Jag råkade superdetaljera en HKP 10 Super Puma 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Jag råkade superdetaljera en HKP 10 Super Puma 1/72

Inlägg av Henrik R »

Det här är lite helt otippat gjort av mig. Att "degradera" mig till skala 72. Den rätta skalan enligt många. Det svåra med detta är faktiskt själva skalaändringen för mig. Det var bland det jobbigaste tycker jag. Sen att bygga en helikopter som var svensk var också en utmaning. Innan ni dömmer ut allt jag glömt, så tänk på att jag ville bli klar med den. Jag ville inte lägga till saker i evighet. Men jag har faktiskt lagt till det jag tycker var uppenbart. Ja jag vet att det inte är en Svensk IP, men den såg bra mycket bättre ut än original. Huvudwinchen och reservvinchen var en utmaning, men det gick.Sen är det inte mycket till inredning bakom cockpit. Fotstegen på utsidan kändes som "way out of scale" så dem behövde skratchas, med sedervanlig lödning, Nåväl, Jag försökte i allafall bygga en någorlunda HKP 10. Dekalerna var rent skämt (Italeri borde skämmas)men det kan jag inte göra så mycket åt nu.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Jag råkade superdetaljera en HKP 10 Super Puma 1/72

Inlägg av Björn G »

Ja, jäklarns vad den blev fin!

Och du bara "råkade" göra detta!?! :D
SebastianP
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 mar 2018, 21:55
Namn: Sebastian Palm

Re: Jag råkade superdetaljera en HKP 10 Super Puma 1/72

Inlägg av SebastianP »

"Det var inte meningen, jag bara råkade..." bygga den snyggaste HKP-10 jag nånsin sett... Oj vad glad jag skulle bli om jag kunde få till *den* sortens hobbyolyckor...
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Jag råkade superdetaljera en HKP 10 Super Puma 1/72

Inlägg av Johan Elvin »

Låt det bli en lärdom till nästa gång. Gör aldrig om det misstaget igen.
Alla vi andra som ser bilderna blir skadade när vi tappar hakan i marken.

:shock:
Fantastiskt bra resultat blev det.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Jag råkade superdetaljera en HKP 10 Super Puma 1/72

Inlägg av Lennart 12 »

Underbart fin modell , mycket lyckat misstag" Henrik :-) //Lennart
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Jag råkade superdetaljera en HKP 10 Super Puma 1/72

Inlägg av magnusf »

Har vi inte haft diskussionen om skalorna flera gånger innan? Du håller dig till fetingarna och jag håller mig till leksaksskalorna och aldrig mötas vi två :) ! Otroligt fin. Hur lång tid tog den att bygga, du är ju rätt snabb även med stora modeller?

Bild
Bild på en systerkärra som jag fångade i Linköping 2012. Niklas här på forum sitter med i den förresten :) !

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Inlägg: 642
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jag råkade superdetaljera en HKP 10 Super Puma 1/72

Inlägg av Gabriel »

Jag kan inte annat än att hålla med alla andra, ett otroligt snyggt misstag!

Nu ska vi ju inte göra Magnus arg, men jag tycker absolut att du bör pröva lite fler byggen i rätt skala. :D

/Gabriel
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Jag råkade superdetaljera en HKP 10 Super Puma 1/72

Inlägg av Lerxzt »

och då menar du 1:35 Gabriel eller hur ;) Mycket fin liten modell Henrik! Tummen upp!

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Jag råkade superdetaljera en HKP 10 Super Puma 1/72

Inlägg av Henrik R »

Tack för kommentarerna alla! Ja jag "råkade" liksom se kartongen ligga högt uppe i min modellhög, Den hade legat där sen 2014. Just 2014 så var det den stora branden i Västmanland och jag såg en hel del Super Pumor ovan huvudet. Då fick jag ett sug att bygga en. Sen har det runnit ut i sanden. Tills nu.

Magnus-->Det tog 10 dagar att bygga den när jag räknar. Började första Mars, men hade några helger jag var upptagen med annat. Jag har inte många 1/72:or i min stash så det känns som om jag inte kan konkurera med dig i den skalan :-)
Niklas suveräna walkaround och bygg-PDF var guld värd. All heder till honom.
Senast redigerad av Henrik R den 14 mar 2018, 19:26, redigerad totalt 1 gånger.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Jag råkade superdetaljera en HKP 10 Super Puma 1/72

Inlägg av Janne.S »

Enormt tjusig liten sak :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar