Tunna ut humbrol färg

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Tunna ut humbrol färg

Inlägg av Fenix »

Jag hittade en burk humbrol 34 som är så tjock så du inte kan pensla den vad ska man använda för att tunna ut Humbrol enamel med? Så att jag kan använda den igen den har aldrig varit öppen innan jag öppnade den.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Tunna ut humbrol färg

Inlägg av Niklas »

Jag brukar alltid rekommendera tillverkares egna förtunning, det brukar vara den bästa för ändamålet. Har du inte det hemma så funkar säkerligen lacknafta eller thinner ungefär lika bra.
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Frasse
Inlägg: 201
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Tunna ut humbrol färg

Inlägg av Frasse »

JAg använder Nitor målarterpentin både för att späda Humbrol och rengöra penslarna.Den har art nr. 291826. Målarterpentinen funkar även på Revell och andra enamel färger. Har använt denna under många år och är mycket nöjd. Göran
Paint it black ! :twisted:
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Tunna ut humbrol färg

Inlägg av Mats Averkvist »

Japp, terpentin är grejen! Kallas ibland för balsamterpentin, Helt oslagbart.
Det går till och med att "få igång" en burk som nästan har torkat helt, men det tar tid förstås...

Sedan när du skall späda för sprutmålning så kan du använda något lite svagare, typ penseltvätt eller lacknafta. Det viktiga är att det inte får vara några alkoholer i det.
Glöm Whitesprit! Det duger endast till att tvätta penslar i!
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tunna ut humbrol färg

Inlägg av Andre B. »

Det låter som du fått tag i en gammal burk med riktig Humbrol färg. Sådan färg som det gick att måla modeller förr i tiden med och få ett fantastiskt resultat med även med pensel. Färg att vara rädd om!
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Hokey
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:25

Re: Tunna ut humbrol färg

Inlägg av Hokey »

Mats Averkvist skrev:Glöm Whitesprit! Det duger endast till att tvätta penslar i!
Är inte 'white spirit' och lacknafta samma sak? :o

/H
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Tunna ut humbrol färg

Inlägg av F Porsche »

En god regel; desto värre det luktar desto bättre resultat
I 9 fall av 10 stämmer det.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Tunna ut humbrol färg

Inlägg av Mats Averkvist »

Hokey skrev:
Är inte 'white spirit' och lacknafta samma sak? :o

/H
Njae

Det är vissa tillverkare som kallar sin whitespirit för lacknafta. Riktig lacknafta är en ren petroleumprodukt med kolväten C10-C13.
White spirit är ett destillat av peroleumprodukter, men man har oftast tillsatt alkohol C2-C3 som är ett "billigt lösningsmedel", men som också ger oönskade effekter i vårt sammanhang.
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Tunna ut humbrol färg

Inlägg av christer k »

Fenix skrev:Jag hittade en burk humbrol 34 som är så tjock så du inte kan pensla den vad ska man använda för att tunna ut Humbrol enamel med? Så att jag kan använda den igen den har aldrig varit öppen innan jag öppnade den.
Jag märkte för några år sedan att Humbrolfärgerna hade fått en konsistens som liknade gröt redan när de är nya. Vet ej om det var tänkt att det skulle vara så. Många vanliga lackfärger, typ Servalac, var ju sådana (alltså tixotropa). Det är ett elände i alla fall, och det är svårt att få igenom en tunn pensel genom ytskiktet. Har försökt späda dem men då täcker de dåligt istället. Jag tror att det här var ett resultat av att Hornby flyttade tillverkningen till Kina. De tog ju hem den till England 2014 efter klagomål på färgens kvalitet, men jag har ej testat dessa nya burkar märkta "Made in UK" ännu.

De bästa Humbrolfärgerna är som sagt de gamla från 1970-talet med en ljusgrå rand längst ner. De luktar betydligt starkare än de nya färgerna. De brukar oftast inte bli tjocka helt igenom om de har stått länge, utan pigmenten separerar från lösningsmedlet och lägger sig i ett hårt lager närmast botten. De går oftast att få till genom att röra om och bearbeta lagret med en hård pinne, typ gammalt penselskaft. Det kan ta en kvart så det gäller att ha tålamod. Senare burkar med texten Color, Enamel eller Super Enamel är också relativt OK.

Balsamterpentin verkar fungera till alla Humbrolfärger och rekommenderas. Jag har också en gammal dunk med Flügger lacknafta som fungerar bra (texten på den lyder mineralisk terpentin/lacknafta/white spirit). Jag är osäker på om den finns att få tag på nu, så jag använder den sparsamt. För penseltvätt använder jag Home 360 alifatnafta/White spirit, lågaromatisk. Den fungerar inte så bra till spädning av Humbrolfärger.
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Tunna ut humbrol färg

Inlägg av F Porsche »

Köp en batteridriven lattevisp på Ikea, såga bort vispen, fila(svarva) änden slät så att den inte fräser loss metall ur burkens botten.
En rund metalltråd som snurrar fort blandar färgen bra, dvs fördelar pigmentet utan att blanda ner luft.
Skriv svar