Siffror på fenan, "Lövhögsviggen"

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Siffror på fenan, "Lövhögsviggen"

Inlägg av Björn B »

Siffrorna verkar ha funnits både standardröda och dayglo. När, Var, Hur? är nästan frågan. När användes respektive typ?
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Siffror på fenan, "Lövhögsviggen"

Inlägg av Mats Averkvist »

Vad menar du med standardröd? Endast dayglo väl...?!

... Och gula... AJ 37 på F 7...
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Siffror på fenan, "Lövhögsviggen"

Inlägg av Björn B »

Det var något jag läst i förbigående någon gång men jag kan inte hitta några uppgifter om normalröda bokstäver och inte heller någon bild som stöder det heller.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Siffror på fenan, "Lövhögsviggen"

Inlägg av Andre B. »

Jag känner nog lite att de mest var röda. Men Bergwall är väl den som kan redogöra för det? I vilket fall så nämns både röda och dayglo när det gäller dekalarken till lövhögsviggarna...

http://www.mooserepublic.se/product/ajs ... gen-172-2/

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Siffror på fenan, "Lövhögsviggen"

Inlägg av Stellan »

Frågan borde väl få sitt svar genom boken Kronmärkt, om någon sitter på ett exemplar. Har inte mitt tillgängligt.
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Siffror på fenan, "Lövhögsviggen"

Inlägg av Björn B »

Boken nämner dayglo och alla bilder jag tittat på styrker det. På svartvita bilder är siffrorna väldigt ljusa vilket jag tolkar som dayglo och inte normal röd. Bilder på Lotus Indybil förklarar min ståndpunkt.

Bild
Bilen är dayglo men botten på STP-märken är röd. Syns inte så bra på färgfoto

Bild
men på en svartvit bild är det stor skillnad. Dayglo på denna bild ser ut som siffrorna på svartvita bilder.
marcusjohnson717
Inlägg: 68
Blev medlem: 28 jan 2012, 18:00
Namn: Marcus Johnson
Ort: Moholm

Re: Siffror på fenan, "Lövhögsviggen"

Inlägg av marcusjohnson717 »

Jag upplever att på AJ/SH/SF så var det mer röda siffror. Samma på JA, dock har jag sett JA i kammo med dayglo med. Frågan är om siffrorna upplevs annorlunda på kammo än på grå maskiner, alltså att det skulle vara samma fast man upplever den mer röd mot bakgrunden.

//Marcus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Siffror på fenan, "Lövhögsviggen"

Inlägg av Andre B. »

Vill minnas att siffrorna på Heller's dekalarken var rätt röda vilket gjorde att jag fick köpa ett ark med dayglo siffror separat när det blev "inne" med att bygga Viggen med dayglo märkning.

Robert Bergwall kan nog redogöra då han lade ner rätt mycket arbete för underlaget till dekalarken.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Siffror på fenan, "Lövhögsviggen"

Inlägg av bergwall »

Hej,
En lurig fråga som jag funderade lite på då jag satt med Viggen-dekalerna. Jag har kom fram till att standarden oftast var "vanligt röda" eller mörkare röda siffror på AJ/SF/SH/SK än motsvarande JA, men det är möjligt det fanns olika toner av dayglo. Referenser har jag lite svårare att redogöra för, jag har vissa märknings- och målnings-ritningar för Viggen men ingen som specar siffrorna. Jag har pratat med en del tekniker (och jag har även själv i begränsad utsträckning jobbat med båda AJ och JA) därför har jag känt mig ganska bekväm i påståendet att AJ hade mörkare siffror än motsvarande mönstermålade JA.

Moderna flygplan är ju fina på det viset att man får en drös med bilder bara genom att söka på nätet och man har återigen hamnat i bildtolkningens jobbiga djungel.

Bild
Bild
http://members.chello.nl/~f.vanvoorst/

Bild
http://www.britmodeller.com/forums/inde ... 37-viggen/

En JA
Bild
http://members.chello.nl/~f.vanvoorst/

Ytterligare en ganska tidigt märkt JA
Bild


Det verkar dock finnas undantag. SF och SH på F13 fick i vissa fall vingsiffror likt JA och det är möjligt man även förde över samma typ av nyans på fensiffrorna. Den här bilden har jag egentligen ingen rättighet till men den kändes ändå betydelsefull så jag har visat den i begränsad variant nedan. Fotografen är Leif Larsson och har förekommit på Facebook-gruppen för Viggen.
Bild
(Hoppas Photobucket funkar fortfarande.....)

Den här bilden tolkar jag som att man målat blixten med "vanlig röd" och siffrorna är dayglo röd. Den närmast mönstermålade maskinen, ja vad säger ni om den?
Bild
https://forums.eagle.ru/showthread.php?p=2590212

Edit: Jag tror att det i båda fallen (vanligt röd för AJ och dayglo röd för JA) rör sig om självhäftande film i de flesta fallen och inte målade siffror med schabloner. Detta kan medföra att tonerna ser annorlunda ut i svartvita bilder än om de hade varit målat med konventionell färg.

Det här borde dock vara ganska enkelt att bottna i, det finns en AJS (37097?) på Ope flyg & lotta-museum och det finns lös dayglo-film för JA i förrådet där å man kan enkelt klättra upp på vingen och jämföra. Jag kanske återkommer i ärendet när det tinat!

Intressant bild på Lotusen! Väldigt tydlig effekt, samma effekt kan vara gällande för gul, beroende på hur nymålat det är eller om det är olika typer av fabrikat på färgen (div-bokstäver kan se vita ut medan det gula i kronmärket är mörkare).

Jag tror förresten att Emil Lindberg har en del att dela med sig av angående detta, men han har nog en del andra "intressen" i livet numera så han kanske inte levererar svar marsch pannkaka.

//Robert B
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Siffror på fenan, "Lövhögsviggen"

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Vill minnas att jag såg en Viggen utefter E 14 söder om Östersund. Är det samma maskin som den i Ope eller finns det fler viggar runt om Östersund? Körde en sväng upp till Boden och tillbaka i somras. Tappade räkningen på alla flygplan man såg utefter vägen. *s*

Fina bilder Robert!
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar