TV-serien SS-GB på SVT

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

TV-serien SS-GB på SVT

Inlägg av Stellan »

Nu har SVT börjat visa tv-serien SS-GB som bygger på Len Deightons bok. I kort har Tyskland vunnit Slaget om Storbritannien och ockuperat landet. Huudpersonen är en brittisk poliskommisarie som givetvis ställs för en del moraliska dilemman när han tvingas manövrera mellan den Tyska överhögheten, personliga val och lojaliteten till nationen.

Har bara sett första avsnittet men jag är inte imponerad. Mörkret finns där men det känns lite styltigt. Kanske har jag vant mig vid den utmärkta Babylon Berlin och att det är möjligt att göra bra underhållning av spänning och romantik med mindre grad av stereotypa karaktärer.
Stellan Schroeder Englund
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: TV-serien SS-GB på SVT

Inlägg av Janne Nilsson »

Var inte filmen Fatherland baserad på samma bok?
https://www.youtube.com/watch?v=rLXvIAjX3bQ

Känns märkligt att se Chief Super Intendent Foyle i en SS-uniform? ;)
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: TV-serien SS-GB på SVT

Inlägg av Stellan »

Janne Nilsson skrev: 21 aug 2019, 22:47 Var inte filmen Fatherland baserad på samma bok?
https://www.youtube.com/watch?v=rLXvIAjX3bQ

Känns märkligt att se Chief Super Intendent Foyle i en SS-uniform? ;)
Fatherland skrevs av Robert Harris https://en.wikipedia.org/wiki/Fatherland_(1994_film)

Ingen nasseuniform på kommissarien eller polisen i SS-GB. Bobbisarna har normal utstyrsel med bobbyhjälm.
Stellan Schroeder Englund
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: TV-serien SS-GB på SVT

Inlägg av Janne Nilsson »

Ah, nu när du nämner det så kommer det tillbaka.

Får skylla på att det är mer än 25 år sedan jag läste Fatherland, är osäker på om läste SS-GB?
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Ingenjör AP
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 okt 2012, 18:43
Namn: Anders P

Re: TV-serien SS-GB på SVT

Inlägg av Ingenjör AP »

SS-GB, Len Deighton 1978.
Fatherland, Robert Harris 1992.
Senast redigerad av Ingenjör AP den 02 sep 2019, 22:00, redigerad totalt 1 gånger.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: TV-serien SS-GB på SVT

Inlägg av Joakim Hultman »

Tack för tipset! Även om den inte är världsbäst så duger den nog till att fördriva tiden med åtminstone. ;)

Tyckte för övrigt att Fatherland var rätt bra. För de märkliga scenerierna om inte annat.
Skriv svar