Spackla.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fredrik Astlid
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 jan 2012, 14:30

Spackla.

Inlägg av Fredrik Astlid »

Bästa spacklet?

Jag brukar ha ovanan att bygga upp med sekundlim för att sen skipa fila ner till den form jag vill ha.

Finns det något bättre och snabbare spackel.

Vad jag inte vill ha är ett spackel som löser upp plasten och gör den mjuk så det blir fel när man sen skall slipa och vill inte ha ett soackel som spricker eller blir mjöligt och för mjukt.

Svår balansgång.

fördelem med sekundlimet är att man slipper extra tub och slipper blanda någon slags 2 komponents blandning med slipp som följd.

/Fredrik
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spackla.

Inlägg av Andre B. »

Jag brukar använda PP 100 eller Hagman's Micro Stålplast som jag tycker fungerar bra. Uppskattar när man kan skära bort överflödigt spackel när det fortfarande är mjukt men inte fastnar på kniven och att det blir sliptorrt fort...

Sedan finns ju möjligheten att dra tunna trådar av gjutstam över ett stearinljus och limma fast dem i sprickor och glipor. Fungerar bra då de när det har härdat har samma hårdhet som plasten i modellen för övrigt.

Gjutstam dopat i etylacetat (plastlim) blir även ett tjockt och fyllande lim som ofta gör att man inte behöver använda spackel...

/ André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Fredrik Astlid
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 jan 2012, 14:30

Re: Spackla.

Inlägg av Fredrik Astlid »

Tack Andre, det blir till att experimentera lite.

Verkar som båda ovan är med härdare 2-4procent vilket jag tycker är krångligt
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spackla.

Inlägg av Andre B. »

Oftast handlar det om en droppe härdare till en tumnagel spackel. Du uppskattar det då det är slipbart efter tjugo minuter jämfört med en komponent spackel...

Men prova att fylla glipor mm med "gjutstam" och vanligt lim. Härdtiden blir längre men det blir ofta bra efter slipning. Och det blir lätt att återställa panellinjer mm.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Spackla.

Inlägg av Henrik Bergman »

Hagman har även 1- komp spackel.
Fungerar utmärkt.
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Fredrik Astlid
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 jan 2012, 14:30

Re: Spackla.

Inlägg av Fredrik Astlid »

Tack Henrik och Andre. Tar till mig tipsen
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Spackla.

Inlägg av Lars Befring »

Talk i långsamt superlim är nog det snabbaste spacklet jag känner till och ett av dom få som är nog hårt för att rista nya krispiga panellinjer i
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Spackla.

Inlägg av Mats Averkvist »

Hagmans är slipbar efter 15 min.
Skriv svar