Airfix 1/48 Sepecat Jaguar GR.3 - Klar!
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Airfix 1/48 Sepecat Jaguar GR.3 - Klar!
Då var Jaggan klar!
Lådans dekaler var av Airfix typiska nittiotalsstandard (=rätt usla), så räddningen fick bli ett ark från Modell Alliance.
Snidade till ett par FOD-luckor för att dölja hålen rakt in. Plus för att få en liten färgklick i det grå.
Pitotröret kommer från Master, betydligt bättre än lådans feta rör.
Och ställen (som faktiskt var förhållandevis fina i lådan) fick lite extra kablage.
Neomegacockpiten skadade verkligen inte, även om allt är murrigt svart, lyfter den detaljkänslan då cockpit är ganska dominerande på Jaggan, den är större än man tror i relation till övriga flygplanet.
Det här är ju ett bygge av den typen där man egentligen hade kunnat hålla på hur länge som helst och justera, korrigera och byta ut delar. Men den här nivån fick räcka för mig. Trots modellens svagheter var det ett kul bygge av en flygmaskin som i alla år tillhört mina absoluta favoriter. Det är något med kantigheten som tilltalar mig, jag tycker att det är en av kalla krigets absoluta designlyckträffar. I synnerhet den brittiska, den franska med spetsnosen når inte riktigt samma höjder. Och sedan är det ju alltid extra bonus när man får sätta balkar och last ovanpå vingarna! Då vet man att man bygger brittiskt!
Jaggan var ju ett synnerligen kompetent attackplan, däremot inte lika motorstark som många andra jetkärror. En historia från en flygövning i Storbritannien berättar att Phantompiloter satte upp ett anslag på basen att det inte var tillåtet för Jaguarpiloterna att använda EBK:n under taxning.
Lådans dekaler var av Airfix typiska nittiotalsstandard (=rätt usla), så räddningen fick bli ett ark från Modell Alliance.
Snidade till ett par FOD-luckor för att dölja hålen rakt in. Plus för att få en liten färgklick i det grå.
Pitotröret kommer från Master, betydligt bättre än lådans feta rör.
Och ställen (som faktiskt var förhållandevis fina i lådan) fick lite extra kablage.
Neomegacockpiten skadade verkligen inte, även om allt är murrigt svart, lyfter den detaljkänslan då cockpit är ganska dominerande på Jaggan, den är större än man tror i relation till övriga flygplanet.
Det här är ju ett bygge av den typen där man egentligen hade kunnat hålla på hur länge som helst och justera, korrigera och byta ut delar. Men den här nivån fick räcka för mig. Trots modellens svagheter var det ett kul bygge av en flygmaskin som i alla år tillhört mina absoluta favoriter. Det är något med kantigheten som tilltalar mig, jag tycker att det är en av kalla krigets absoluta designlyckträffar. I synnerhet den brittiska, den franska med spetsnosen når inte riktigt samma höjder. Och sedan är det ju alltid extra bonus när man får sätta balkar och last ovanpå vingarna! Då vet man att man bygger brittiskt!
Jaggan var ju ett synnerligen kompetent attackplan, däremot inte lika motorstark som många andra jetkärror. En historia från en flygövning i Storbritannien berättar att Phantompiloter satte upp ett anslag på basen att det inte var tillåtet för Jaguarpiloterna att använda EBK:n under taxning.
Re: Airfix 1/48 Sepecat Jaguar GR.3 - Klar!
Ûberfett som man skulle sagt i RAF Germany ! En Jaguar att bli glad av, dessutom beväpnad till tänderna!
Jag undlät att skriva om det tidigare men det är helt korrekt att maskinen var rätt trött, jag slogs av att det kändes lite SK 60 under uppvisningen! Inget fel i det men det är inte det ultimata öset direkt !
Hälsningar
Magnus
Jag undlät att skriva om det tidigare men det är helt korrekt att maskinen var rätt trött, jag slogs av att det kändes lite SK 60 under uppvisningen! Inget fel i det men det är inte det ultimata öset direkt !
Hälsningar
Magnus
-
- Inlägg: 279
- Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
- Ort: Stockholm/Jordbro
Re: Airfix 1/48 Sepecat Jaguar GR.3 - Klar!
Björn,
Jag blir alltid lika imponerad av hur raskt det går med dina byggen och hur fint det blir och Jaggan blev ju inget undantag. Jag delar både ditt o Magnus gillande av Jaguaren men det är inte så ofta man ser någon byggd tyvärr, Xtra kul att det är en Airfixmodell du fått sånt fint liv i tycker jag.
Med vänlig hälsning
Rickard
Jag blir alltid lika imponerad av hur raskt det går med dina byggen och hur fint det blir och Jaggan blev ju inget undantag. Jag delar både ditt o Magnus gillande av Jaguaren men det är inte så ofta man ser någon byggd tyvärr, Xtra kul att det är en Airfixmodell du fått sånt fint liv i tycker jag.
Med vänlig hälsning
Rickard
-
- Inlägg: 1060
- Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19
Re: Airfix 1/48 Sepecat Jaguar GR.3 - Klar!
Snyggt bygge, syns inte att det är en gammal Airfix modell. Bra avvägning av vad som bör göras för att få den tillräckligt bra.
Håller helt med dig om balkarna på ovansidan av vingarna.
Anders E
Håller helt med dig om balkarna på ovansidan av vingarna.
Anders E
-
- Inlägg: 1914
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Airfix 1/48 Sepecat Jaguar GR.3 - Klar!
Läckert bygge i vanlig ordning, av ett läckert flygplan. Jag håller helt med dig om designen, den har något visst som är tilltalande. Jag byggde både den franska och den brittiska i 1/48 en gång i tiden, och den brittiska är snyggare . Även om jag nu byggde min i Omans" målning , bland det första dekaler jag gjorde själv faktiskt .
//Lennart
//Lennart
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Airfix 1/48 Sepecat Jaguar GR.3 - Klar!
Tack alla!
Magnus: Jaguaren är väl egentligen lite av ett får i ulvakläder. Eller en kissemiss i jaguarkläder. Den ser ut som ett smäckert jaktplan men är egentligen en hottad AMX eller något annat plan av lättviktsattacktypen. Men snygg är den. Det är väl knappast en överraskning att det var fransmännen som stod för designen.
Rickard: Nej, visst är det konstigt att man inte ser fler? Jag har själv bara byggt en, en tvåsitsare i 1/72, de senaste åren. Men med tanke på hur snygg den är borde det ha varit fler. Å andra sidan kan ju det något klena utbudet av kompetenta modeller påverka något.
Magnus: Jaguaren är väl egentligen lite av ett får i ulvakläder. Eller en kissemiss i jaguarkläder. Den ser ut som ett smäckert jaktplan men är egentligen en hottad AMX eller något annat plan av lättviktsattacktypen. Men snygg är den. Det är väl knappast en överraskning att det var fransmännen som stod för designen.
Rickard: Nej, visst är det konstigt att man inte ser fler? Jag har själv bara byggt en, en tvåsitsare i 1/72, de senaste åren. Men med tanke på hur snygg den är borde det ha varit fler. Å andra sidan kan ju det något klena utbudet av kompetenta modeller påverka något.
Re: Airfix 1/48 Sepecat Jaguar GR.3 - Klar!
Oj oj oj, vilket vackert alster! Fint bygge Björn.
Tänka sig, vilken chock! När man ser att det hänger grejer under (och över!) vingarna på en Fransson-kärra. Vad har hänt?
/Gabriel
Tänka sig, vilken chock! När man ser att det hänger grejer under (och över!) vingarna på en Fransson-kärra. Vad har hänt?
/Gabriel
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Airfix 1/48 Sepecat Jaguar GR.3 - Klar!
Haha! Du känner mig som byggare!
Jag är ju inte så road av last i vanliga fall, det är en jäkla massa extra pill som (i mina ögon) oftast inte tillför de vackra flygplanen särskilt mycket. Men ibland är de svåra att motstå, som i de här fallet med balkar ovanför vingarna. Dessutom blir vissa maskiner även i mina ögon rätt tomma utan last, t ex den Su-22 jag byggde för några år sedan. Där - och även här - hör liksom lasten till flygplanet. Dessutom drar de förhoppningsvis fokus från att min byggskicklighet inte alltid räcker till för att fixa till den här modellens alla tillkortakommanden.
Re: Airfix 1/48 Sepecat Jaguar GR.3 - Klar!
Tjusig listen jagga
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work