Ännu ett J-35 Draken (Eduard 1/48)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Ännu ett J-35 Draken (Eduard 1/48)

Inlägg av nasos79 »

Hej alla glada.

Det var länge sedan jag gjorde något inlägg här men nu är jag tillbaka med en färdigbyggd modell att visa för er. Den är Eduards J35 i 1/35 (kitnr 1135). Själva byggsatsen är ni säkert bekanta med. Eduard har utrustat den med några extra "godisbitar", som jag brukar kalla dem för. Tyvärr är den en väldigt svårhittad modell numera och jag måste erkänna att jag ångrar mig att jag byggde den. Men nu är det för sent för att sörja.

Tänkte presentera hela bygget från början till slutet i ett inlägg, utan att skriva för mycket text. Jag lovar att försöka posta ett mer detaljerat bygge nästa gång.

Så... Draken:

Man börjar med cockpiten, självklart.
Bild

Eduards "godisar" ser verkligen bra ut:
Bild

Lite jobb gjordes på landningsställen och stolen:
Bild

Maskerade och målade fenan:
Bild

och sen resten av kroppen:
Bild
Bild

Målade även dessa "patches", utan att riktigt veta om 66-an hade stora siffror på vingarna.
Bild

När jag avmaskerade hade jag en olycka också...
Bild
Men det löste sig.

Hade ännu en olycka med ett landningsställ, som dök i en burk med nitro-baserad förtunningsmedel.
Bild

När jag målade om det såg det lite bättre ut i alla fall:
Bild

Stolen ser rätt ok ut också, tycker jag.
Bild

Och här kommer slutresultatet:
Bild
Bild

Några flera bilder samt mer text (dock på engelska) finns här, om ni har lust: https://nasosmodellingcorner.wordpress. ... en-part-1/

Det brukade finnas en funktion med miniatyrbilder, har jag för mig. Är den borta nu?
Ber om ursäkt om inlägget är för tungt.

Hoppas på att ni tycker om min lilla Drake. :)
Har redan beställt en ny, den enkla Hasegawa dock, som är på väg hit. Återkommer med ett nytt inlägg när jag börjar bygga det. Just nu håller jag på med ett Su-17 M4. Det kommer kanske ett separat inlägg för det med. :)

God natt.

/Nasos
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ännu ett J-35 Draken (Eduard 1/48)

Inlägg av Björn B »

Jag gillar ditt bygge men jag förstår inte din kommentar:
nasos79 skrev: 21 aug 2019, 23:00 jag ångrar mig att jag byggde den.
Draken är min favorit och jag har en drös Hasegawa liggande men kan aldrig komma igång med att bygga dom.
Är väl rädd för att klanta till det eller fastna i referensträsket så jag får njuta av andras byggen så tack för att du la upp detta.
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Ännu ett J-35 Draken (Eduard 1/48)

Inlägg av nasos79 »

Björn B skrev: 21 aug 2019, 23:39 Jag gillar ditt bygge men jag förstår inte din kommentar:
[...]
Hej Björn och tack för din kommentar.

Det jag menade var att jag hade velat spara just den här modellen då det inte är lätt (om det inte är omöjligt) att hitta den igen någonstans. Sådana sällsynta byggsatser borde jag spara istället. Men nu när jag tänker efter, det enda som är speciellt egentligen är dekalerna. Alla andra extra delarna finns att köpa i "eftermarknad"

Eduards låda innehöll 2*set däck + fälgar och cockpit detaljer i 2 färger för 2 versioner, skandinaviska samt ett österrikiskt flygplan. Min tanke är att låtsas att även de skandinaviska använde olika hjul och färg i cockpit och använda bitarna till den nya byggsatser som kommer. Jag förstår väl att det kan betraktas som blasfemi, så... Vi får väl se. :)
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ännu ett J-35 Draken (Eduard 1/48)

Inlägg av Andre B. »

Är lite i valet och kvalet med ibland rörande att bygga sällsynta modeller. Satte ihop Frog's Sea Fury för ett tag sedan. Fick sen veta att formarna blivit sålda som skrot? Ja, skall man då bygga eller spara? Känner lite att bygga ibland kanske inte är fel. Det ger ju en bättre uppfattning om modellen samt mer glädje än en modell i en låda.

I vilket fall känner jag att du fick ihop en väldigt tjusig drake!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Ännu ett J-35 Draken (Eduard 1/48)

Inlägg av nasos79 »

Hej Andre och tack för ditt svar.
Haha, i stort sett håller jag med dig. Men vissa av mina modeller tänker jag ändå spara, åtminstone tills jag känner mig trygg med mina färdigheter. Det är synd att förstöra en bra modell, i synnerhet om man inte kan köpa den på nytt. :)

Tycker om din signatur förresten. Bra inställning. :)
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ännu ett J-35 Draken (Eduard 1/48)

Inlägg av Andre B. »

Tack för orden om signaturen.

Ja, för mig är lite byggandet som är det givande. En färdig modell är många gånger snygg att titta på men den är inte givande och underhållande som ett pågående bygge...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar