Nytt i mini museet"

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Tack så mycket Stellan ! //Lennart
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Fick inspiration att till min samling Western" prylar även försöka göra en sk "Wells Fargo " treasure box. The hängde ju ofta med på diligenserna för löne utbetalningar, bankaffärer m.m. Sagt och gjort , har ju alltid lite virke av allehanda slag hemma i förrådet, så jag tog några fina furuskivor , kapade och snickrade i hop en vacker låda" Målade den i Wells Fargos gröna färg( så nära jag nu kunde härma den vill säga ) När den torkat så tog jag en liten hammare och bankade på samtliga kanter och hörnen" för att få en rundad och förhoppningsvis sliten look ! Penslade över hela lådan med olika wascher och lät det torka. Så på med metallbeslagen och mera patinering. Har nu även fått på låshaspen som kom igår, och gett lådan en sista wash . Kvar att göra är texten "Wells Fargo & CO på framsidan i vitt. Den texten skall ju efter målning också nötas ner och få lite patina" Jag väntar hem schabloner för det , och hoppas ha dem kommande vecka.
Bild

Bild


Så fick jag förra året tag på ett nummer av New York Times" från Torsdagen den 6:e Juli 1876 via bokbörsen. Historien var den att tidningen inköpts av en samlare på ett antikvariat i New York under 60 talet, och till slut hamnat i Sverige. Den är i utsökt skick, och det gav mig funderingar. Kan den vara äkta eller är det en kopia? Jag började forska lite mer, och jag vet att på ett äkta tidningstryck, så kan man se en svag upphöjning på bokstavstrycket, och det skall nästan kännas. Här saknades det helt ,å jag fick mina dubier. Så fick jag ett tips via en annan medlem av Little Big Horn historic Group på Fb veta att ett företag i England, har original plåtar och trycker upp kopior som säljs till samlare. Mailade dem och mycket riktigt, där var den kopierad från ett av original plåtarna. Det trycker upp alla möjliga gamla tidningar då och då. Men det spelar egentligen ingen större roll, det är kul att ha den i samlingen, för hala artikeln handlar ju om Custers nederlag den 25 Juni 1876, och innehållet är i original :D
//Lennart
Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Så var WF låddan " färdig! //Lennart

Bild



Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Efter mycket letande , så hittade jag till slut ett företag på nätet som säljer nytillverkade hänglås i 1800 tals stil , rostigt och färdig patinerat. :)
Lennart
Bild
Jan Gaude
Inlägg: 551
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Jan Gaude »

Härligt, passar ju helt perfekt till "lådan"... :D
Grattis till grymt fint "bygge" också!
Väldigt trevligt att få följa alla dina läckra och roliga byggen här på forumet!

Mvh / Janne
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Tack så mycket Jan, jo kistan blev komplett nu :) //Lennart
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Andre B. »

Ledsen, men dina bilder på ditt fina museum går inte längre att se...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Det har nog att göra med förändringar man gjorde i bildprogrammet . Jag fick bara för några dagar sedan veta att om man sparar som bilaga, så läggs bilderna på forumets server" vilket jag inte haft kunskap om. Tack Andre :) //Lennart
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Kändes lite futtigt att ha en helt tom WF kista, så jag tog fram sedelpressen :)
//Lennart
Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Lite nytt . Mauser karbin 1894 . //Lennart
Bild
Bild
Skriv svar