Platt riggtråd

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Platt riggtråd

Inlägg av Björn B »

På denna Wallace använde byggaren platt riggtråd: https://www.tapatalk.com/groups/hypersc ... 96303.html
Jag jagade runt för att se om tråden fanns i Europa och hittade den hos Gütermann. Nr.8001. Sliver (Obs. inte silver) eller Sulky. Bägge finns med på texten på rullen så det verkar vara samma tråd.

Då är bara frågan, vilka plan är det som behöver denna?
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Platt riggtråd

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Vet inte om några flygplan men vet om att så kallad "webbing" inte är ovanligt på kappseglingsbåtar. Tamiya gav ju ut Vo-60:in Yamaha i modell (vill ha) och Heller gav ut Playstation. Båda båtarna hade webbing på ett antal ställen på däck och i riggen. Revell har även gett ut en os-jolle (en Laser) men den båten har mig veterligen ingen webbing...

Kan tänka mig att bil och mc byggare kan ha intresse med av den där tråden liksom figurbyggare. Bara en sådan sak som träns, sadelgjordar och tyglar till hästar i tillbörlig skala.

Skulle den inte kunna funka till säkerhetsbälten i flygplan med? Eller för att spänna fast livflottar och annan utrustning?

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Platt riggtråd

Inlägg av olindau »

Hade inte samtliga brittiska biplan sk. RAF wire dvs en profilerad stållina (kanske wire)för att minska luftmotståndet.
DSC_0752.JPG
DSC_0752.JPG (3.76 MiB) Visad 6496 gånger
Sopwith Dolphion från Hendon (om jag minns rätt)
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Platt riggtråd

Inlägg av Björn B »

Jag hade en svag känsla om många RAF-kärror men är det mellankrigstid eller hade man det redan under VK1?
En del amerikanska kärror verkar också haft det.
Bredden på tråden är ca. 0,3 mm och tjockleken under 0,1 så användningsområdet är kanske inte så stort.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Platt riggtråd

Inlägg av Stellan »

De flesta om inte alla brittiska kärror from vk 1 o framåt hade smidd riggning med profil för att minska luftmotståndet.
Stellan Schroeder Englund
jojn
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 jul 2018, 21:10
Namn: Johan Johansson

Re: Platt riggtråd

Inlägg av jojn »

Jag jagade också platt riggtråd. Inte lätt. Via alldeles för komplicerade stigar på nätet så beställde jag via Uschi van der Rosten. När tråden väl levererats efter rätt många veckor så kunde jag konstatera att det kunde gått mycket fortare och blivit betydligt billigare om jag vetat lite mer.
Riggtråd.jpg
Riggtråd.jpg (2.75 MiB) Visad 6461 gånger
Så, för en spottstyver kan du beställa denna tråd som är en "vanlig" elastisk, platt syntettråd som finns i välsorterade sybehörsbutiker. Annars hittar du den enkelt på nätet. Produktnamnet är Prym.

Bättre bild än så kunde jag inte ta på "plattheten", men platt är den. Sen är frågan hur platt den kommer att uppfattas på en modell? Jag testar på en Swardfisch 1/72. Svaret kommer finnas i en annan tråd.
Riggtråd platt.jpg
Riggtråd platt.jpg (1.88 MiB) Visad 6461 gånger

Mvh
/Johan
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Platt riggtråd

Inlägg av Stellan »

Tyvärr är min erfarenht av plat elastisk tråd inte alltför god. Det verkar som att det är svårt att få till bredden konsekvent, den ser lite vågig ut. Vill minnas att ajg har en tråd vid namn Gold Zach eller så.
Stellan Schroeder Englund
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Platt riggtråd

Inlägg av Mats Averkvist »

Stellan skrev:De flesta om inte alla brittiska kärror from vk 1 o framåt hade smidd riggning med profil för att minska luftmotståndet.
Var har du fått det ifrån?
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Platt riggtråd

Inlägg av Stellan »

Mats Averkvist skrev:
Stellan skrev:De flesta om inte alla brittiska kärror from vk 1 o framåt hade smidd riggning med profil för att minska luftmotståndet.
Var har du fått det ifrån?
Läst mig till och vad jag kan se på bilder. Finns säkert undantag ( om jag nu inte är helt ute o cyklar...) men jag kan inte se någon anledning att man skulle frångå denna uppfinning förutom kostnaden. Vet inte hur det var med ev minskad sträckning av smidda stag jämfört med wire. Tyskarna körde väl med vanlig rund wire. Vet inte riktigt hur utvecklingen såg ut i USA Japan Frankrike osv.
Stellan Schroeder Englund
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Platt riggtråd

Inlägg av Joakim Hultman »

Minns att det på flygmuseet vid Cosford fanns ett brittiskt monoplan från första världskriget (minns ej namnet på den), som hade rätt kraftig platt rigg.

Den amerikanska Peashootern hade även den platta rigglinor.
Skriv svar