F-80C 1/32 Special Hobby klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: F-80C 1/32 Special Hobby

Inlägg av Anders.Edblad »

Snygg som sjutton!
Vad har du fått tag i de där målningsmaskerna för stencilerna?
Har du inga problem med att Alcladlacken inte torkar(det har jag) både med den matta och blanka
eller har du hittat på något knep som löser det.
Anders E
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F-80C 1/32 Special Hobby

Inlägg av Henrik R »

Tack.

Magnus, jag använder tamiyas vita kruvtejp. Men det är samma sorts tejp man använder inom lack för övrigt, knepet är att dra ut kurvan då tejpen är elastisk, då hugger den i och korvar sig inte. Det tog en bra stund innan jag blev nöjd med kurvorna, det är ganska så frihand, jag räknade nitar på vardera sidor för att få symetriska kurvor.

Anders, Det är en sealer för metalliska alclad, det är inte deras matt eller gloss kote. Den är vattenbaserad och heter aqua gloss. Den använder jag även som underlag till dekaler. Jag har själv råkat ut för Alclads kotes som inte torkar. Störande men vet ej orsaken till det.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: F-80C 1/32 Special Hobby

Inlägg av magnusf »

Henrik R skrev: 02 sep 2019, 08:43 jag räknade nitar på vardera sidor för att få symetriska kurvor.
Ha! Där åkte du dit - första gången jag stöter på någon som erkänner öppet att de är niträknare :) :) :)

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F-80C 1/32 Special Hobby

Inlägg av Henrik R »

Hehe, ibland är det faktiskt lagligt att vara niträknare. :-)

Anders igen, jag kom på att jag inte svara på stencilerna. Det är Eduards stenciler. Dom salufördes som stenciler till F-18 och F4.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: F-80C 1/32 Special Hobby

Inlägg av magnusf »

Jag har lite olika varianter av sådan tejp, det är nog bara så att jag inte sträckt den innan jag försökt använda den, ska prova på något lämpligt! Sedan är det ju så att med mina småfåglar så blir modellen pilligare att hantera, att sträcka tejp över en P-80 i 1/32 ger lite mer mothåll så att säga!

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F-80C 1/32 Special Hobby

Inlägg av Henrik R »

Precis, man måste sträcka ut tejpen, det är det som är hemigheten med den sortens tejp. Självklart finns det begränsningar. Det är också så som du säger att 32:or ger med utrymme för kurvor än på småskalor. :-)
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: F-80C 1/32 Special Hobby

Inlägg av Lennart 12 »

Riktigt snyggt Henrik, du är snabb att bygga , och skicklig på målning och finish !//Lennart
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F-80C 1/32 Special Hobby

Inlägg av Henrik R »

Tackar som vänligast Lennart!
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: F-80C 1/32 Special Hobby

Inlägg av Göran »

Ser ju riktigt bra ut, som vanligt :) Ett par frågor. Vilken nyans av Alcladen har du dragit på? Och så undrar jag över dina erfarenheter av Alclads vattenbaserade lack d.v.s. blir den lika glashård som dess lackbaserade broder A310 Klear Cote?

Mvh
Göran
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F-80C 1/32 Special Hobby

Inlägg av Henrik R »

Göran skrev: 02 sep 2019, 18:00 Ser ju riktigt bra ut, som vanligt :) Ett par frågor. Vilken nyans av Alcladen har du dragit på? Och så undrar jag över dina erfarenheter av Alclads vattenbaserade lack d.v.s. blir den lika glashård som dess lackbaserade broder A310 Klear Cote?

Mvh
Göran
Tjo,Göran. Det är Polished Aluminium, men den blir lite mer "dull" när man skjuter den på en semiblank yta. Vilket jag föredrar. Här är ett exempel.
Polished Aluminium på en av bränsletankarna i "pianolack" yta. Då blir den alldeles för blank.

Bild

När det gäller Alclads vattenbaserade så finns det en del fördelar, Den främsta är att den är luktlös. Sen blir den väldigt hård. Däremot måste man blåsa på ett par vändor extra då den är tunn. Sen torkar den väldigt snabbt vs Lackbaserade som ibland beroende på yta tar veckor på sig.


Här är det lite dekaler på modellen. Börjar likna nått.
Bild

Bild
Skriv svar