Det här med färger...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Det här med färger...

Inlägg av Andre B. »

Hej!

Efter nära femtio års modellbyggare tycker jag att jag borde ha varje betydande färg i fäglådan för ett normalt flygplanbygge. Men nej, dagligen verkar jag slå huvudet i taket typ... *skakar på huvudet*

ADC Grey (FS 16473) är en blank grå färg som USAAF använde på många flygplan. Bland annat på F-106 Delta Dart. Men den färgen visade sig inte vara så enkel att få tag i.

Humbrol 146 och Xtracolor X138 har tydligen utgått. Modelmaster 1731 liksom Gunze H57 skall kunna utgöra alternativ men var köper man dessa färger snabbt och lätt i Sverige idag?

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Det här med färger...

Inlägg av Björn B »

Jag kollade på färgkartorna och det närmaste jag kom var Humbrol 127 och Tamiya XF83. Jag tycker att dom ligger nära Humbrol 146 fast lite mörkare.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Det här med färger...

Inlägg av Andre B. »

Hej och tack Björn,

Jag tittade lite på färgkartor och färger med. Fick ett tips om Vallejo 907 och Humbrol 64.

ADC Grey sägs vara en rätt kall och blåtonad grå och där känns ju inte Hu 127 helt fel.

Det ger FS 36375 US Light Ghost Grey. Och då kan jag kanske använda Tamiya AS-26 Light Ghost Grey ihop med ett lager klarlack?

Slipper därmed skaffa ny färg, förtunning, kompressor och det tänkta bygget blir kanske så enkelt som det var tänkt... *s*

Tack igen / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Det här med färger...

Inlägg av Björn B »

Hu64 tycker jag är för neutralt grå utan blåton. Om AS-26 hittade jag detta: http://www.arcforums.com/forums/air/ind ... host-grey/
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Det här med färger...

Inlägg av Andre B. »

Björn B skrev: 30 maj 2019, 11:13 Hu64 tycker jag är för neutralt grå utan blåton. Om AS-26 hittade jag detta: http://www.arcforums.com/forums/air/ind ... host-grey/
Aj, det lät inget vidare. Gillar annars Tamiya's AS och TS färger.

Målade en F-14 Tomcat med Testors färger för en massa år sedan. De där färgerna som kom i små påsar. Tyvärr så hade de färgerna ingen längre hållbarhet i påsarna utan tvingades slänga dem då de "exploderade" efter att ha legat på "jäsning" ett tag. Men de fungerade fantastiskt fint att sprutmåla med.

Känner som du rörande Hu 64. Hu 127 känns bra. Men ett alternativ som inte är en enamel färg skulle inte vara fel...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn H
Inlägg: 213
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Det här med färger...

Inlägg av Björn H »

Andre B. skrev: 30 maj 2019, 08:51 Humbrol 146 och Xtracolor X138 har tydligen utgått. Modelmaster 1731 liksom Gunze H57 skall kunna utgöra alternativ men var köper man dessa färger snabbt och lätt i Sverige idag?
Hej,

Gunze H57 köper du hos Max på Rebell Hobby.
Ett tips är att ladda ner en app https://itunes.apple.com/se/app/imodelk ... 72482?mt=8 om du kör med en iPhone, annars finns den även för Android. Appen är gratis, men om man vill slippa all reklam och banners kostar det nån hundring. Väl investerade pengar!

//Björn H
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Det här med färger...

Inlägg av Andre B. »

Tack igen Björn,

Skall göra lite färgtester. Tamiya AS-25 Dark Ghost Grey är rätt lik Hu 127 i alla fall om man tittar på burklocken.

Det svåra är att ingen annars verkar jämföra Tamiya AS och TS färger med andra färger. Jag har dock lite kontakt med Jamie på Sovereign Hobbies där.

Och när det gäller exempelvis Tamiya AS-15 Tan (USAAF) så stämmer den väl överens med Hu 118 och funkar för både SEA och IDF camouflage...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
spec32
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 jul 2012, 12:31

Re: Det här med färger...

Inlägg av spec32 »

X 138 finns hos Hannants och har inte utgått ur sortimentet men det kan vara svårt med leverans så därför rekommenderar jag Flach Luftfart Vinkel i Holland.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Det här med färger...

Inlägg av Andre B. »

spec32 skrev: 30 maj 2019, 13:26 X 138 finns hos Hannants och har inte utgått ur sortimentet men det kan vara svårt med leverans så därför rekommenderar jag Flach Luftfart Vinkel i Holland.
Hej,

Det stämmer att det är svårt att få färger från Hannant's. Eller egentligen färger över huvud taget från Storbritannien. Det har att göra med ett antal lagar och säkerhetsbestämmelser. Det handlar ju om farligt gods i en del fall. De som sett containers med nagellack eller cigarettändare brinna förstår rätt bra vilka risker det handlar om. Och det är närmast omöjligt att släcka.

Därför är det rätt bra om det finns vettiga alternativ här hemma som är lätta att få tag i. Tamiya's vanliga färger och deras AS och TS färger kan jag få tag i på lite drygt en timme en vardag. Samma gäller Humbrol.

Revell's färger kan jag få tag i på 20 minuter sju dagar i veckan dagtid. De är alltså numera lättare att få tag i än Humbrol's färger.

Övriga färger får jag vänta på minst två, tre dagar om de skickas med posten.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar