Jaktraketkapslar på Saab J35F

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Gert J
Inlägg: 40
Blev medlem: 10 aug 2013, 20:44
Namn: Gert Johansson

Jaktraketkapslar på Saab J35F

Inlägg av Gert J »

Tänkte bygga en Hasegawadrake i 1/48 med jaktraketkapslar. Hur hängdes jaktraketkapsel m/57 på 35F? Har letat lite i min dokumentation men hittar tyvärr ingen bild. På 35B t.ex. användes Y-pylonen under kroppen. Användes den även till 35F? Någon som har en bild eller kan hänvisa till bild? Laddades kapseln bakifrån eller framifrån med raketer.
Gabriel
Inlägg: 648
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jaktraketkapslar på Saab J35F

Inlägg av Gabriel »

Precis som på tidiga Drakar ersätter jrakkapslarna fälttankarna. Eftersom sena Drakar hade två balkar under kroppen användes inte Y-balken. Den här sidan är väldigt användbar när det gäller svenska stridsflygplan: https://www.aef.se/Flygvapnet/Notiser/J35F_Notis_2.htm
Här kan du även hitta skisser med beväpningsalternativ.

Så vitt jag vet laddades kapslarna framifrån, men det kanske någon annan vet bättre.

/Gabriel
Gert J
Inlägg: 40
Blev medlem: 10 aug 2013, 20:44
Namn: Gert Johansson

Re: Jaktraketkapslar på Saab J35F

Inlägg av Gert J »

Tack för ditt svar Gabriel! Balken som kapseln monterades på heter alltså J5K. Är den snarlik den som heter J5? Med Meastros Y-balk följer en skena/balk för Rb 24 samt en för jaktraketkapseln. Skall kapselns skena/balk användas ihop med en J5 för att ge en J5K??
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Jaktraketkapslar på Saab J35F

Inlägg av Nicklas Karlén »

I Boken Nordic Airpower 6 som täcker SAAB 35 Draken på sidan 86 så finns det ett par bilder på J 35J med jaktraketkapslar M/57 under vingarna och fälltankar under kroppen men utan noskåpa så man ser främre änden på raketerna.

Om man kunde hänga kapslarna på J versionen på detta vis så kunde man säkert göra det på F versionen också.

/Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Gert J
Inlägg: 40
Blev medlem: 10 aug 2013, 20:44
Namn: Gert Johansson

Re: Jaktraketkapslar på Saab J35F

Inlägg av Gert J »

Tack Nicklas för ditt svar. Om du tittar på den webbsida som Gabriel hänvisar till ovan så hängdes kapslarna under kroppen o. attackraketerna under vingarna på 35F. 35J avviker ju från 35F på flera punkter så det kan förklara orsaken till att det gick att hänga kapslarna under vingarna. Har du någon idé om hur en J5K balk såg ut?
PederT
Inlägg: 603
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Jaktraketkapslar på Saab J35F

Inlägg av PederT »

Av vad man kan utläsa på de bilder som finns i Widfelts Drakenbok, Så Skulle J5K betyda J5-balk att hänga på Kroppen, medan J5Y analogt skulle vara en Y-balk. Jag kan ha fel. Balken betecknas i boken endast som J5, så jag antar att Y resp K är ett tillägg.

//Peder
Gert J
Inlägg: 40
Blev medlem: 10 aug 2013, 20:44
Namn: Gert Johansson

Re: Jaktraketkapslar på Saab J35F

Inlägg av Gert J »

Hej Peder !
Då har vi dragit samma slutsats !!
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Re: Jaktraketkapslar på Saab J35F

Inlägg av kyrkis »

Hej!
J35F kunde bara ta jaktraketkapseln under kroppen, monterad på balk J5. Endast J35J kunde ta den under vingarna monterad på samma balk J5.
Y-balken användes nog mest på J35A/B.

Mvh
kyrkis
Gert J
Inlägg: 40
Blev medlem: 10 aug 2013, 20:44
Namn: Gert Johansson

Re: Jaktraketkapslar på Saab J35F

Inlägg av Gert J »

Tack för svaret! Jo det verkar stämma. Jag har nu kollat flera källor och allt pekar på det du skriver. Tack till alla för svar, nu ska jag skaffa kapslar m.m. för att hotta upp byggsatsen. Tanken är att det ska bli en 35F1 från F12.
Skriv svar