Vad blir ditt sommarbygge för något?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av Andre B. »

Färgerna på Ta 152:or lär nog diskuteras i evigheter. Men det känns lite otroligt att de skulle avvika mycket från sena Fw. En av många trådar på Britmodeller om färgerna på Ta 152H...

https://www.britmodeller.com/forums/ind ... ve-answer/&

Det finns nog mycket utrymme för egna tolkningar där...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av Andre B. »

Efter lite plock med lådor så dök det upp en gammal surdeg på bordet - Italeri's F6F-3/5 Hellcat.

Den blev liggandes i sin låda då det uppdagades ett stort antal brister när det handlar om den här modellen. Saker som en "felvänd motor", landningställ som har fel vinkel, fönster och vindruta som passar dåligt. Flaps, roder mm. Listan blev rätt lång.

Men på något sätt så har jag lyckats lösa det ena problemet efter det andra under pågående fotbollsmatcher. Och plötsligt så ser det ut som att det finns hopp för denna lilla modell som såg så fin ut i lådan. Undrar om man på Italeri ens provbyggde modellen innan man skickade ut den till återförsäljarna?

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Frasse
Inlägg: 201
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av Frasse »

Köpte en 1/24 Hawker Hurricane av Mats och Lisa på GGG och häromdagen var jag bara tvungen att börja på den. Modellen var påbörjad och flera delar limmade men inte målade. Jag började med cockpitten och kollade på nätet efter referenser, verkar som att sätet och rörkonstruktionen runt om skall vara silver/aluminiumfärgat. Har planer på att göra en finsk individ då det finns masker till det från Montex med artnr.K24018. Troligen blir det den enda överlevanden finska Hurricanen HC-452.
Göran
Paint it black ! :twisted:
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av Andre B. »

Revell gav ju ut en Hurricane i 1/72 med dekaler för en finsk maskin. Lite osäker dock på om det finska flygvapnet hade några Mk.II. Vill minnas att de bara hade ett antal MK.I och där finns ju Airfix senaste utgåva i 1/72...

https://www.scalemates.com/kits/945785- ... ane-mk-iib

Bilder från den Hurricane som finns i Finland har varit referens vid många MK.I byggen de senaste åren.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av Snussugen »

Denna är inte långt från att bli färdig. Airfix första release av deras 1/24 Spitfire. En vän i USA skänkte mig denna. Han hade köpt den 1970 eller däromkring. Den har legat obyggd på en varm vind i många år, och således var några delar krökta. Jag lyckades rädda allt utom undervingarna som jag fick köpa nya av Airfix. Men! Ingen flash. Noll. Älskar't. Tror den största utmaningen var att trycka in fälgarna i däcken - de är stenhårda! Dekalerna var totalförstörda, men även där hade jag tur och fick ett ark av en vän. Det blir en KL-B med kiwipippin på sidan.

Bild

Bild
Live & let dry.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Vad blir ditt sommarbygge för något?

Inlägg av Andre B. »

En stor fågel på bordet! *ler*

Byggde själv Airfix Messerschmitt för drygt 40 år sedan. Roligt att se ditt bygge!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar