De 10 vackraste flygplanen

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

De 10 vackraste flygplanen

Inlägg av Pelle F »

Jag funderar på ett projekt där jag skulle bygga en serie av de vackraste planen genom historien. Ett urval från 1903 fram till idag, med det snyggaste under en viss period eller epok. In alles 10 st. Jag har satt mina begränsningar till följande: Bara militära plan, ingen beväpning under vingarna, relativt jämnt urval över historien, så det inte blir en ansamling runt enbart en viss epok. Målningsalternativ vägs in i bedömningen, och självklart även underversioner av en viss flygplanstyp. Därför klurar jag nu över vilka det skulle vara, och har kanske kommit en liten bit. Men jag vill gärna höra era idéer och uppslag också. Vilka tycker ni är de vackraste?

/Pelle
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: De 10 vackraste flygplanen

Inlägg av Snussugen »

Spitfire. :D
Live & let dry.
Jan Gaude
Inlägg: 551
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: De 10 vackraste flygplanen

Inlägg av Jan Gaude »

Kul projekt!
Den här gillar jag... 8-)
Etrich-Rumbler Taube:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Etrich_Taube
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: De 10 vackraste flygplanen

Inlägg av Mats Averkvist »

Har bläddrat lite i Munson's Stridsflygplan...
Inser att vackra flygplan ofta är strömlinjeformade. Har också svårt att i vissa fall att skilja på epiteten vacker och häftig.

Albatros D.III eller LFG Roland C.II (Albatros D.V är för fet)
Fokker D.VII
Hawker Hart med varianter (m/ original Rolls Royce Kestrel-motor)
Seversky EP-1
DH Mosquito Mk. VI
Spitfire Mk. XIVc (ej XIVe)
Me 262 eller Macchi C.202 Folgore
DH Vampire Mk.5
Hawker Hunter
SAAB Draken eller Gripen (klarar inte att bestämma mig)
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: De 10 vackraste flygplanen

Inlägg av olindau »

Skönheten ligger väl i betraktarens öga.
Mina förslag:
Blackburn Blackburn
Avro Bison
Breguet 693
Couzinet 75 (Arc-en-Ciel)
SNCASE Lanquedoc
Supermarine Swift
Dassault Super Mystere 2
Saab A32 Lansen
Dassault Mirage III
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: De 10 vackraste flygplanen

Inlägg av magnusf »

Hakar på Olles Breguet 693, en fransk Mosquito när den är som bäst :)

Hälsningar Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: De 10 vackraste flygplanen

Inlägg av Andre B. »

SR-71 Blackbird? Det finns de flygplan som flugit fortare, högre och längre. Men inget som flugit så fort, så länge och så högt som en Blackbird. Och man kan väl inte säga annat än vackert om det?

Vänligast / André

Ps.
RA-5C Vigilante är rätt vackert med. Och kräver nästan att man binder fast det för att inte göra över mach 2 på marken... ;)
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: De 10 vackraste flygplanen

Inlägg av MartinN »

Hm...hur är det nu det står i början av Borta med vinden – "Scarlett O`Hara var inte vacker men de märkte inte männen när de fångats av hennes charm". Något åt det hållet. Skönhet är i mina ögon något rätt ointressant om den inte kombineras med charm men då kan nog t.o.m. den "rena" skönheten få stå tillbaka. Så, i mina ögon, vilka är de charmigaste jag kommer på i dag? (Det finns många civila men det var ju inte det du ville ha förslag på.)

Utan inbördes ordning
BAC Lightning
Fokker Dr I
Gloster Gladiator
SAAB Draken
Spitfire (Mk I eller V)
Mig 21F
Mirage III
Me 262
SR-71

/M
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: De 10 vackraste flygplanen

Inlägg av Pelle F »

Jätteroliga tips. och jag håller definitivt med om charm-aspekten. Därför är också Olindaus tips väldigt kul, då jag annars drar mig åt väldigt strömlinjeformade varianter. Några har jag definitivt på min egen lista också. Tauben, exempelvis. Så finns den alltid närvarande Spitfiren tidigt i diskussionerna förstås. För att få in någon brandfackla, drar jag till med följande spörsmål då:

Spitfire, är det verkligen en så självklar modell av skönhet, elegans och form som "alla" tycker sig tycka? Nära i utseende från samma tidsepok finns Mig3, Macchi C202 och Fiat G.55. Vad tycker ni om dessa som jämförelse? Är det inte dags att peta ned Spitfiren från tronen? Och vad gäller Spitfire, vilken av typerna är det egentligen vi snackar om? Inte den vinglippta mk vb väl?
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: De 10 vackraste flygplanen

Inlägg av Lennart 12 »

Spitfire
Hawker Hunter
32 Lansen
35 Draken
37 Viggen
F-4 Phantom
F-14 Tomcat
F-18 Hornet
F-16 Falcon
F-15 Eagle
Utan inbördes ordning //Lennart
Skriv svar