Rolls Royce armoured car m/1914. Färdig

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Rolls Royce armoured car m/1914. Färdig

Inlägg av Björn B »

Bild
Köpte Rodens 1/72 modell som är 1920-talsversionen. Jag har länge velat ha modell 1914 så det blir till att konvertera. Det är ju ingen större idé att kapa i plasten om man inte lyckas få ekerhjul till den och eftersom det inte verkar finnas några att få tag i så får jag improvisera. Jag bygger upp diametern på ett plaströr med några plastlister och kapar ut däcken.

Bild
Sedan slipar jag till formen innan det är dags för spackel.

Bild
Jag blev inte helt nöjd med resultatet så jag röjde lite i reservdelslådorna trots att jag visste att jag inte skulle hitta några hjul från VK1 flygplan i dom. Ännu mindre åtta likadana men hoppet sägs ju vara det sista som överger oss. Jag hittade tre uppsättningar hjul från Junkers F13 som kanske skulle funka.

Bild
Lite fotoets från Eduard och det blir kanske något som kan användas. Jag har en Junkers till som ska byggas med flottörer så hjulen från den kommer till användning.
Senast redigerad av Björn B den 29 aug 2020, 20:11, redigerad totalt 3 gång.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Rolls Royce armoured car

Inlägg av Andre B. »

Jösses Björn,
Du lyfter modellbyggandet till nya dimensioner. Imponerande!

Är det samma typ av Rolls som rullar in på fotbollsplanen och börjar skjuta skarpt i filmen med Liam Neeson som Michael Collins vid revolten mot England... ?

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rolls Royce armoured car

Inlägg av Björn B »

Jag misstänker att Rodens modell är samma som i filmen men jag har inte sett den så det är inget jag kan säga säkert.

Bild
Har fixat nya hjul till slut så det blir en konvertering av. Tornet har sänkts och siktspringan till föraren flyttades ner.
Luckorna framför kylaren skall vara släta så kylspringorna har tagits bort. Nu är det dags att studera bilder för att komma underfund med framskärmarna.
Senast redigerad av Björn B den 05 aug 2020, 14:47, redigerad totalt 1 gånger.
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Rolls Royce armoured car

Inlägg av Horrocks »

Andre B. skrev: 22 apr 2019, 18:08 Jösses Björn,
Du lyfter modellbyggandet till nya dimensioner. Imponerande!

Är det samma typ av Rolls som rullar in på fotbollsplanen och börjar skjuta skarpt i filmen med Liam Neeson som Michael Collins vid revolten mot England... ?

Mvh. André
I filmen är det en Peerless som skjuter på fotbollsplanen. I verkligheten fanns ett antal Rolls Royce Pattern 1920 i Irland som sedan överlämnades till den nya irländska staten och användes i inbördeskriget. Det fanns en på plats när Michael Collins blev skjuten, men osäker på om de hade med den i filmen. Exemplaret finns dock bevarat på Irland.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Rolls Royce armoured car

Inlägg av Joakim Hultman »

Oh, kul!

Jag har själv varit sugen på att göra en sådan konvertering. Det verkar som att hjulen är den enda stora skillnaden mellan varianterna, eller?
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rolls Royce armoured car

Inlägg av Björn B »

Framskärmarna är en ganska tydlig skillnad. Det lägre tornet, släta kylarluckor och siktspringan är mindre saker men som ändå är synliga.
Hade jag varit modigare hade jag använt hjulen från Roden då däcken har lite mönster men jag var rädd att klanta till det. Nu hade jag utvägen att bygga 1920-talsversionen om hjuen gått åt skogen.
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Rolls Royce armoured car

Inlägg av Plasticbattle »

I filmen är det en Peerless som skjuter på fotbollsplanen. I verkligheten fanns ett antal Rolls Royce Pattern 1920 i Irland som sedan överlämnades till den nya irländska staten och användes i inbördeskriget. Det fanns en på plats när Michael Collins blev skjuten, men osäker på om de hade med den i filmen. Exemplaret finns dock bevarat på Irland.
13 Rolls Royce cars (1920 pattern) were handed over in the Anglo-Irish treaty. Only two survive today. As far as I know, the original was not used in the making of the film, but was used in a film in the 1950s starring James Cagney. The model in Bovington Museum today also came from Ireland and both cars were shown together at Bovington 2013. Sliabh na mBan (English pronunciation "Slievenamon" or "mountain of the women" translated directly) can be seen today in the Curragh Museum. The Rolls Royce Armored cars were eventually replaced by 8 st. Swedish Landswerk armored cars.

The scene inside Croke Park is fictional - the auxiliary forces/Black and Tans did enter and opened fire killing 14 people (3 died later of their wounds). The armored car actually opened fire outside the grounds, shooting over the heads to control the crowd, but was shown inside to "save time" or most likely to create effect. :shock: :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rolls Royce armoured car

Inlägg av Björn B »

Bild
Och där kom sågen fram.
Jag behöll ju originalhjulen som en backup ifall jag skulle misslyckas med ekrarna men nu är vi framme vid slutspel. Vinna eller försvinna. Inga livlinor kvar.
Framskärmarna kapades bort och nya byggs av två lager tunn plastic card. Jag ser inte fram mot försöken att montera dom men jag har ju lyckats en gång tidigare.

Bild
Men det var länge sedan och skärmen höll inte för funktionärernas behandling i Donnington. Kanske dags att laga den samtidigt.
Senast redigerad av Björn B den 05 aug 2020, 14:48, redigerad totalt 1 gånger.
Öken-Erik
Inlägg: 1342
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Rolls Royce armoured car

Inlägg av Öken-Erik »

Snyggt jobbat Björn.

Du verkar ha bra koll på vad som behöver göras (till skillnad mot Meng tex).
Observera att hexaonen på torntaket skall tas bort. Det är en "lagning" som finns på både den Irländska och Bovingtons RRs. Den härör från den kupol som RRs hade under dess tjänstgöring i Shanghai. Det finns faktiskt fyra RR kvar. Förutom dom två nämnda finns även en i mycket dåligt skick på ett museum i Indien ( den enda 1914 pattern som finns kvar!) samt en restaurered til på Irland. Den sistnämnda strippades på sitt pansar en gång i tiden. Nu har en privatperson tillverkat nytt i aluminium, så "restaurerad" är kanske ett starkt ord.
Jag hoppas vi får se den på C4a efter pandemin...

Öken-Erik

CU@C4
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rolls Royce armoured car

Inlägg av Björn B »

Tack. Du konfirmerade mina tankar om hexagonen.Det är lite lustigt med torntaket. Såg en bild på ett par parkerade bilar och taken var vända åt olika håll. Den ena hade gångjärnen till höger och "flaggstången" placerad fram till vänster. Den andra bilen hade torntaket vridit 180 grader.
Skriv svar