Veckans gör om gör rätt. Douglas DC-9 Nu ännu kortare. Färdiga s.3

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Veckans gör om gör rätt. Douglas DC-9 Nu ännu kortare.

Inlägg av Björn B »

Bild
DC-9-20. Dekaler från LN decals är lite svårjobbade. Dekalfilmen är ganska hård och spricker gärna när man försöker få dekalen på plats. Får även lätt skrapmärken i färgen.
Jag vet inte om det beror på att dekalerna är gamla. Nu när jag tittar på bilder ser jag att jag måste måla om motorerna. Dom ska inte vara silver undertill. Instructionerna lurades. Dom visar att dom skulle vara samma färg som undersidan av kroppen men det ska nog föreställa en skugga. Irriterande.

Bild
DC-9-50 dekaler från TwoSix Decals. Här är dekalfilmen flexibel och mer lättarbetad men den är tjockare.
Då var man halvvägs med dekalerna. Jag gillar den här varianten av "airliners" med vit topp och en rand vid fönstren men jag tycker inte om att få på dekaler på dom. Att få randen rakt är hopplöst.
Fredrik Astlid
Inlägg: 48
Blev medlem: 27 jan 2012, 14:30

Re: Veckans gör om gör rätt. Douglas DC-9 Nu ännu kortare.

Inlägg av Fredrik Astlid »

Björn, du är min favoritbyggare alla kategorier! Du kan få till pärlor av något som är mycket bångstyrigt i början.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Veckans gör om gör rätt. Douglas DC-9 Färdiga

Inlägg av Björn B »

Bild
Bild
Då får den förklaras färdig (nästan)

Bild
Bild
Bild
DC-9-20. Saknar dayglo på vingspetsar och jag funderar på att måla anti glare svart istället.

Bild
Bild
DC-9-50

Bild
Bild
Bild
Lyckades slarva bort noshjulen till bägge kärrorna. Var hitta fyra likadana hjul? Det fick bli huvudhjulen till en 1/144 Viggen.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Veckans gör om gör rätt. Douglas DC-9 Nu ännu kortare. Färdiga s.3

Inlägg av Björn B »

Bild

Bild
Orange är tillagt och jag försökte blanda till blått för att måla i det vita mellan anti glare och cockpitfönster istället för att måla om allt i svart.
Inte perfekt men det får duga.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Veckans gör om gör rätt. Douglas DC-9 Nu ännu kortare. Färdiga s.3

Inlägg av Stellan »

Mycket snyggt, Björn. Klassiska vikingaranden OCH dayglow = hög wow-faktor.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Veckans gör om gör rätt. Douglas DC-9 Nu ännu kortare. Färdiga s.3

Inlägg av magnusf »

Kul byggen och kul val av förebilder! Jag fascineras av hur omoderna de ser ut med målningsschemana och de små, "riktiga", jetmotorerna. SE-DBR hängde med hos SAS fram till december 2000 vilket inte känns för så länge sedan men det är det nog trots allt... Här är lite historik: http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=12&t=5594

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Veckans gör om gör rätt. Douglas DC-9 Nu ännu kortare. Färdiga s.3

Inlägg av Andre B. »

Björn! *ler*

Dina fina byggen fick mig att släpa hem en Airfix Boeing 707 i gammal hederlig BOAC märkning strax före jul. Tyvärr så är det den nyaste återutgåvan och inte någon av de första från 70-talet (Jo, jag byggde två på den tiden). Numera kan det konstateras att formarna inte längre är vad de varit. Knappt något passade längre utan det krävdes en heldags slipning av vingar, motorer och flygkroppen för att överhuvudtaget få ihop delarna till något som liknar en Boeing 707. Det är långt ifrån den lättbyggda nybörjarmodell det en gång var. Men dekalerna ser fina ut så det finns lite hopp...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Veckans gör om gör rätt. Douglas DC-9 Nu ännu kortare. Färdiga s.3

Inlägg av Stefan S »

Snygga byggen. Kom på att jag har dekaler med dem klassiska SAS målningen från Jet Set.

Stefan
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Veckans gör om gör rätt. Douglas DC-9 Nu ännu kortare. Färdiga s.3

Inlägg av Ulf Lundberg »

Gillar.
Jag tycker du fått ihop helhetsintrycken riktigt bra.
Uffe
Skriv svar