J-35 Bygge.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Mats Averkvist »

Sett på utställningen i Moson...

Bild
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Andre B. »

Visar hur snygg en Drake är och inte minst 66:an...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Göran »

Anders.Edblad skrev: 28 apr 2019, 07:40 Emma, det är kilar som används för att sätta fast remskivor på metallaxlar. De är mycket användbara vid flygplans byggen för att få vingarna symmetriska. Om inte måtten stämmer justerar jag med brickor eller 10, 50 öres mynt.
Om det ska bli superrakt limmar jag allt på en härdad glasskiva.
Kilarna i framkant är för att kroppen ska bli rak och jag har lagt kilar ovanpå vingen för att tynga ner den.
Hej

Intressant metod. "Dum" fråga men vad använder du för lim? Själv kör jag alltid med etylacetat som "biter" direkt varför din teknik inte skulle hjälpa om det blev fel på vinkeln/dihedralen från början.

Mvh
Göran
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Bra bild från Moson!
Göran, Eduards nr är 49471 det är för S53E det finns kanske motsvarande för F,J. Kuivalainen har gjort ett liknande fotoets med skyltar som är minst lika bra och då slipper man limmet. Nr KPE 48002.
Jag använder också etylacetat, min erfarenhet är att det inte stelnar direkt och att det går att justera en stund efteråt. Ibland penslar jag på mer för att mjuka upp plasten.

Anders E
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Jon MW »

Vill bara lägga till att Draken från Moson stod i junior klassen. Kanske inte så konstigt att den även vann den klassen.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Mats Averkvist »

Jon MW skrev: 02 maj 2019, 11:16 Vill bara lägga till att Draken från Moson stod i junior klassen. Kanske inte så konstigt att den även vann den klassen.
Den var oavsett finare än jag skulle få till... 😀

Undrar om man skulle kunna slinka med i juniorklassen... :mrgreen:
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av MartinN »

35:or är ju alltid snygga, gör sig bra i skala 1/1 och nedåt. Men en sak som skämmer många byggen är att den omålade vingframkanten i modell påstås bli allt bredare ju längre från vingspetsen man kommer. Så var det inte i 1/1 utan där var det samma bredd hela vägen.

Bild

/M
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Martin, tack för den bilden det hade nog blivit fel om jag inte sett den. Lätt att följa panellinjen som går i vingens framkant som blir bredare.

Bygget fortsätter.
Limmade fast huven med Clearfix och penslade på vattenlösligt spackel som jag "slipade" med en fuktig tops. Beroende av dagsform använder jag Clearfix eller vanligt vitlim när jag sätter fast huvarna.
Bild Bild

Undersidan är nästan klar.
Bild

Förstorade upp ritning till 1/48 för att använda som mall till målningen. Har också börjat provmåla den gröna kulören.
Bild

Bild

Svårt med färger på bild och i dator men det syns ändå att det är en stor skillnad mellan Gunze och MrP.
Bild

Jag har aldrig målat en J-35 tänkte måla det med min nya favoritfärg MrP men då planet delvis är ganska solblekt blir det nog en blandning av Gunze H309, H52 och ljusgrått. Det visar mer på hur dålig jag är på att blanda färg än att det är något fel på MrP.

Anders E
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Andre B. »

Älskar att se sådana färgjämförelser. De säger rätt mycket mer i en värld där färger är svåra att återge på grund av kameror och bildskärmar.

Hade varit intressant att jämföra med lite Tamiya och Humbrol färger med. Vad för färger rekommenderade Airfix och Heller till sina drakar?

Hur var det? Draken målades väl i samma gröna, blå och grå färger som Tunnan och Lansen?

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

André, kolla på MrP hemsida under de Svenska färgerna.
Om du klickar på tex MrP-219 kommer det upp en lista till vänster med vilka färger de
rekomenderar till respektive flygplan.

Anders E
Skriv svar