J-35 Bygge.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av kyrkis »

Hej!
Här är två bilder på 468 J66 som kanske kan bringa lite klarhet. Vet att på vänster vinge så syntes det lite vitt från vingsiffran, där den den svarta folien spruckit.

kyrkis

Bild

Bild
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Mats, jag är också så gammal att jag kunde sett den i verkligheten men jag var inte på rätt plats vid rätt tillfälle! Tack för bra bild.
Kyrkis tack du också, det var mycket klargörande bilder. Då var det alltså svart på vingarna.
Nu ska jag försöka måla modellen så som bilderna visar.

Anders E
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Andre B. »

Synd att det är så sällan man stöter på den där Draken modellen. Har en gammal Airfix och en gammal Revell liggande. Men det blev aldrig av att bygga dem när Hasegawa kom ut med sin. Hade gärna byggt Heller's Drake men den är ännu sällsyntare.

Roligt att få följa ditt fina bygge Anders!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Henrik R »

Grymt arbete så här långt! Blir spännande att se resultatet när du målat och dekalerat! Draken är min svenska favorit!
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av kyrkis »

Hej!
Här ser man att även nossektionen verkar vara ommålad/bättrad, från huven och framåt.

kyrkis

Bild
EMP
Inlägg: 196
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av EMP »

Ska bli väldigt spännande att följa det här bygget! Ser mycket bra ut såhär långt! :) Femte bilden ovanifrån i byggtråden är jag lite nyfiken på. Vad är det får något spännande du använder där vid monteringen av vingarna och hur går det till?

Måste ju säga att det verkligen är roligt att se alla foton på det här flygplanet också!

/Emma
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack Andrè och Henrik, nu börjar jag känna pressen med alla bilder på förebilden som kommer fram.

Kyrkis, tack för ännu en bra bild!
Det jag vet nu är att framdelen är nymålad och att det på kroppen verkar vara bättringsmålat runt en del luckor. Bakdelen är nymålad eller bytt från ett annat plan som inte är lika solblekt. Rutorna på vingarna är svartmålade och som det ser ut med oskarpa kanter. Tejpen som täcker siffrorna på vänster vinge har spruckit så att lite av det vita lyser igenom.

Emma, det är kilar som används för att sätta fast remskivor på metallaxlar. De är mycket användbara vid flygplans byggen för att få vingarna symmetriska. Om inte måtten stämmer justerar jag med brickor eller 10, 50 öres mynt.
Om det ska bli superrakt limmar jag allt på en härdad glasskiva.
Kilarna i framkant är för att kroppen ska bli rak och jag har lagt kilar ovanpå vingen för att tynga ner den.
Bilagor
IMG_3072.jpg
IMG_3072.jpg (84.09 KiB) Visad 7366 gånger
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av kyrkis »

Nu blir det nörderi på hög nivå, den vita fläcken. Här ser man det vita från vingsiffran som lyser igenom där det svarta nöts bort.
Innan 468 hamnade på F10 så var den märkt F16-13.

kyrkis

Bild
Bild
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Toppen, det var bra bilder!
Där ser man också att det ser ut som om det är bättringsmålat runt en del av luckorna.

Landningsställen och nödgeneratorn har detaljerats med fotoets och tenntråd.
Skyltarna kommer från Eduard och är självhäftande är inte så förtjust i dom de blir onödigt tjocka och sitter inte riktigt fast. Jag brukar skrapa bort limmet och limma med superlim.
Bilagor
Ställ 2.jpg
Ställ 2.jpg (46.14 KiB) Visad 7273 gånger
Frasse
Inlägg: 182
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Frasse »

Vilket artikelnummer är det på Eduards självhäftande skyltar?

Göran
Paint it black ! :twisted:
Skriv svar