

Tack alla för ert intresse så länge.
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Göran »

nasos79 skrev: 20 sep 2019, 11:34 Många dumma misstag som ledde till att modellen ser dålig ut.
Ett annat förhållningssätt, är att se projektet som en läroprocess, då jag förstått det som att du trots allt inte har så många färdigställda byggen under bältet trots allt. Nog om det. Det går troligen att förbättra slutresultatet ytterligare, om du ger de föregående lagren lack tid att torka ordentligt. När det väl är gjort, så har du under tiden inhandlat Micromesh polerdukar. Börja försiktigt med 8000 för att avsluta med 12000, i syfte att få bort "apelsinhuden". Om det funkar så kommer du då ha en ny mer glansig yta, eventuellt minus någon dekal eller två. När det är gjort så lägger du på mattlacken. Själv använder jag endast Gunzes mattlack numera men som med allt annat smaken är som baken .... Har du tur, så kommer du i slutändan ha en duktigt vädrad maskin.

Mvh
Göran
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av nasos79 »

Göran skrev: 20 sep 2019, 15:59 Ett annat förhållningssätt, är att se projektet som en läroprocess, då jag förstått det som att du trots allt inte har så många färdigställda byggen under bältet trots allt. [...]
Mvh
Göran
Ja, alltså, det beror lite på vad man menar med "många".
Under åren har jag byggt ett antal modeller:
Dragon Me-262
Tamiya Bf-109
Tamiya P-47
Tamiya Stug-B
Tamiya Salamander - någonting
Academy F-14A (tror jag) Bombcat
Eduard P-39
En annan P-47, Tamiya igen
Tamiya VW Beetle
Italeri (reboxing av Kinetic) F-16 med väldigt gamla dekaler jag hade köpt när jag var typ 16
Academy P-47N
Italeri Ar-196
Hasegawa A-7
Hasegawa F-4
Zvezda Mercedel L4500
Hasegawa VF-1 Valkyrie, från Macros Saga
Min senaste, SAAB J35, Hasegawa-Eduard
Och ett antal andra, som du ser i ett gruppfoto här (förutom Wall-e, han är LEGO).

De flesta av dem är i Grekland och några har jag gett bort, då jag inte längre vill ha någonting att göra med specifika symboler (du märker att jag har photoshopat bort dem). Jag är inte dum, jag förstår att att bygga en modell inte alls är samma sak som att stå för en ideologi, men numera är det svårt att även motivera sådana resonemang, vi lever i en konstig värld.

Hur som helst, problemet är inte att jag inte har färdigställt många byggen, trots att jag förstår varför det ser ut som att jag inte har gjort det.
Problemet är att jag har ganska dåligt tålamod ibland. Och det syns.

Sen en annan grej är att jag inte använder mer moderna material och verktyg än vad jag gjorde för 10 år sedan. Till exempel har jag aldrig använt färdiga wash-vätskor, jag kör fortfarande med oljefärger och white spirit. Samma gäller för micromesh. Har hört att det finns men har aldrig tänkt mig att börja använda dem. Men jag kan absolut testa dem. Har du något förslag var man köper dem ifrån?

Vill verkligen säga att jag uppskattar era kommentarer och hoppas på att jag inte framstår som arrogant eller även irriterad nu när jag skriver så här. Jag hade haft ett ganska långt uppehåll innan jag började bygga igen här i Sverige och jag har inte kommit fram till samma punkt där jag brukade vara innan jag åkte från Grekland. Men det kommer. Det gör inget om jag slänger några modeller heller. Det är som du sa en läroprocess. :)

Tack igen för dina synpunkter. Och allas faktiskt, inte bara Görans. :)

(Väldigt förvånad förresten att PHPBB stödjer det här meddelandet, med så pass många långa länkar. Bra jobbat PHP)
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av nasos79 »

Kort uppdatering:

Skrattar ni också när sådant händer? Eller tycker ni att en som gör så här borde hållas ifrån plastbyggsatser? :lol:

Jag brukade ha ett speciellt verktyg för sådana roliga projekt när jag var i Grekland, men nu blev jag tvungen att göra det för hand. Det fungerade bra ändå, måste jag säga.

Det här projektet är nu avslutat. :mrgreen:
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Stellan »

Tråkigt att se.

Tycker inte att någon ska hållas eller hålla sig från plastmodeller. Man gör som man vill men det är dystert för mig att se i alla fall. Detta var ett utmärkt tillfälle att försöka sig på de tekniker som du vill/bör använda dig av för att lyckas bätte nästa gång.

Speciellt verktyg? Är det Trumpeter som tillverkar dylikt verktyg?
Stellan Schroeder Englund
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Su-17 M4 Fitter, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av nasos79 »

Stellan skrev: 20 sep 2019, 20:24 Tråkigt att se.
[...]
Speciellt verktyg? Är det Trumpeter som tillverkar dylikt verktyg?
Hej Stellan.
Ber om ursäkt om jag upprörde dig, det var inte meningen. Min inställning är att man kan ta vissa saker med en dos humor. Samtidigt är modellbygget för mig en aktivitet som får mig att må bra. Jag vill inte vara stressad, irriterad och anstränga mig för mycket för att "rädda" en modell. Om det inte går så går det inte, så här enkelt är det för mig. Och den här modellen, måste jag erkänna, ville faktiskt inte byggas från början. Hade många gånger tänkt på att lämna den och börja med en annan. Så det är ingen fara. På riktigt. :)

Här är mitt löfte: Nästa modellen kommer jag att ta det lugnt med. Och den kommer att bli bra. :)

Det speciella verktyget jag nämnde förresten var en sådan.
Jag skulle bli riktigt imponerad om Trumpeter tillverkar sådana! :lol:
Skriv svar