Mustanger och lite allmänt...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Mustanger och lite allmänt...

Inlägg av Andre B. »

Börjar förstå varför man sällan ser färdigbyggda P-51A, B och C i 1/72. Det är elva fönster som skall maskeras innan målning (jämfört med fyra på en P-51D). Blir nog tvungen att köpa ett maskset från Eduard för den här modellen.

För övrigt så verkar huven ofta varit dåligt gjuten till Revell's P-51B. Lite synd då det annars är en i grunden bra modell. Den skulle även vinna på att få en ny stol i cockpit. Där kan mycket vinnas på att byta ut stolen mot en ny från Pavla...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Mustanger och lite allmänt...

Inlägg av christer k »

Är det den P-51B som har artikelnummer 04137?

Jag började på ett exemplar i slutet på 1990-talet när den var nyutgiven (copyrightdatum på boxen är 1998). Jag vet inte om jag fick ett dåligt exemplar, men det har gått åt ganska mycket spackel. Huven var för smal så jag fick slipa ner flygkroppen lite för att få en jämn övergång. De bakre vingkanterna var mycket tjocka så de fick slipas ner på insidorna. Hjulen var hemska och jag har ersatt dem med True Details (vilka ser ut som om de hade punktering, så jag fick skära bort lite på sidorna). Stolen och resten av cockpiten är ersatt med ets från Eduard, fast det syns inte så mycket när huven sitter på. Jag har skippat rakettuberna under vingarna och den har bara dropptankar. Den ska byggas som "Tommys Dad" i Olive Drab/Neutral Grey med dekaler från Aeromaster. Nu är det bara kvar att slipa lite spackel och maskera huven, så kan den lackas. Tänkte använda Tamiyas akrylfärger som omväxling, annars använder jag bara Humbrols enamel. Det har gått ganska långsamt framåt, mycket beroende på alla problem, men den ska bli klar någon gång.

En sak jag funderat på beträffande Mustangerna är om man egentligen borde spackla igen panellinjerna på vingarnas framkanter. Jag har läst att de fylldes med vax för att förbättra luftflödet.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Mustanger och lite allmänt...

Inlägg av Andre B. »

Roligt att du skriver och berättar om din Revell Mustang Christer. Den Revell utgåva jag har är den med artikelnummer 04182. Så anar att den modell du har är den P-51B/C med den brittiska huven?

Kan säga det annars att passformen i stort har varit väldigt fin på de två Revell P-51B jag har. Har inte behövt spackla eller slipa någonstans och den är väl i nivå med Airfix senaste P-51D. Behöver inte ens limma dit vingarna. De bara klickar på plats vilket underlättar målningen mycket. Målar ju gärna vingar och flygkroppen var för sig när jag bygger Mustanger.

Jag brukar annars just fylla igen berörda skarvar/panellinjer på vingarna. Finns rätt mycket info om vilka ytor som spacklades, slipades och målades tillgängliga.

Lite om mina egna byggen med bilder finns här...

http://ipmsgoteborg.clubdiscussion.net/ ... v-fullblod

Känner annars inte att hjulen är särskilt hemska. Utan det är stolen i cockpit samt huven som sticker ut. Något jag aldrig tänkt på i sammanhanget är att stolen i en P-51B/C inte är densamma som i P-51D. De enda som jag sett som gett ut en riktig P-51B stol är Pavla.

https://www.1001modelkits.com/p-51-must ... demy-.html

Jag har annars fått använda två huvar för att skapa en som är acceptabel om än inte bra. Så nu får jag hoppas att Revell har vänligheten att ge mig en ny huv till den P-51B som är utan huv.

De två flygplan jag bygger är Z-Hub och Hot Pants. Hot Pants har varit en liten utmaning målningsmässigt. Men än så länge har det gått enligt plan...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Mustanger och lite allmänt...

