English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Namn: Andre

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar!

Inlägg av Andre B. »

Aj, att bo lite för nära Ugglarp är inte bra. Tack vare det så kom jag att tänka på ditt fina bygge Björn. Av någon anledning har jag aldrig byggt någon Canberra. Nu blev jag sugen på att leta upp en i 1/72 med vad det innebär.

Har läst några byggtrådar på Britmodeller av Canberror i 1/72 och förstått att det varit några resor att få till en fin modell med vad som finns att få tag i ute på marknaden. Men med ditt fina bygge som förebild så känns det ändå som man måste leta upp en lämplig modell i 1/72.

Och lite verkar det väl som om det är AMP's Canberra som gäller med möjlighet att bygga en variant med "blyertspennan" men även vad jag förstått "lansennosen"!

http://www.ipmsdeutschland.de/FirstLook ... a_T11.html

Lite märkligt att ingen återförsäljare tagit hem den här modellen. Varken Alfa, Dinomin eller någon annan. Har den varit för okänd för de flesta av oss?

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

jag såg den på AIM idag men väntar med att köpa den ett tag.
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Björn B skrev:jag såg den på AIM idag men väntar med att köpa den ett tag.
Då höll vi nog i samma modell... *s*

Det var en rätt packad påse med delar som inte var helt lätta att titta närmare på. Men det jag såg tyckte jag såg mycket bra ut. Men avvaktar lite med tills jag läst lite mer omdömen och erfarenheter av att bygga den. Särskilt som det var en prislapp på den som inte direkt medgav ett impulsköp. Men det känns lite som att det kan bli modellen som kan bli bra till jul...

https://www.britmodeller.com/forums/ind ... -approach/&

Alfa Hobby skulle titta på möjligheten att ta hem den...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Ser man på, min gamla tråd har vaknat igen! :) Den här är fortfarande en av mina egna favoriter bland alla de modeller jag byggt.

Det finns en byggrapport av den nya 1/72:an i ett av årets nummer av Airfix Model World (inte just denna version, men samma modell i grunden). Den verkar vara normal kortseriestandard, helt okej passform utan att vara en Tamiya, direkt. Hjulen tycks vara i starkt behov av byte, men i övrigt borde det gå att bygga en Tp 52 direkt ur lådan. Och det stämmer att båda nosarna är med.
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Utan att prova hur bra delarna passar ihop får jag nog säga att av det jag såg av innehållet i lådan att kvalitén verkade rätt mycket högre än normal kortseriestandard. Hade jag lagt Revell's P-51B eller Airfix P-51D bredvid så skulle jag inte kunna säga att den är sämre gjord utan snarare bättre.

Det finns några frågetecken rörande längden på modellen och hjulen som du nämner. Men rörande nosarna så tycker jag de såg mycket bra ut. Och det gäller särskilt lansen-nosen...

Vänligast
André

Björn Fransson
Kontakt:

Nja, "kortseriestandarden" numera är ju rätt hög. Jag tänkte mer på typ hur Special Hobby såg ut för ett par år sedan.
Björn Fransson
Kontakt:

Hittade för övrigt en byggtråd på Britmodeller som avslöjar lite mer om utmaningar och fördelar med den nya, efterlängtade, 1/72:an!

https://www.britmodeller.com/forums/ind ... erra-b2t4/
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Det där ser ju rätt lovande ut. Får nog skriva in den modellen på önskelistan till jultomten...

Mvh. André

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Ett AMP Tp 52 bygge på Britmodeller...

https://www.britmodeller.com/forums/ind ... rra-tmk11/

Skriv svar