F-80C 1/32 Special Hobby klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

F-80C 1/32 Special Hobby klar!

Inlägg av Henrik R »

Då är det dags att bygga en nytt flygetyg i favoritskalan. Det luktar Korea för hela slanten. En massa resin och nya dekaler så kommer det nog bli bra. Det är som vanligt när det gäller kortserier, det är lite vaj med passformen och så, men men.
Bild

Avionix cockpit var därmed inte så himla smutt, den var ordentligt sne. Det blir att visa mina kökskunskaper. koka resin till middag!!
Bild

Bild

Bild

Jag såg även att jag skulle få problem med vingrötterna, så jag limmade helt enkelt de övre vinghalvorna mot kroppsdelarna. Där var passformen riktigt bra efter en del slipning.
Bild

Bild
Senast redigerad av Henrik R den 10 sep 2019, 13:53, redigerad totalt 1 gånger.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F-80C 1/32 Special Hobby

Inlägg av Henrik R »

Ja det tar sig i gryningen. Den här modellen är riktigt riktigt kass. Det är hittills ingen del som har passat särkillt bra. Men jag ger mig inte den ska ihop och bli så bra att jag är nöjd med den.

Först ut är cockpiten och stolen. Det var ju Avionix så den var lite kul att måla. Fast den känns som en direkt klon av en F-105 cockpit.
Bild

Bild

Bild

Hjulbrunnarna passade som bajs i en skinnsoffa. Här fick man arbeta rätt kraftigt för att den skulle passa i plasten.
Bild

Det var väl för väl att jag var smart nog att fästa vinghalvorna mot kroppen, Intagen passade inte alls och jag fick big interference mot kropp och vingar om jag fäst dom senare. JAg fick ta bort rätt mycket material på undersidan av intagen och även mot kroppen. Men nu passar dem hyffsat.Det kommer krävas en helt del slipning på dessa..
Bild

Bild

Fast ihop fick jag den tillslut. Nu återstår bara resten......
Bild

Bild
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: F-80C 1/32 Special Hobby

Inlägg av Anders.Edblad »

Verkar vara en stor utmaning att bara få ihop den där modellen. Tråkigt med snea resin delar har själv försökt att rikta med varmvatten men tycker att det är svårt att få ett riktigt bra resultat.
Kan vara nyttigt att bygga såna där modeller ibland då uppskattar man mer de som är riktigt bra.

Anders E
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: F-80C 1/32 Special Hobby

Inlägg av jonaszett »

"Först ut är cockpiten och stolen. Det var ju Avionix så den var lite kul att måla."
Är det fabrikatet ,materialet eller utformningen?
snyggt blir det iaf.
"passform är för fegisar"
Z
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F-80C 1/32 Special Hobby

Inlägg av Henrik R »

Anders, ja det är verkligen då man uppskattar en fin modell. Det är rätt märkligt att man går på dessa "kortserieminor", man borde ju hålla sig borta från dem!

Jonazett, Avinoix är en resincockpit där tillverkare utgått från originaldelen ur lådan, Men originalcockpiten ur lådan passar dåligt redan innan, att därefter försöka få in en sådan cockpit fast den är 100 gånger hårdare så blir det en liten fajt att få den att passa i kroppen.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: F-80C 1/32 Special Hobby

Inlägg av Janne.S »

Att.betvinga en svår modell är en utmaning men visar var man står som modellbyggare och segerns sötma smakar mums!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F-80C 1/32 Special Hobby

Inlägg av Henrik R »

Janne--> Visa ord Janne. Du om någon vet ju hur det är att bygga tveksamma modeller :-)

Well well..Det har hänt lite grejer på modellfronten, utöver en del ombearbetningar av skarver och obegripliga hörn så kände jag mig redo att måla skiten. Med en rejäl pinne i baken på´n så kunde man svänga runt modellen på dansgolvet. Jag ville ju få en lite satinfinish på modellen så jag gäsade på H1 gloss på lite längre avstånd än normalt, nästan så det mesta kom ut i hallen. Host host.

Bild

The black panther...
Bild

Nästan så tårarna kommer. Så rart!
Bild

Bild

Nu förseglar vi toppen på Alcladden, så man kan hantera modellen.
Bild

Hur är det med individmärkningen då? Jo det ska ju bli "strip´n stare" i rött. När jag tittade på de fina dekalerna fick jag ändå lust att måla det på plats istället.Då insåg jag ju att ALLT rött måste målas! Sagt och gjort! maska maska !!
Bild

Bild

Bild

Bild

Nämde jag tidigare att jag även tänker måla stenciler? Nåväl det är ju klart!.
Bild

Även Walk areas och anti glare måste målas, inga dekaler här inte.Ja just ja, walk areas måste få en duvning av salt också!!!
Bild

Bild

Bild

[Nu blir det några bärs! Fortsätter med det här i morrn!
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: F-80C 1/32 Special Hobby

Inlägg av Janne.S »

Ujujuj vad läckert det blir!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: F-80C 1/32 Special Hobby

Inlägg av Andre B. »

Ja, den där blir riktigt tjusig!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: F-80C 1/32 Special Hobby

Inlägg av magnusf »

Henrik! Vad använder du för att maska kurvorna runt antiglarepanelen och de röda fälten så snyggt? Och hur får du det symmetriskt, det ser otroligt snyggt kurvat och jämnt ut på bilderna.

Tappert jobbat med modellen, det är ju inte heller så att man kan dölja några byggfadäser under den sortens yta...

Hälsningar

Magnus
Skriv svar