Inlägg av christer k »

Andre B. skrev: Den Revell utgåva jag har är den med artikelnummer 04182. Så anar att den modell du har är den P-51B/C med den brittiska huven?
/André
Nej, den har den normala huven:
https://www.scalemates.com/kits/123482- ... 1b-mustang
Mustang III med den engelska huven har artikelnummer 04133.

Den Eduard ets-sats jag använt har nummer 72 290 och är avsedd för Revells P-51B:
https://www.scalemates.com/kits/118118- ... 1b-mustang
Jag hade lite problem med cockpiten då de flesta interiörfoton jag hade var på P-51D.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Mustanger och lite allmänt...

Inlägg av Andre B. »

Revell har bytt nummer på modellen. De jag har är samma modell men med art.nr. 04182. Det enda man gjorde var att ändra lite på utseendet på lådan tydligen...

Den stolen såg rätt och riktig ut. Jag letade mest efter stolar i resin. Men kände att jag kunde bygga om den stol som följde med. Man ser ju inte så mycket ändå... *ler*

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Mustanger och lite allmänt...

Inlägg av Andre B. »

Röda fälgar på P-51B...

Ja, det verkar varit något allmänt förekommande att man målade fälgarna röda på "B-mustanger". Och då enbart på utsidan som det verkar och inte på insidan. Hot Pants verkar ha haft röda fälgar bland annat...

https://www.rebell.com/svenskt/decals-m ... weden.html
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Mustanger och lite allmänt...

Inlägg av Andre B. »

Mary Ann...

...är ju en annan nödlandare som är intressant att bygga. Det flygplanet gjorde ju sedan lite karriär i flygvapnet även utan vingar...

http://www.forcedlandingcollection.se/U ... ryann.html

Det kan ju vara en trevlig maskin att bygga med. Har man lite dekaler kvar från Tamiya's Mustang (60749) så kan man använda den rödgula "checkerboarden" till nosen på denna maskin. Tyvärr så lade inte Tamiya till något gult band till spinnern bland dekalerna men känner lite att Revell 15 stämmer bäst.

Mary Ann var nog annars inte osannolikt målad i brittiska färger. Så jag skulle nog använda dark green och medium sea grey till detta flygplan. Ett alternativ till olive drab och neutral grey.

Lämpliga dekaler annars finns utgivna av LPS Hobby. Det gäller då både dekaler till spinner och nos liksom callsign.

http://www.internetmodeler.com/scalemod ... Decals.php

Det står annars något skrivet under huven på sidan på Mary Ann. Man ser det på en av bilderna på sidan 21 i "J26 Mustang" boken. Men jag har inte kunnat med säkerhet läsa vad det står. Någon som vet?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
kimskarby
Inlägg: 63
Blev medlem: 08 dec 2017, 14:05
Namn: Kim Skarby

Re: Mustanger och lite allmänt...

Inlägg av kimskarby »

På tal om Mustanger... Är det någon som vet om Airfix "nya" P-51D är samma som den gamla med svenska dekaler i ny låda bara?

/Kim

Bild
Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mustanger och lite allmänt...

Inlägg av magnusf »

A01004 {i röda lådan) är ny (2012), har inget gemensamt med svenskboxningen. Det är en väldigt trevlig modell!

Hälsningar Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Mustanger och lite allmänt...

Inlägg av Andre B. »

Båda modellerna har getts ut ett antal gånger i olika lådor. Men så länge du köper en modell i en "röd låda" så får du den senaste och bästa modellen.

Önskar du bygga en svensk Mustang får du dock köpa dekalerna separat då den senaste utgåvan än så länge inte blivit utgiven med svenska dekaler. RBD's dekaler är väldigt fina.

https://www.rebell.com/dekaler/dekaler- ... art-1.html

Airfix har gett ut tre olika P-51D Mustanger i 1/72 genom åren. Den första går nog knappt att få tag i idag. Den andra utgåvan är den som gavs ut med bland annat svenska dekaler. Den tredje och nog bästa och mest prisvärda modellen idag oavsett tillverkare är den man finner i de röda lådorna.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar