Matchbox Swordfisch 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
jojn
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 jul 2018, 21:10
Namn: Johan Johansson

Matchbox Swordfisch 1/72

Inlägg av jojn »

Appropå sommarbygge. Här kommer ett som nu kommer pågå ett tag. Jag är långsambyggare.

Bakgrunden är denna, och äras den som äras bör. Joakim Hultman fick en goodybag av Stellan i samband med ett byggmöte i våras. Alla som var närvarande hjälpte glatt och oombett till att inspektera innehållet. Längst ner i påsen fanns en halvbyggd Matchbox Fairey Swordfisch 1/72 från 1974. Enligt prislappen betingade denna vara 8 kronor och 75 öre. Med ett vänligt varggrin sa Joakim till mig -"eftersom du sagt att du måste bygga allt du får, så får du denna". Och så rätt han har. Jag bygger inte stash'ar utan modeller. Följaktligen måste den byggas.
1 Boxart.jpg
1 Boxart.jpg (3.52 MiB) Visad 7984 gånger
Boxarten är som gjord för ett sommarbygge med grav nostalig.

Jag kompletterade med nya dekaler från Hannants.
2 Dekaler.jpg
2 Dekaler.jpg (3.89 MiB) Visad 7984 gånger
Stellans förarbete är duktigt bra. Han har helt klart en Masterexamen i slipning. Kropp och vingar är klara.
3 Modell.jpg
3 Modell.jpg (4.2 MiB) Visad 7984 gånger
Min idé är nu att lära mig att rigga, varför jag beställde platt riggtråd via Uschi van der Rosten. Det var onödigt eftersom leveransen visade sig vara "vanlig" syntetisk vävtråd från Prym (se tråden om platt riggtråd i Allmänna Forum.

Fortsättning följer
/JJ
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Matchbox Swordfisch 1/72

Inlägg av Andre B. »

Hade närmast förträngt att även Matchbox gett ut det där flygplanet. Airfix första utgåva fick mig att sky Swordfish för alltid. Men det är alltid roligt att se när någon ger sig på ett hopplöst bygge och lyckas över förväntan! *ler*

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Matchbox Swordfisch 1/72

Inlägg av Stellan »

Kul att den kommer till användning. Det är sååå skönt att bara göra sig av med allt och rensa hårt.
Stellan Schroeder Englund
jojn
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 jul 2018, 21:10
Namn: Johan Johansson

Re: Matchbox Swordfisch 1/72

Inlägg av jojn »

Något lurt är det med Swordfishen. Får se vilka problem som dyker upp. Första steget är att dekorera kroppen med 3D-effekter. Startar med att massproducera små stansade delar som ska illustrera låsen till kroppsplåtarna.
4 Punch.jpg
4 Punch.jpg (4.6 MiB) Visad 7930 gånger
Oljekylaren dekoreras med överskott från fotoets.
5 oljekylare.jpg
5 oljekylare.jpg (3.64 MiB) Visad 7930 gånger
Låsen till kroppsplåtarna är i skala överdrivet stora. Ett medvetet experiment för att kompensera antalet. Fastlimmade och nerslipade. Oljekylaren klar.
6 Kylare.jpg
6 Kylare.jpg (342.62 KiB) Visad 7930 gånger
Än så länge har det gått bra. Men som Andre skrev "hopplöst bygge" kommer garanterat bita mig när jag som minst anar det.
Fortsättning följer.
Mvh
/Johan
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Matchbox Swordfisch 1/72

Inlägg av hanfeh »

Verkar vara en intressant stans med varje tiondel mm. Var kan man köpa den?
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Matchbox Swordfisch 1/72

Inlägg av Andre B. »

Var det sådana lås med "hårnål" som man ser på motorhuven att på racerbilar?

Ser fint ut!

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
jojn
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 jul 2018, 21:10
Namn: Johan Johansson

Re: Matchbox Swordfisch 1/72

Inlägg av jojn »

Stansen beställde jag från RP Toolz, http://rptoolz.unas.hu. Inte billig men ruskigt bra. RP ToolZ har farligt roliga saker att förköpa sig på om man är verktygsfetischist. De levererade mycket snabbt, inom 5 dagar. Bara plus m a o.

Ang "låsen" så har jag bara utgått från referenser på nätet. Vad jag kan se är det inte en lösning med "hårnål". Uppfattar istället det som en lösning för vilket det krävdes ett verktyg.
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Matchbox Swordfisch 1/72

Inlägg av hanfeh »

Tack för tipset. Har gått förbi RP Toolz både på nätet och utställningar utan att notera just denna stans. Som du säger 70 eur är inte billigt.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Matchbox Swordfisch 1/72

Inlägg av Joakim Hultman »

Det gläder mig något oerhört att du gett dig i kast med att bygga denna. :D
jojn
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 jul 2018, 21:10
Namn: Johan Johansson

Re: Matchbox Swordfisch 1/72

Inlägg av jojn »

Nu till momentet leka med nya verktyg. En "Chopper" med vilket räta vinklar blir lättare att få till när styren ska skäras.
7 Chopper.jpg
7 Chopper.jpg (4.83 MiB) Visad 7864 gånger
Skar till en uppsättning "hittepå-fästen" till vingarnas kommande riggning. Limmade fast. Sen blir det att slipa ner dem och borra hål genom dem alla.
8 Vingar.jpg
8 Vingar.jpg (4.26 MiB) Visad 7864 gånger
Därefter limmades vingstagen fast. Jag lät dem falla in i sin naturliga vinkel. Tänkte att någon konstruktör tänkt.
9 Stag.jpg
9 Stag.jpg (4.33 MiB) Visad 7864 gånger
Mvh
/JJ
Skriv svar