GE 44 AC

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: GE 44 AC

Inlägg av Andre B. »

Kanske en lite fläkt innanför gallret med? Vore ju synd om något smälter i värmen.

Imponerande som vanligt. I vilket skede sätter du dit rutorna med tanke på maskering och målning?

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: GE 44 AC

Inlägg av Lennart 12 »

Blir en liten svartmålad box innanför gallret , anordningen för luftkonditioneringen är inbyggd bakom gallren, till höger om dem, så någon fläkt syns aldrig. Kommer att ha taket löst in i det sista ,för att montera tonade rutor utan insyn i slutskedet av bygget , för jag bygger ingen inredning i hytten. Däremot så skall jag göra löstagbara paneler och luckor på ovansidan, med början bakom hytten. Målningen blir en liten utmaning , men det skall nog lösa sig. Jag har bestämt mig för "Ferromex " vackra kulörer , det kör visserligen med EMD lok, men jag tar mig friheten att måla mitt GE lok i deras färger ändå . Tack så mycket Andre :) //Lennart
Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: GE 44 AC

Inlägg av Lennart 12 »

Gjort den främre bottenplattan för ramen. Bygger alltså ram och underrede i tre delar, bestående av 3 st skikt limmade 1 mm Pc skivor till varje del .Skar ut hål och fällde in distansplattor i den del som hamnar på insidan, för att ge tyngd till modellen. Kommer att göra likadant med det övriga två delarna. Bygger sedan stående reglar på insidan fram till bakväggen. Provade delarna sammansatta med tape för att känna hur det blir som en helhet.//Lennart
Bild
Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: GE 44 AC

Inlägg av Lennart 12 »

Var ju tvungen att testa med hjul under också . När ramfästena är gjorda kommer det upp en liten bit. //Lennart
Bild
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: GE 44 AC

Inlägg av Andre B. »

Du får nog lägga in ett par bilder på GE loket igen och caterpiller motorn...
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: GE 44 AC

Inlägg av Lennart 12 »

Här är sidovy från ritningen igen Andre. Det är det sk. Fas 1a 1.( Short Hood)) Loken genomgick olika omkonstruktioner fram till det sista med beteckningen 2 c. Exteriört är det största olikheterna på dem hyttens längd, placering av luftintag, höjd, lokets längd mellan utblås och motor del. Där man senare förlängde utrymmet för det dynamiska bromsarna. I efterhand har man även börjat ersätta motorerna till det mer miljövänliga alternativen, med större filter för avgasrening, förbättrade kylare, m.m. Skall fota motorn igen vid tillfälle.// Lennart
Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: GE 44 AC

Inlägg av Lennart 12 »

Cat 3516 motor. Jag får flytta turboladdarna ,det skall vara monterade framåt i ett lok, ibland är det liggande , men i övrigt går den in precis. //Lennart
Bild
Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: GE 44 AC

Inlägg av Lennart 12 »

Här är en bra genomskärnings bild på ett EMD, och det kör som sagt oftast med tvåtakts dieslar. //Lennart
Bild
tiking
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 mar 2012, 22:58
Ort: Falun
Kontakt:

Re: GE 44 AC

Inlägg av tiking »

Fantastiskt Lennart. Du är grym att scratch bygga. Det här blir en riktigt utmaning. Lycka till men det behöver inte du för att jag vet vad du är kapabel.
Charles King
_________________________________
My Website:
http://one-step-further.webs.com/
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: GE 44 AC

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Vad är det gör utrymme precis bakom förarhytten? Finns det pentry och toalett på de där loken?

Hittade ett antal sådana lok i N-skala. Inte utan att man blev sugen... ;)

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar